IBPBII/1/415-62/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-62/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytucji przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu umowy zlecenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytucja jest samorządową instytucją kultury, posiada osobowość prawną i jest wpisana do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miasta. Instytucja działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 Nr 13, poz. 123) oraz na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej. E. jest jednostką sektora finansów publicznych (art. 4 ust. 8 ustawy o finansach publicznych). Rodzaj przeważającej działalności według PKD (2007) kwalifikuje się do grupy 9002z - działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych.

Celem działania Instytucji jest współtworzenie i profesjonalne upowszechnianie kultury. Realizacja celów statutowych następuje poprzez m.in.: przygotowanie i prezentację imprez artystycznych, organizację: konkursów, festiwali oraz innych form rozrywki, zapewnienie oprawy organizacyjnej uroczystości miejskich i państwowych w zakresie nagłośnienia, oświetlenia, konferansjerki. Do tzw. drobnych prac związanych z przygotowaniem oraz realizacją imprez artystycznych instytucja zatrudnia osoby nie będące jej pracownikami (zazwyczaj studentów) na podstawie umów zlecenia. Do czynności wykonywanych w ramach tych umów należą m.in. załadunek i rozładunek sprzętu elektroakustycznego oraz technicznego, pomoc przy montażu nagłośnienia, montaż i demontaż: garderób, podestów, dekoracji, budowa widowni z dostarczonych krzeseł, dyżur porządkowy podczas koncertów itp. Są to umowy, których czasookres wynosi od 1 do 5 dni, a wynagrodzenie z tytułu jednej umowy waha się w przedziale od 60 do 200 zł brutto.

Z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 13 pkt 8 tejże ustawy, czyli od przychodów osiąganych z tytułu wykonywanych usług na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło uzyskiwanych wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - pobiera się zryczałtowany 18% podatek, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł.

Z informacji uzyskanych w Krajowej Informacji Podatkowej wynika, że płatnik który na początku miesiąca zawarł ze zleceniobiorcą umowę zlecenia na kwotę brutto np. 100 zł i z góry wie, iż z tym konkretnym zleceniobiorcą nie zawrze w ciągu miesiąca kolejnej umowy lub zawrze takową umowę, ale ich suma nie przekroczy 200 zł wówczas zastosuje opodatkowanie ryczałtowe do wszystkich umów. Natomiast w przypadku, gdy płatnik posiada wiedzę, iż z danym zleceniobiorcą w ciągu miesiąca zawrze kilka umów zlecenia na łączną kwotę przekraczającą 200 zł brutto wówczas płatnik pobierze zaliczkę podatku dochodowego od wszystkich zawartych umów.

Specyfikę branży cechuje różnorodność świadczonych usług kulturalnych, do realizacji których trudno przewidzieć zarówno niezbędną ilość zatrudnianych osób niebędących pracownikami instytucji (odrębność każdej imprezy), jak również ich personalia.

Instytucja w miesiącu styczniu br. organizuje cykl spotkań kolędowych odbywających się w każdą niedzielę w różnych obiektach (kościołach). W związku z koniecznością wykonania prac techniczno-organizacyjnych podpisano umowę zlecenia ze studentem na obsługę techniczną Koncertu Kolędowego (pierwsza niedziela stycznia br.) na kwotę brutto 67 zł. Przy obliczaniu kwoty do wypłaty zastosowano koszty uzyskania przychodu i potrącono zaliczkę na podatek dochodowy, ponieważ ze studentem będą zawarte dwie kolejne umowy po 67 zł brutto na obsługę techniczną Koncertu Kolędowego w trzecią i czwartą niedzielę stycznia br.; razem 3x67=201 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy postąpić w przypadku, gdy zleceniobiorca z przyczyn niezależnych od płatnika zrezygnuje z zawarcia trzeciej umowy na obsługę techniczną w czwartą niedzielę stycznia. Wówczas bowiem łączna wartość przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę w styczniu br. wyniesie 134 zł, a zatem będzie mniejsza niż kwota określona w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że od tego dochodu należało pobrać zryczałtowany podatek dochodowy. Czy w takiej sytuacji należy dokonać korekty wyliczenia podatku (zaliczki na podatek) i tym samym nie ujmować powyższych należności zleceniobiorcy w informacji PIT-11.

Zdaniem wnioskodawcy sposób wyliczony w opisie zdarzenia jest prawidłowy i zgodny ze stanem wiedzy na dzień zawarcia umowy.

Prawidłowość takiego wyliczenia została potwierdzona na podstawie uzyskanej informacji telefonicznej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie należy dokonywać korekty wypłaconych już umów (brak możliwości wyegzekwowania od zleceniobiorcy dopłaty różnicy podatku) i tym samym ująć należności tj. 134 zł w informacji PIT-11 za 2009 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 8 w art. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 42 ust. 1a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru - PIT-8AR. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że z osobą niebędącą pracownikiem zawarto umowę zlecenia na obsługę techniczną koncertu kolędowego (pierwsza niedziela stycznia br.) na kwotę brutto 67 zł. Przy obliczaniu kwoty do wypłaty zastosowano koszty uzyskania przychodu i potrącono zaliczkę na podatek dochodowy, ponieważ ze studentem będą zawarte dwie kolejne umowy po 67 zł brutto na obsługę techniczną Koncertu Kolędowego w trzecią i czwartą niedzielę stycznia. Zleceniobiorca z przyczyn niezależnych od płatnika zrezygnuje z zawarcia trzeciej umowy na obsługę techniczną w czwartą niedzielę stycznia. Wówczas łączna wartość przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę w styczniu br. wyniesie 134 zł.

Postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie nakazują obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji, gdy suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z daną osobą z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł. Skoro przepis odwołuje się do umów zawartych, to istotne - dla wypełnienia obowiązku wynikającego z tego przepisu są umowy już zawarte, a nie planowane - te które mogą być zawarte. Tym samym, jeżeli suma należności wynikających już z zawartych umów nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł, to płatnik obligatoryjnie winien zastosować uregulowania art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż suma należności określonych w zawartych umowach nie przekroczyła 200 zł (istotne są umowy już zawarte a nie planowane). Kwotę pobranego podatku (mimo iż został obliczony zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy) płatnik powinien wykazać w PIT-8AR. Jednocześnie, stosownie do postanowień art. 30 ustawy - Ordynacja podatkowa, płatnik odpowiada za niedobrany podatek. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W związku z powyższym nie można było uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl