IBPBII/1/415-608/09/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-608/09/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest korporacją zawodową pielęgniarek i położnych, posiada osobowość prawną, nadaną na podstawie ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych. Jednym z celów ustawowych samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych jest sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu pielęgniarki i położnej, w czym mieści się również szeroko pojęta działalność szkoleniowa. Realizując te działania statutowe, wnioskodawca realizuje nie tylko odpłatne programy szkoleniowe, ale i projekty szkoleniowe finansowane w całości ze środków Wspólnoty Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Społecznego.

M.in. - w ramach działania 2.1 PO KL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) realizowanego w ramach polityki pomocowej Wspólnoty Europejskiej, wnioskodawca wystąpił o przyznanie środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu szkoleniowego "Zdrowie - Przyszłość - Rozwój - Praca". Celem tego projektu jest wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracujących osób dorosłych - pracowników ochrony zdrowia z województwa. Projekt ów polega na bezpłatnych formach dokształcania zawodowego osób wykonujących zawody medyczne. Zapytanie dotyczy tego właśnie projektu. Opis projektu stanowi załącznik do niniejszego wniosku. Wnioskodawca wnosi o potraktowanie go jako integralnej części opisu stanu faktycznego.

Wnioskodawca jako organizator Projektu realizuje ww. projekt finansowany z bezzwrotnej pomocy EFS, dysponując personelem projektu składającym się z: Dyrektora Projektu, Specjalisty ds. promocji i rekrutacji, Specjalisty ds. szkoleń i monitoringu, Specjalisty ds. administracji i logistyki, Specjalisty ds. ewaluacji i sprawozdawczości, Księgowej, Informatyka.

Do zakresu czynności Dyrektora Projektu należy przede wszystkim odpowiedzialność za całokształt realizacji Projektu, zabezpieczenie prawidłowej realizacji Projektu, wybór personelu projektu, określenie planu działań i nadzór nad realizacją każdego etapu Projektu oraz nad podległym personelem, współpraca z jednostkami, których pracownicy są Beneficjentami Ostatecznymi Projektu, kontrola realizacji poszczególnych etapów projektu oraz ewaluacji Projektu, spotkania organizacyjne personelu projektu, podpisywanie umów, sprawozdań, rozliczeń oraz wszelkiej dokumentacji związanej z realizacją Projektu, zatwierdzanie wszystkich wydatków Projektu, negocjowanie zakresu i kosztów zabezpieczenia prawidłowej realizacji Projektu (gwarancja ubezpieczeniowa), przygotowanie procedury obiegu przetwarzanie dokumentów Projektu.

Do zakresu czynności Specjalisty ds. promocji i rekrutacji należy w szczególności: opracowanie i przygotowanie do druku oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, upowszechnianie informacji o projekcie w tym o miejscach szkoleń w mass-mediach oraz na stronie internetowej, opracowania i zamieszczenia ogłoszeń w mediach (prasa), organizacji 2 konferencji promującej projekt i promującej rezultaty, opracowanie regulaminu rekrutacji i rekrutacja.

Do zakresu czynności Specjalisty ds. szkoleń i monitoringu należy w szczególności: wybór zewnętrznej firmy szkolącej, wybór podwykonawców, dbałość o odpowiednią jakość usług szkoleniowych w oparciu o przyjęte metody i treść kształcenia, czuwanie nad dokumentacją, prowadzenie monitoringu projektu (ankiety, wywiad z uczestnikami szkoleń), badanie wstępne (ankieta) w celu rozpoznania oczekiwań uczestników kursu w celu wprowadzenia ewentualnych zmian w realizacji projektu, bieżący monitoring prowadzących szkolenia.

Do zakresu czynności Specjalisty ds. administracji i logistyki należy w szczególności: organizacja logistyczna zadań biura Projektu, prowadzenie bieżącej dokumentacji Projektu, wspieranie bieżących działań osób zaangażowanych w zarządzanie Projektem (podczas rekrutacji), przygotowanie certyfikatów i zaświadczeń we współpracy ze Specjalistą ds. szkoleń i monitoringu, zaopatrzenia i dystrybucja poczęstunku podczas szkoleń we współpracy ze Specjalistą ds. szkoleń i monitoringu, czuwania nad prawidłowością przetwarzanie danych osobowych.

Do zakresu czynności Specjalisty ds. ewaluacji i sprawozdawczości należy w szczególności: przygotowania informacji i opracowania sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych, opracowania raportów cząstkowych i końcowych w postępach finansowych Projektu, przygotowanie i opracowanie treści ankiet, sporządzanie zestawień danych dotyczących beneficjentów ostatecznych do sprawozdań oraz PEFS.

Do zakresu czynności Księgowej należy w szczególności: odpowiedzialność za stronę finansową Projektu, przygotowanie wniosków o płatność, prowadzenie dokumentacji finansowej, sprawdzanie kwalifikowalności poniesionych wydatków.

Do zakresu czynności Informatyka należy w szczególności: administrowanie bezpieczeństwem wszelkich informacji, czuwanie nad prawidłowością przetwarzania danych osobowych, opracowanie i aktualizowanie strony WWW projektu, zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. Powyżej wymienione osoby wykonują zadanie nr 1 projektu, tj. zarządzanie projektem oraz jego obsługa finansowa, administracyjna i logistyczna oraz zadanie nr 2 - Promocja projektu oraz jego rezultatów.

Zatem wszystkie wymienione osoby będą realizowały w sposób bezpośredni cel projektu Beneficjenta, jakim jest organizacja szkoleń podwyższających kwalifikacje zawodowe pracowników ochrony zdrowia. Za wykonywanie w ramach realizacji projektu czynności personel projektu będzie otrzymywać wynagrodzenie. Umowy z personelem projektu zostały nawiązane w związku przystąpieniem przez wnioskodawcę do realizacji Projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowanego w ramach polityki pomocowej Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia personelu projektu realizowanego w ramach działania 2.1 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (podmiotem upoważnionym do rozdzielenia środków pomocowych jest Wojewódzki Urząd Pracy) korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca przywołał treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca-bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany wyżej przepis - jak stwierdza wnioskodawca - przyznaje więc zwolnienie podatnikom bezpośrednio realizującym cele programu pomocowego finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Mając powyższe uregulowanie na uwadze, wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochody uzyskane przez personel projektu (na podstawie umowy o pracę, jak i zlecenia czy o dzieło), jako zawarte z osobami bezpośrednio realizującymi cel programu, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż osoby te bezpośrednio realizują cel programu, a sam program finansowany jest z bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Społecznego. W opinii wnioskodawcy wszystkie osoby wchodzące w skład personelu projektu bezpośrednio realizują cel programu, gdyż bez osób tych Beneficjent nie jest w stanie zorganizować ani zrealizować Projektu. Wnioskodawca, jako byt prawny, a nie faktyczny nie może w sposób naoczny realizować program inaczej, jak "rękami" personelu projektu. Personel projektu jest swoistą emanacją Beneficjenta poprzez którą w ogóle możliwe jest urzeczywistnienie programu.

Tym samym, w ocenie wnioskodawcy, dochody uzyskiwane na podstawie umów zawartych z personelem Projektu, w tym umów o pracę, zlecenia i o dzieło doznają zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, powyższe stanowisko znajduje swoje odzwierciedlenie w szeregu pism organów podatkowych, w tym m.in. Urzędu Skarbowego w Żorach znak: PBl/2/415/11/MCH/05, w którym stwierdzono, iż "zarówno dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (na przykład umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z osoba prawną, która otrzymała bezzwrotną pomoc, zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cele tego programu. Ponadto, w przypadku gdy spełnione zostały przesłanki dla tego zwolnienia przedmiotowego, to na wnioskodawcy - jako płatniku nie ciąży obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy."

Podobne stanowisko zostało przedstawione w piśmie Ministerstwa Finansów znak PB5/IMD-033-21-1128/03, w którym stwierdzono, że "dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, zwolnioną na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu."

Ponadto funkcjonuje w obiegu szereg wyroków Sądów Administracyjnych, z których wypływają wnioski analogiczne do stanowiska wnioskodawcy przedstawionego powyżej (np. I SA/GI 1150/08 - Wyrok WSA w Gliwicach; II FSK 1167/08 - Wyrok NSA, II FSK 1457/07 - Wyrok NSA; II FSK 717/07 wyrok NSA).

W ocenie wnioskodawcy w tych wyrokach trafnie wywiedziono, że dla zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, istotne jest:

1.

pochodzenie środków, z których podatnik uzyskał dochody (ze środków bezzwrotnej pomocy - w tym Unii Europejskiej), przyznanie tych środków w trybie przewidzianym w omówionym przepisie (lit. a),

2.

aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (lit. b).

Z omawianego przepisu nie wynikają (lit. b) jakiekolwiek dalsze warunki zwolnienia. Istotne jest więc źródło finansowania danego projektu, w którego realizacji uczestniczy bezpośrednio dana osoba fizyczna. Finansowanie programu oznacza faktyczne ponoszenie kosztów realizacji tego programu. W wypadku, gdy koszty określonego projektu były w danym roku podatkowym pokrywane w całości z bezzwrotnej pomocy unijnej, to dochody osób fizycznych bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy podlegają w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu ustawy podatkowej.

Wnioskodawca stwierdza, iż znane mu są również inne rozstrzygnięcia zapadłe w stosunku do osób zaangażowanych w inne projekty. W związku z powyższym - zdaniem wnioskodawcy - brak jest obowiązku potrącania w wypłacanych na rzecz personelu Projektu wynagrodzeń, zaliczek na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca - w ramach działań statutowych - realizuje projekty szkoleniowe finansowane w całości ze środków Wspólnoty Europejskiej tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wnioskodawca jako organizator Projektu realizuje ww. projekt finansowany z bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu Społecznego, dysponując personelem projektu składającego się z osób fizycznych: Dyrektora Projektu, Specjalisty ds. promocji i rekrutacji, Specjalisty ds. szkoleń i monitoringu, Specjalisty ds. administracji i logistyki, Specjalisty ds. ewaluacji i sprawozdawczości, Księgowej, Informatyka. Zadania związane z realizacją projektu Wspólnoty Europejskiej osoby wykonują na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń wnioskodawcy będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do wynagrodzeń wnioskodawcy nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób fizycznych, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie osób fizycznych zatrudnionych przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego (umowy zlecenia, umowy o dzieło), finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zgodnie z Planem Działania 2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej wynagrodzenie to nie będzie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie będzie stanowić dla osób fizycznych - wykonujących zadania w ramach programu - dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrokach sądowych, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Powołane przez wnioskodawcę stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego zostało zajęte w indywidualnej sprawie podatnika, który zwrócił się z zapytaniem do tegoż organu i również nie może być postawą rozstrzygnięcia dokonanego w niniejszej interpretacji. Podobne powołane stanowisko Ministerstwa Finansów, jako, że nie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku - nie może również zostać uwzględnione przy ocenie stanowiska zajętego przez wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl