IBPBII/1/415-672/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-672/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania umowy zlecenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób samochodami osobowymi. W swojej działalności zatrudnia kierowców na podstawie umów zlecenia. W samochodach zainstalowane są kasy rejestrujące. Wynagrodzenie miesięczne kierowców ustalone w umowie zlecenia wynosi 15% obrotu miesięcznego brutto wykazanego na kasie fiskalnej, lecz nie mniej niż 100,00 zł. Zdarza się, że z powodu małego obrotu na kasie, tak wyliczone wynagrodzenie nie przekracza 200,00 zł miesięcznie. Od tej kwoty wnioskodawca odprowadza należne składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego 2009 kierowcom za miesiące, w których ich wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia nie przekroczyło miesięcznie 200,00 zł - wnioskodawca wystawi PIT-11 z wykazanymi tylko odprowadzonymi składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, ale bez kwoty przychodu, gdyż jako opodatkowany podatkiem zryczałtowanym nie będzie podlegać łączeniu z innymi dochodami. Natomiast wykazane składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne będą mogły być przez nich odliczone od innych ewentualnych dochodów. Pobrany zryczałtowany podatek z tych małych umów zleceń wnioskodawca odprowadza na konto podatku dochodowego, opisując przelew jako PIT-8AR. Po zakończeniu roku wnioskodawca złoży deklarację roczną PIT-8AR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca postępuje prawidłowo odprowadzając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% od małych umów zleceń, dla których wynagrodzenie wynikające z zawartej umowy zlecenia jest określone jako 15% obrotu brutto wykazanego na kasie rejestrującej, lecz nie mniej niż 100,00 zł oraz jest uzależnione od ilości przejechanych przez kierowcę kursów i tak wyliczone nie przekracza miesięcznie 200,00 zł.

Zdaniem wnioskodawcy postępuje on prawidłowo, ponieważ pomimo że w umowie zlecenia nie jest zapisana stała i konkretna kwota wynagrodzenia miesięcznego, to aby wystawić rachunek i dokonać wypłaty w jakiś sposób trzeba ją wyliczyć. Wnioskodawca uważa, że nie jest istotne w jaki sposób w umowie zlecenia ustalono kwotę wynagrodzenia. W przypadku wnioskodawcy w umowie zlecenia zapisano wynagrodzenie jako pewne działanie matematyczne, które należy wykonać, aby otrzymać przychód do opodatkowania, a nie jako z góry ustaloną kwotę. Ustawodawca, zdaniem wnioskodawcy, przewidział, że podatkiem zryczałtowanym należy opodatkować sumę należności określonych w umowie zlecenia, jeśli oczywiście nie przekracza ona miesięcznie 200,00 zł. Natomiast nie określił, w jaki sposób należy obliczyć tę sumę należności. Nie ma również zapisu, że suma należności określonych w umowie zlecenia nie może być działaniem matematycznym (procentem czy mnożeniem).

Wnioskodawca podał przykłady takich działań:

1.

zapisano w umowie zlecenia, że wynagrodzenie będzie wynosić 150,00 zł brutto miesięcznie - należy więc odprowadzić 18% zryczałtowany podatek.

2.

zapisano w umowie zlecenia, że wynagrodzenie będzie wynosić 15% obrotu na kasie, ale nie mniej niż 100,00 zł co przy obrocie 1000,00 zł razy 15% = 150,00 zł - również należy odprowadzić 18% zryczałtowany podatek.

Zdaniem wnioskodawcy dla celów obliczenia podatku dochodowego oba te przykłady niczym się nie różnią i w obu przypadkach należy odprowadzić 18% podatek zryczałtowany. W przeciwnym przypadku kierowca z przykładu nr 1 zarobi więcej niż kierowca z przykładu nr 2 - co będzie niesprawiedliwe i nie będą oni jednakowo traktowani przez przepisy o podatku dochodowym, mimo że obaj mają miesięcznie tę samą kwotę brutto.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 8, co do których kwota należności jest określona już w umowie, miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należność ta musi być uzyskiwana z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zatrudnia kierowców na podstawie umowy zlecenia. Wynagrodzenie miesięczne kierowców ustalone w umowie zleceniu wynosi 15% obrotu miesięcznego brutto wykazanego na kasie fiskalnej, lecz nie mniej niż 100,00 zł. Zdarza się, że z powodu małego obrotu na kasie tak wyliczone wynagrodzenie nie przekracza 200,00 zł miesięcznie.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów należy stwierdzić, że skoro z umowy zlecenia nie wynika jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie, to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (umowy zlecenia) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu. Natomiast wynagrodzenie przysługujące zleceniobiorcy uzależnione jest od obrotu miesięcznego brutto wykazanego na kasie fiskalnej, co oznacza, że w efekcie nie jest w umowie określona miesięczna należność przysługująca zleceniobiorcy.

Reasumując, w przypadku wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia, jeśli nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu, należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przy czym przy jej obliczaniu należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl