IBPBII/1/415-604/09/MK - Dobrowolne wpłaty na konto podatnika prowadzącego niekomercyjny serwis internetowy jako przychody z innych źródeł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-604/09/MK Dobrowolne wpłaty na konto podatnika prowadzącego niekomercyjny serwis internetowy jako przychody z innych źródeł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu do Organu - 15 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 21 i 22 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania w związku z prowadzeniem niekomercyjnego serwisu internetowego, dobrowolnych wpłat stanowiących stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań:

*

w zakresie zakwalifikowania ww. dobrowolnych wpłat do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe,

*

w zakresie wykazania ww. dobrowolnych wpłat w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania w związku z prowadzeniem niekomercyjnego serwisu internetowego, dobrowolnych wpłat stanowiących stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 11 września 2009 r. Znak: IBPB I/1/415-594/09/AB, IBPB II/1/436-188/09/MZ, IBPB II/1/436-189/09/MCZ, IBPB II/1/415-604/09/MK, IBPP I/443-901/09/LSz wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 21 września 2009 r., a w dniu 22 września 2009 r. została uiszczona dodatkowa opłata.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi serwis internetowy o tematyce edukacyjnej. Serwis ma charakter w pełni niekomercyjny. Za jego pośrednictwem wnioskodawca nie oferuje żadnych usług, nie dokonuje sprzedaży produktów, nie zbywa praw majątkowych ani nie czerpie dochodu z emisji płatnych materiałów reklamowych. Dostęp do wszystkich materiałów, zgromadzonych w serwisie, jest bezpłatny i bezwarunkowy dla każdego zainteresowanego. W związku z tym według wnioskodawcy nie prowadzi on działalności gospodarczej. W przyszłości wnioskodawca planuje umożliwić czytelnikom swojego serwisu dokonanie dobrowolnych wpłat na jego konto, jako szeroko stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań. Wysokość wpłaty byłaby dowolna, a jej uiszczenie nie uprawniałoby do otrzymania przez osobę wpłacającą żadnych dodatkowych materiałów, usług ani zakupu praw autorskich do publikowanych treści.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu uzupełnienia - 21 września 2009 r.) wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że:

*

w zamian za dobrowolne wpłaty nie będą umieszczane adnotacje (reklamy) danego darczyńcy,

*

skorzystanie z darmowych opracowań nie jest uwarunkowane wyrażeniem zgody na korzystanie z serwisu zgodnie z regulaminem, tzn. nie jest zawierana umowa drogą internetową (oczywiście z wyjątkiem ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która chroni każdą twórczość przed plagiatami, bez względu, czy autor to zaznaczy, czy nie) ani nie byłaby wyrażana zgoda przez korzystającego na dokonywanie innych czynności, jak np. wykorzystywanie danych osobowych,

*

pod pojęciem "darmowe materiały" kryje się treść artykułów o tematyce edukacyjnej, udostępnionych w serwisie - zarówno w wersji online, jak i do pobrania i późniejszego czytania na komputerze korzystającego w trybie offline, tzn. bez potrzeby stałej łączności z Internetem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy jest to działalność wykonywana osobiście w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Na jakich zasadach, w jaki sposób, w jakiej wysokości, jakie są koszty uzyskania przychodu i w jakim terminie rozliczać podatek.

3.

Z którego formularza lub formularzy PIT należy skorzystać w tym przypadku, jeżeli podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, ale uzyskuje przychód na podstawie umowy o pracę, który nie jest związany z opisaną sytuacją.

4.

Czy wyciąg z rachunku internetowego - w formie elektronicznej - można traktować jako wystarczającą podstawę przy obliczaniu wysokości należnego podatku.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opisana sytuacja nie stanowi działalności wykonywanej osobiście, ponieważ nie stanowi przychodów z:

*

działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej ani publicystycznej, ponieważ dobrowolne wpłaty nie można traktować jako zapłaty za publikację materiałów we wspomnianym serwisie internetowym,

*

wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia ani umowy o dzieło, ponieważ taka umowa nie jest spisywana, gdyż dobrowolne wpłaty nie uprawniają do uzyskania dodatkowych usług,

*

działalności duchownych, arbitrów, pełnienia obowiązków społecznych, czynności zleconych przez organ administracji państwowej, członkostwa w radzie nadzorczej ani kontraktów menedżerskich.

W związku z powyższym wnioskodawca przyjmuje, że opisana przez niego sytuacja spełnia warunki art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czyli "inne źródła przychodów", ponieważ art. 20 ust. 1 tej ustawy brzmi: "za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności (...) dotacje (subwencje)".

Wnioskodawca w związku z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej, ale uzyskuje inny przychód na podstawie umowy o pracę, który jednak nie jest związany z opisaną sytuacją, przyjmuje, że rozliczenia należnego podatku należy dokonać przy użyciu formularza PIT-37, wpisując przychód z dobrowolnych darowizn w rubryce "inne źródła", podając jako koszty uzyskania tego przychodu 0 PLN (zero złotych).

Ponadto według wnioskodawcy, wpłaty należnego podatku należy dokonać w momencie składania rocznego zeznania podatkowego. Podstawą przy obliczaniu tego przychodu będzie wyciąg z rachunku internetowego - w formie elektronicznej - jako wystarczający dowód, ponieważ organ prowadzący rachunek ma obowiązek autoryzacji każdej wpłaty, a na ewentualny wniosek Urzędu Skarbowego może potwierdzić autentyczność transakcji.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania w związku z prowadzeniem niekomercyjnego serwisu internetowego, dobrowolnych wpłat stanowiących stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań. W pozostałym zakresie tekst jedn. w zakresie określenia, czy otrzymanie w związku z prowadzeniem niekomercyjnego serwisu internetowego, dobrowolnych wpłat stanowiących stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań stanowi działalność gospodarczą oraz w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od towarów i usług - wniosek załatwiono odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy zatem do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Bezpłatność oznacza, że przedmiotowa umowa jest nieekwiwalentna w tym znaczeniu, iż darczyńca nie może liczyć na żadne świadczenie wzajemne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca prowadzi serwis internetowy o tematyce edukacyjnej. Za jego pośrednictwem wnioskodawca nie oferuje żadnych usług, nie dokonuje sprzedaży produktów, nie zbywa praw majątkowych ani nie czerpie dochodu z emisji płatnych materiałów reklamowych. Dostęp do wszystkich materiałów, zgromadzonych w serwisie, jest bezpłatny i bezwarunkowy dla każdego zainteresowanego. W przyszłości wnioskodawca planuje umożliwić czytelnikom swojego serwisu dokonanie dobrowolnych wpłat na jego konto, jako szeroko stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań. Wysokość wpłaty byłaby dowolna, a jej uiszczenie nie uprawniałoby do otrzymania przez osobę wpłacającą żadnych dodatkowych materiałów, usług ani zakupu praw autorskich do publikowanych treści.

W świetle powyższego dokonywane dobrowolnie wpłaty na konto wnioskodawcy przez zainteresowane osoby, tekst jedn. osoby korzystające z bezpłatnego dostępu do wszystkich materiałów zgromadzonych na serwisie internetowym, nie stanowią darowizn na rzecz wnioskodawcy, ponieważ osoby te wpłacając na konto ww. kwoty nie dokonują tego tylko po to aby nastąpiło przysporzenie w jego - wnioskodawcy majątku. Wpłaty te stanowią natomiast formę dotacji, tekst jedn. jak stwierdza wnioskodawca "szeroko stosowaną w Internecie formę dotacji dla twórców darmowego oprogramowania i darmowych opracowań".

Należy zatem uznać, iż wpłaty te stanowić będą dla wnioskodawcy przychód podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, iż źródłem przychodów są inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Przychodami takimi mogą być dokonywane w przyszłości dobrowolne wpłaty na konto wnioskodawcy.

Należy podkreślić, iż o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Należy ponadto podkreślić, iż stosownie do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 - zdanie pierwsze - ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

A zatem, jeżeli wnioskodawca poniesie wydatki związane z prowadzeniem niekomercyjnego serwisu internetowego, to wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu z tytułu ww. dobrowolnych wpłat na jego konto. Zauważyć jednak należy, że aby wydatki te mogły być zaliczone jako koszty uzyskania przychodu, to ich poniesienie winno być udowodnione - udokumentowane, np. za pomocą paragonów, rachunków, itp.

Jeżeli wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych wydatków, to wówczas dochód będzie równy przychodowi z ww. tytułu.

Ponieważ żaden z przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podatnika uzyskującego z powyższego tytułu przychody (dochody) odprowadzania zaliczek na podatek oraz wypełniania i składania w ciągu roku podatkowego jakichkolwiek deklaracji czy informacji, dlatego przychody (dochody) te należy opodatkować dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wpłaty na konto wnioskodawcy zostaną dokonane. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Należy stwierdzić, iż podstawą jako dowód do wykazania w zeznaniu podatkowym ww. dobrowolnych wpłat może być wyciąg z rachunku internetowego, w przypadku jednak gdy wyciąg ten potwierdzony zostanie przez bank prowadzący rachunek. Zauważyć należy, iż sam wnioskodawca we wniosku stwierdza, że organ prowadzący rachunek ma obowiązek autoryzacji każdej wpłaty.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko wnioskodawcy, że ww. dobrowolne wpłaty należy wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 - należy uznać za nieprawidłowe.

Formularz zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym PIT-37 przeznaczony jest dla podatników, do których ma zastosowanie art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i którzy w roku podatkowym:

1.

wyłącznie za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,

2.

nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,

3.

nie są obowiązani doliczać do uzyskanych dochodów dochodów małoletnich dzieci,

4.

nie obniżają dochodów o straty z lat ubiegłych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie ma podstaw, aby wnioskodawca uzyskując, oprócz przychodów ze stosunku pracy, również przychody z tytuł dobrowolnych wpłat na jego konto przez osoby zainteresowane, mógł sporządzić zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37, bowiem dobrowolne wpłaty nie są przychodami uzyskanymi za pośrednictwem płatnika, a jak wyżej wskazano, tylko podatnicy uzyskujący przychody za pośrednictwem płatnika - składają zeznania na formularzu PIT-37.

Wnioskodawca zobowiązany jest natomiast do sporządzenia zeznania podatkowego za rok dany podatkowy na formularzu PIT-36. Formularz ten przeznaczony jest bowiem dla podatników, do których ma również zastosowanie art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale którzy niezależnie od liczby źródeł przychodów uzyskali m.in. przychody z innych źródeł, opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, od których ani płatnik, ani podatnik w ciągu roku podatkowego nie miał obowiązku odprowadzania zaliczek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl