IBPBII/1/415-612/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-612/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2009 r. powołano Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W skład Komisji weszła jedna osoba będąca pracownikiem Urzędu Miasta oraz inne osoby nie będące pracownikami Urzędu Miasta. W powyższej Uchwale ustalono zasady wynagrodzenia członków ww. Komisji gdzie - członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie za każdorazowy udział w posiedzeniu w wysokości 15% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia, co w roku 2009 stanowi kwotę 191,40 zł brutto. Uchwała nie precyzuje obowiązującej ilości posiedzeń w miesiącu co powoduje, że poszczególni członkowie Komisji uczestniczą raz lub dwa razy w miesiącu w posiedzeniach ww. Komisji. W związku z powyższym wnioskodawca dokonuje wypłaty wynagrodzenia części członkom Komisji w danym miesiącu w wysokości 191,40 zł lub 382,80 zł. Zgodnie z § 2 ww. Uchwały finansowanie programu dokonywane jest ze środków budżetu miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od osiągniętych przychodów w miesiącu w wysokości 191,40 zł lub 382,80 zł przez członków Komisji będących zarówno pracownikami Urzędu Miasta jak i osobami niezatrudnionymi w Urzędzie na umowę o pracę, zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych uwzględniać 20% koszty uzyskania zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4.

Zdaniem wnioskodawcy, wszystkim członkom Komisji przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych należy uwzględnić - zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 - 20% koszty uzyskania przychodu, niezależnie od ilości posiedzeń w danym miesiącu i w związku z tym otrzymaną wysokością wynagrodzenia. Powyższe wynika z faktu, iż w przytoczonej Uchwale nie ustalono odgórnie ilości posiedzeń Komisji w miesiącu, a zatem nie ograniczono (nie ustalono) kwoty wynagrodzenia w jednym miejscu do wysokości 200 zł W związku z powyższym nie ma zastosowania przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 5a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Z treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 6 art. 13 ustawy.

Przy czym stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w m.in. w art. 13 pkt 2 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wysokość wynagrodzeń członków Miejskiej Komisji Problemów Alkoholowych wynosi za każdorazowy udział w posiedzeniu 15% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia, co w roku 2009 stanowi kwotę 191,40 zł brutto. Uchwała nie precyzuje obowiązującej ilości posiedzeń w miesiącu co powoduje, że poszczególni członkowie Komisji uczestniczą raz lub dwa razy w miesiącu w posiedzeniach ww. Komisji. A więc, z góry nie da się ustalić łącznej miesięcznej kwoty przychodu, gdyż jest ona uzależniona od liczby posiedzeń w danym miesiącu.

W związku z powyższym mimo, iż Urząd Miasta powołał członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, niemniej jednak, skoro z uchwały nie wynika jaka jest wysokość łącznej (suma) należności miesięcznej, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna suma należności przysługująca z tego tytułu.

Reasumując, jako że w przypadku wypłaty należności dla wszystkich powołanych członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu, to od ww. przychodu należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl