IBPBII/1/415-653/09/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-653/09/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób realizujących cel programu w ramach 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób realizujących cel programu w ramach 7 Programu Ramowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 18 września 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-653/09/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 30 września 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako członek konsorcjum współuczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego ze środków 7 Programu Ramowego w ramach programu szczegółowego Coordination and suport actions (Koordynacja i działania wspierające), o oficjalnym akronimie CERADA oznaczającym "Central European Research and Development Area" (Środkowo-Europejski Obszar Naukowo-Badawczy), który został zgłoszony do konkursu FP7-REGIONS-2008-1.

Projekt jest realizowany na podstawie grantu Komisji Europejskiej od marca 2009 r.

Liderem projektu jest Agencja Rozwoju Regionalnego z siedzibą za granicą, koordynuje prace dwunastu partnerów, wśród których jest wnioskodawca.

Celem projektu jest wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo-badawczej w wybranych obszarach tematycznych, w szczególności poprzez:

1.

analizy luki podażowej i kompetencyjnej w kontekście potencjału jednostek B+R oraz popytu biznesu na technologie,

2.

prace badawcze i animacyjne z liderami transferu technologii, a także identyfikacji modelowego wsparcia firm w kontekście działań zdiagnozowanych w ramach pkt 1,

3.

stworzenie metodologii oraz przeprowadzenie badan w zakresie wykreowania planu działania dla Środkowoeuropejskiej przestrzeni naukowo-badawczej na styku Polski, Czech i Słowacji, w szczególności dla sektorów transportu, awioniki oraz materiałów.

Wkładem merytorycznym wnioskodawcy jest przygotowanie opracowań metodycznych dla prowadzonych badań z zakresu luki podażowej i kompetencyjnej, badań w zakresie modelowego wsparcia firm oraz badań w zakresie kreowania planu działania dla przestrzeni naukowo-badawczej. Przedmiotem badań zespołu wnioskodawcy będzie obszar czterech regionów wokół ośrodków w: K., O., Ż. i W.

Prace merytoryczne pracowników zaangażowanych przy realizacji projektu są jego kosztami kwalifikowanymi wykazywanymi w pozycji koszty bezpośrednie, tj. projekt pokrywa wynagrodzenia pracowników z narzutami. Ponadto projekt pokrywa zakup materiałów, usług, koszty podróży służbowych krajowych i zagranicznych, inne koszty niezbędne do prawidłowej realizacji projektu oraz koszty pośrednie takie jak amortyzacja, energia, administracja, inne niezbędne do prawidłowej realizacji projektu.

Bezpośrednimi wykonawcami będzie określona grupa pracowników naukowo-dydaktycznych. Pracownicy maja obowiązek prowadzić indywidualne karty pracy, z wykazaniem liczby godzin przepracowanych na rzecz projektu. Na podstawie godzin wykazanych w tych kartach pracy, będą dokonywane wypłaty wynagrodzeń. Naliczenie płac, dotyczące projektu finansowanego przez Komisję Europejską następować będzie na wyodrębnionych listach płac. Dotyczy to tylko osób, które bezpośrednio realizują cel projektu.

Środki finansowe z Komisji Europejskiej będą przysyłane na wydzielony rachunek bankowy prowadzony przez lidera projektu, tj. Agencję Rozwoju Regionalnego, w walucie euro, który z kolei przekazywał będzie pozostałym partnerom projektu należne im środki w czasie trwania projektu. W związku z tym wnioskodawca dla celów realizacji projektu otworzył odrębne konto bankowe w walucie euro, na które spodziewa się, w najbliższych dniach, wpływu środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 września 2009 r.) wnioskodawca wyjaśnił, iż Lider projektu zawarł umowę (Grant Agreement) z Komisją Europejską jako wskazany w umowie jeden z trzynastu podmiotów prawnych (beneficjentów), stanowiących konsorcjum projektu. Zgodnie z zapisem art. 1.1 powołanej umowy: "Koordynator dąży do zapewnienia, by każdy z określonych niżej podmiotów prawnych przystąpił jako beneficjent do niniejszej umowy w sprawie przyznania grantu, przyjmując na siebie prawa i obowiązki ustanowione umową w sprawie przyznania grantu ze skutkiem od dnia wejścia w życie, podpisując formularz A w trzech egzemplarzach, podpisanych również przez koordynatora." Wszyscy beneficjenci razem tworzą konsorcjum i wspólnie podpisali umowę (Grant Agreement). Wnioskodawca współpracuje z Komisją Europejską na podstawie umowy w sprawie przyznawania grantu (Grant Agreement) oraz na podstawie umowy konsorcjum (Consortium Agreement) określającej wewnętrzną organizację konsorcjum. Na podstawie zapisu umowy w sprawie przyznania grantu (art. 6.1: Finansowanie wstępne) finansowanie wstępne jest wypłacane koordynatorowi w terminie 45 dni od daty wejścia w życie niniejszej umowy w sprawie przyznania grantu. Koordynator rozdziela finansowanie wstępne wyłącznie pomiędzy tych beneficjentów, którzy przystąpili do umowy w sprawie przyznania grantu, i po tym jak do umowy w sprawie przyznania grantu przystąpi minimalna liczba beneficjentów wymagana na podstawie zasad uczestnictwa określonych w zaproszeniu do składania wniosków dotyczącym projektu. Wnioskodawca dla celów realizacji projektu otworzył odrębne konto bankowe w walucie euro, na które są przekazywane środki od lidera konsorcjum. Przedmiotowe wynagrodzenia będą z niego regulowane tzn. płatne będą ze środków Komisji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia pracowników wnioskodawcy bezpośrednio realizujących cele projektu w ramach umów o pracę, w części dotyczącej wynagrodzeń za zadania wykonane na rzecz projektu i opłacone ze środków pochodzących z Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca powołuje się na treść art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia osób realizujących zadania projektów mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ponieważ:

1.

dochody są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

2.

podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie realizował projekt w ramach 7 Programu Ramowego; będzie uczestniczył w projekcie jako partner (wykonawca). Komisja Europejska będzie przekazywać bezpośrednio środki na konto bankowe Koordynatora, zaś on rozdzielał je będzie według założonego planu pomiędzy swoich partnerów (wykonawców) i przekazywał odpowiednią ich część na rachunek bankowy wnioskodawcy. Bezpośrednimi wykonawcami będzie określona grupa pracowników naukowo-dydaktycznych. Pracownicy maja obowiązek prowadzić indywidualne karty pracy, z wykazaniem liczby godzin przepracowanych na rzecz projektu. Na podstawie godzin wykazanych w tych kartach pracy, będą dokonywane wypłaty wynagrodzeń. Naliczenie płac, dotyczące projektu finansowanego przez Komisję Europejską następować będzie na wyodrębnionych listach płac. Dotyczy to tylko osób, które bezpośrednio realizują cel projektu.

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Wobec powyższego, o ile jak wskazano we wniosku w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenia pracowników będą finansowane wprost ze środków unijnych, to wówczas będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że osoby które je otrzymają będą bezpośrednio realizowały cel programu.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników uczestniczących w realizacji ww. projektu będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej pod warunkiem, że będą finansowane bezpośrednio z tych środków i pracownicy ci będą bezpośrednio realizować cel programu objętego pomocą.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl