IBPBII/1/415-629/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-629/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zaliczenia przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną wkładu pieniężnego na poczet ceny lokalu mieszkalnego w przypadku jego wykupu przez wynajmującego lokal:

* w części dotyczącej zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczny - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zaliczenia przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną wkładu pieniężnego na poczet ceny lokalu mieszkalnego w przypadku jego wykupu przez wynajmującego lokal.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-629/11/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 stycznia 1980 r. została zawarta pomiędzy Rolniczą Spółdzielnią Produkcyjną jako wynajmującym a M.Z. jako najemcą umowa o najem lokalu mieszkalnego. W szczegółowych postanowieniach umowy, zawartych w rozdziale II, przed objęciem przydzielonego lokalu mieszkalnego najemca był zobowiązany wpłacić wkład pieniężny w wysokości 10% kosztów budowy (wartości) lokalu mieszkalnego, tj. kwotę 36.119,00 starych złotych, która została wpłacona w 1980 r.; po denominacji na dzień 1 stycznia 1995 r. wpłacona kwota odpowiednio wynosi 3,61 zł.

Rozdział III umowy najmu z kolei stanowi, że wkład mieszkaniowy zostanie zaliczony na poczet ceny lokalu mieszkalnego w przypadku jego wykupu od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej. W dniu 6 stycznia 2010 r. na podstawie aktu notarialnego doszło do wykupu przez najemcę na własność wynajmowanego wcześniej lokalu mieszkalnego. Zgodnie z postanowieniem rozdziału III umowy, w związku z wykupem na własność lokalu mieszkalnego, kwotę 3.772,40 zł stanowiącą równowartość 10% wartości lokalu mieszkalnego zaliczono na poczet ceny zakupu lokalu mieszkalnego.

Po zakończeniu roku podatkowego Spółdzielnia jako płatnik sporządziła informację PIT-8C wykazując przychody z innych źródeł do opodatkowania w kwocie 3.768,79 zł z tytułu wypłaty wkładu mieszkaniowego jako różnicę pomiędzy wpłaconą kwotą 3,61 zł a należną, zaliczoną na poczet lokalu mieszkalnego w dniu wykupu, kwotą 3.772,40 zł. Sporządzając przedmiotową informację wnioskodawca sugerował się przepisem art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wystawioną informację otrzymał podatnik (były najemca) i zgłosił Spółdzielni jako płatnikowi, że informacja PIT-8C, którą otrzymał, została wystawiona bezpodstawnie.

Z uzupełnienia wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 22 sierpnia 2011 r. wynika, iż wartość rynkowa sprzedanego lokalu wynosiła 43.682,00 zł. Na poczet ceny do zapłaty został zaliczony wkład mieszkaniowy w kwocie 3.772,40 zł i do zapłaty pozostała różnica, tj. kwota 39.909,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wkład pieniężny (mieszkaniowy) wpłacony w 1980 r. przy zasiedleniu lokalu mieszkalnego w wysokości 10% kosztów budowy lokalu a następnie zwaloryzowany do wysokości 10% wartości rynkowej lokalu, zaliczony zgodnie z umową najmu lokalu mieszkalnego na poczet ceny lokalu przy jego wykupie stanowi, dla byłego najemcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu z uwzględnieniem postanowień art. 21 ust. 1 pkt 50 wyżej cytowanej ustawy.

Zgodnie z zawartą w dniu 1 stycznia 1980 r. umową o najem lokalu mieszkalnego najemca przed objęciem przydzielonego lokalu wpłacił wkład pieniężny (mieszkaniowy) w wysokości 10% kosztów budowy tego lokalu, tj. kwotę 36.119,00 starych złotych. Po denominacji na dzień 1 stycznia 1995 r. wpłacona kwota odpowiednio wynosi 3,61 zł W związku z wykupem w dniu 6 stycznia 2010 r. wynajmowanego lokalu wkład mieszkaniowy został zwaloryzowany do wysokości 10% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego, co stanowi kwotę 3.772,40 zł i zgodnie z rozdziałem III umowy najmu zaliczony na poczet ceny lokalu mieszkalnego. Naliczona kwota waloryzacji wkładu mieszkaniowego wyniosła 3.768,79 zł (3.772,40 zł - 3,61 zł).

Zdaniem Spółdzielni, kwota ta jest dla Spółdzielni kosztem, natomiast dla byłego najemcy stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, w związku z czym podatnikowi została wystawiona informacja PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z wolą wyrażoną przez wnioskodawcę we wniosku o interpretację, poprzez zaznaczenie jako rodzaju sprawy w części E.2. poz. 54 - podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wskazanie w części E.3. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przepisów prawa podatkowego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz sformułowanie pytania i zajęcia stanowiska - niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i w tym zakresie dokonano oceny stanowiska wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z zawartą w dniu 1 stycznia 1980 r. umową o najem lokalu mieszkalnego najemca przed objęciem przydzielonego lokalu wpłacił wkład pieniężny (mieszkaniowy) w wysokości 10% kosztów budowy tego lokalu, tj. kwotę 36.119,00 starych złotych; po denominacji na dzień 1 stycznia 1995 r. wpłacona kwota odpowiednio wynosi 3,61 zł W związku z wykupem w dniu 6 stycznia 2010 r. wynajmowanego lokalu wkład pieniężny (mieszkaniowy) został zwaloryzowany do wysokości 10% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego, co stanowi kwotę 3.772,40 zł i zgodnie z rozdziałem III umowy najmu zaliczony na poczet ceny lokalu mieszkalnego. Naliczona kwota waloryzacji wkładu mieszkaniowego wyniosła 3.768,79 zł.

Według wnioskodawcy kwota ta dla byłego najemcy stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, w związku z czym podatnikowi została wystawiona informacja PIT-8C.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego wynika bowiem, iż zwolniony z podatku dochodowego jest m.in. zwrot wkładów w spółdzielni do wartości wniesionych wkładów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 cyt. ustawy stwierdzić należy, iż wnioskodawca nie zwraca byłemu najemcy wkładu do spółdzielni (wkładu mieszkaniowego), lecz wniesiony przed objęciem przydzielonego lokalu mieszkalnego wkład pieniężny (po waloryzacji w kwocie 3.772,40 zł) odlicza od wartości sprzedanego byłemu najemcy lokalu mieszkalnego, pomniejszając w ten sposób kwotę (cenę) do zapłaty z tytułu tej sprzedaży. Ponadto, skoro z wniosku wynika, iż wnioskodawcę oraz wskazaną osobę łączyła umowa najmu i w związku z tą umową (zgodnie z jej postanowieniem) najemca zobowiązany był - przed objęciem przydzielonego lokalu - wpłacić określony wkład pieniężny na poczet kosztów budowy, to nie można twierdzić, iż wskazany najemca wnosił wkład do spółdzielni (w związku z członkostwem w tej spółdzielni), a tylko zwrot takiego wkładu korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 powołanej ustawy.

Należy jednak stwierdzić, iż mimo braku podstaw do zwolnienia określonego ww. przepisem tylko kwota 3.768,79 zł (tj. kwota 3.772,40 zł pomniejszona o kwotę 3,61 zł) stanowi przysporzenie majątkowe byłego najemcy, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazana bowiem kwota wkładu pieniężnego wniesiona w 1980 r. zgodnie z postanowieniem umowy najmu miała zostać zaliczona na poczet ceny wykupu. Zatem zaliczenie jej na poczet ceny nabycia lokalu nie może skutkować aktualnie jej opodatkowaniem, bowiem z tego tytułu nie postaje przychód podatkowy. Opodatkowana będzie tylko ta kwota, która stanowi nadwyżkę ponad kwotę wniesionego w 1980 r. wkładu pieniężnego.

Były najemca uzyskał bowiem wymierną korzyść finansową, ponieważ wnioskodawca od należnej kwoty za wykupiony przez byłego najemcę lokal mieszkalny odliczył większą kwotę niż kwotę wpłaconą w przeszłości. W takim przypadku wnioskodawca obowiązany był do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ww. ustawy. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać:

* w części dotyczącej zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczny - jako nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl