IBPBII/1/415-65/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-65/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 i 21 marca 2011 r. i w dniu 8 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu pracy w Biurze Komisji Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2011 r. do Urzędu Skarbowego wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu pracy w Biurze Komisji Europejskiej. Wniosek ten za pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. Znak: HW/412-3/11/9574/2011 Naczelnik ww. Urzędu Skarbowego przekazał do tut. Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 8 marca 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-65/11/BJ oraz pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-65/11/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 16 i 21 marca 2011 r. oraz w dniu 8 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 24 stycznia 2011 r. wnioskodawca jest zatrudniony bezpośrednio przez Biuro Komisji Europejskiej ds. Humanitarnych (ECHO) w biurze Komisji Europejskiej w Sudanie. Będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie tytułem umowy o pracę zawartej między Komisją Europejską (DG European Commission Humanitarian Office - Biurem Komisji Europejskiej ds. Humanitarnych) a wnioskodawcą na czas określony (początkowo na 1 rok z możliwością przedłużenia). Wynagrodzenie wnioskodawcy w Komisji Europejskiej jest regulowane przez regulamin dla pracowników/ekspertów Komisji Europejskiej zatrudnionych w biurach zagranicznych. Wnioskodawca dodał, iż pomimo, że pracę będzie wykonywał w Sudanie i tam będzie mieszkał (więcej niż 183 dni w roku podatkowym), to Polska pozostanie centrum jego interesów osobistych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji wnioskodawcy stosuje się przepis zezwalający na zwolnienie jego dochodów z podatku dochodowego w Polsce, tak jak stanowi art. 21 ust. 1 w punkcie 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jaki rodzaj PIT-u wnioskodawca powinien przedkładać w Urzędzie Skarbowym by rozliczyć się z jego zobowiązań podatkowych w sytuacji opisanej powyżej.

Wnioskodawca uważa, iż jest zwolniony od podatku dochodowego w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy - uważa się osobę fizyczną, która:

* posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

* przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cyt. ustawy powołane wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, iż od 24 stycznia 2011 r. wnioskodawca jest zatrudniony bezpośrednio przez Biuro Komisji Europejskiej ds. Humanitarnych (ECHO) w biurze Komisji Europejskiej w Sudanie. Będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie tytułem umowy o pracę między Komisją Europejską a wnioskodawcą na czas określony. Wnioskodawca wskazał, iż pomimo, że pracę będzie wykonywał w Sudanie i tam będzie mieszkał (więcej niż 183 dni w roku podatkowym), to Polska pozostanie centrum jego interesów osobistych.

Wobec powyższego, wnioskodawca będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (przychodów) stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na brak umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z Sudanem, w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę uregulowania zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

W myśl art. 1 rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68 (Dz. U. UE L z 4 marca 1968 r., Nr 56, poz. 8, Dz. U. UE-sp.01-1-33) podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004 r. Nr 90, poz. 864/4 z późn. zm.) urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, także w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny czy umowa, która stała się dla wnioskodawcy podstawą wypłaty wynagrodzenia nadaje mu charakter "innego pracownika Wspólnot", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli do wynagrodzenia wnioskodawcy będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. z późn. zm.), to wynagrodzenie takie będzie spełniać warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Jeżeli natomiast do otrzymanego dochodu nie będą miały zastosowania przepisy powołanego wyżej rozporządzenia, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji wnioskodawca winien wykazać te dochody w zeznaniu rocznym PIT-36 jako dochód ze stosunku pracy i opodatkować je na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl