IBPBII/1/415-62/08/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-62/08/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych znowelizowaną ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz. U. 125, poz. 873) Spółdzielnia (wnioskodawca) tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków Spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Zgodnie ze znowelizowanym ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. artykułem 41 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Zarząd Spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję wszystkich wpływów i wydatków funduszu remontowego. Jedną z pozycji tych wydatków stanowi częściowy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej. Wysokość należnej lokatorowi kwoty z tytułu wymiany stolarki wynosi 20% kosztu wymiany okien wyliczonego wg kalkulacji własnej Spółdzielni zatwierdzonej przez Zarząd. Wyliczona kwota zostaje zwrócona lokatorowi pod warunkiem regularnego wnoszenia opłat za użytkowanie lokalu przez ostatnie 12 miesięcy i braku zaległości w opłatach, ponieważ wpływy funduszu remontowego uzależnione są od terminowego wpłacania należności za użytkowanie lokali, w tym należnej opłaty na fundusz remontowy nieruchomości. Wypłacona lokatorowi kwota z tytułu wymiany stolarki okiennej stanowi zatem zwrot pewnej części środków finansowych wpłacanych na fundusz remontowy nieruchomości. Spółdzielnia wystawia lokatorom informację PIT-8C, w której kwalifikuje wpłaconą kwotę jako "przychody w innych źródeł", o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Lokatorzy twierdzą, że wystawianie informacji PIT-8C jest zbędne i żądają interpretacji indywidualnej wydanej przez właściwy organ podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy użytkownicy lokali mieszkalnych otrzymujący zwrot części kosztów wymiany stolarki okiennej ze środków funduszu remontowego nieruchomości, którego wpływy pochodzą z opłat za mieszkania uzyskują "przychód z innych źródeł" oraz czy w ślad za tym Spółdzielnia ma obowiązek sporządzać dla nich informacje PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółdzielnia Mieszkaniowa nie ma obowiązku sporządzać informacji PIT-8C. W świetle bowiem obowiązujących przepisów częściowy zwrot ze środków funduszu remontowego nieruchomości kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla użytkowników mieszkań przychodu z "innych źródeł", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jako uzasadnienie własnego stanowiska wnioskodawca podaje następujące argumenty:

1.

zwrot części poniesionych kosztów wymiany stolarki okiennej nie jest świadczeniem nieodpłatnym, ponieważ użytkownicy lokali mają obowiązek dokonywania wpłat na fundusz remontowy, z którego środków następuje zwrot poniesionych przez nich wkładów,

2.

wpłaty na fundusz remontowy dokonywane przez użytkowników lokali pochodzą z ich dochodów, które już raz były opodatkowane,

3.

zakwalifikowanie wpłaconych kwot do "przychodów z innych źródeł" i wystawienie informacji PIT-8C spowoduje opodatkowanie tych przychodów różnymi stawkami podatkowymi (19%, 30%, 40%) w zależności od tego, do którego progu podatkowego zostaną zakwalifikowane dochody użytkowników lokali w rocznym rozliczeniu podatkowym,

4.

w okresie istnienia "ulgi remontowej" kwoty wypłacone lokatorom przez Spółdzielnię z tytułu wymiany stolarki okiennej pomniejszały wydatki remontowe objęte ulgą. Po zlikwidowaniu "ulgi remontowej" treść art. 20 ustawy nie zmieniła się, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do zaliczania wpłat z tytułu częściowego zwrotu wydatków remontowych do "przychodów z innych źródeł".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniami w przepisie wymienionymi, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie spółdzielnia mieszkaniowa wypłaca członkom spółdzielni tytułem częściowego zwrotu uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) na wymianę stolarki okiennej przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu.

W konsekwencji powyższych przepisów należy stwierdzić, iż kwota częściowego zwrotu przez Spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż Spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek członków Spółdzielni oraz osób niebędących członkami, to otrzymany od Spółdzielni częściowy zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód. Podkreślić bowiem należy, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków, składki te tworzą przychód Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podmiot. Członkowie Spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu. Zatem argument wnioskodawcy, że kwoty wpłacane na fundusz pochodzą z dochodów już raz opodatkowanych też jest bez znaczenia i jest chybiony. Członkowie otrzymują bowiem tytułem zwrotu części kosztów remontowych nie własne środki finansowe lecz środki Spółdzielni mieszkaniowej.

Na uwagę nie zasługuje również twierdzenie, iż otrzymany zwrot części wydatków remontowych nie może być przychodem, bo nie jest świadczeniem nieodpłatnym. Katalog przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obok świadczeń nieodpłatnych wymienia przykładowo szereg innych przychodów. Zaliczyć do nich należy również środki pieniężne, czyli m.in. kwoty wypłacane przez Spółdzielnię z ww. tytułu.

Nie są również przekonujące pozostałe argumenty podniesione przez wnioskodawcę i dlatego nie mogą wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji. Fakt, iż przychód uzyskany tytułem otrzymanego zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej może być opodatkowany - w zależności od łącznych przychodów członka Spółdzielni otrzymującego ten zwrot - wg różnych stawek podatkowych, nie może mieć wpływu na kwalifikację otrzymanych środków do przychodów podatkowych. Zasady opodatkowania są bowiem ujednolicone i od wysokości stawki podatkowej nie można uzależniać zaliczenia otrzymanego przysporzenia (tutaj środków pieniężnych) do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Tak samo nie jest zasadnym twierdzenie, że nie ma podstaw prawnych do zaliczenia do przychodu zwrotu ww. kosztów, bowiem "wygaśnięcie" tzw. ulgi remontowej nie spowodowało żadnych zmian w uregulowaniach art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wyżej wykazano, zapis art. 20 ww. ustawy nakazuje zaliczyć do przychodu wszystkie przysporzenia majątkowe, które nie zostały zaliczone do pozostałych kategorii źródeł przychodów wymienionych w powołanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym podkreślić należy, iż podatnicy, którzy uprzednio korzystali z odliczeń wydatków w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot (w całości bądź w części) tych wydatków, i ma do nich zastosowanie art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...)- Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm., lub art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) - Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm., mają prawo wyboru uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym. Tym samym rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatnik może dokonać uwzględniając całą kwotę w wierszu "Inne źródła" w części "Dochody/Straty ze źródeł przychodów" albo jako doliczenie do podatku w wysokości 19% otrzymanego zwrotu, jeżeli w latach ubiegłych kwota w tej wysokości stanowiła podstawę wyliczenia kwoty przysługującego odliczenia z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację.

Reasumując, generalnie otrzymany przez członków Spółdzielni zwrot części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł - za wyjątkiem przypadków, gdy powołane wyżej ustawowe uregulowania pozwalają tego rodzaju zwrot doliczyć do podatku w wysokości 19% otrzymanego zwrotu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu karbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Spółdzielni, która dokonała częściowego zwrotu (refundacji) poniesionych wydatków remontowych ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl