IBPBII/1/415-584/11/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-584/11/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 5 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych przez lokatorów na wymianę instalacji gazowej:

* w części dotyczącej osób, które w momencie dokonania we własnym zakresie przedmiotowych remontów posiadały odrębną własność lokali - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej osób, które w momencie dokonania we własnym zakresie przedmiotowych remontów posiadały spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych przez lokatorów na wymianę instalacji gazowej i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. znak: IBPB II/1/415-584/11/MCZ wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 5 sierpnia 2011 r. (uiszczenie brakującej opłaty).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie eksploatacji zasobów mieszkaniowych, która dotyczy m.in. utrzymania budynków w należytym stanie technicznym i zapewnienia sprawnego funkcjonowania wszystkich instalacji. Mimo starań z jego strony często dochodzi do różnego rodzaju awarii, głównie wodno - kanalizacyjnych, wynikających m.in. z wieku zasobów jak też i zaniedbań mieszkańców, których nie jest w stanie przewidzieć, a które powodują zniszczenia w lokalach mieszkalnych. W związku z tym, dla zapewnienia odpowiedniej ochrony wnioskodawca zawiera umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ze specjalną klauzulą dotyczącą szkód wodno - kanalizacyjnych określającą warunki wypłaty i maksymalną wysokość jednorazowego odszkodowania w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia. Odszkodowanie wypłacane jest przez ubezpieczyciela bezpośrednio osobie poszkodowanej po ustaleniu przyczyny szkody w oparciu o wycenę dokonaną przez inspektora firmy ubezpieczeniowej do wysokości ustalonej w umowie. Wnioskodawca ma też przypadki, w których wysokość oszacowana przez ubezpieczyciela przewyższa ustalony limit. W związku z tym spółdzielnia, na wniosek lokatora, wypłaca poszkodowanemu różnicę jako rekompensatę poniesionej szkody.

2.

Spółdzielnia, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, który stanowi źródło finansowania wydatków remontowych, do których zaliczana jest między innymi wymiana instalacji gazowych w lokalach mieszkalnych. Dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców spółdzielnia przeprowadza obowiązkowe badania sprawności instalacji gazowej. Wyniki tej kontroli decydują o tym, które budynki objęte będą kompleksową wymianą tych instalacji. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy lokator dokonuje indywidualnie takiej wymiany zwracając się później do spółdzielni o refundację kosztów z tego tytułu. Spółdzielnia dokonuje dla lokatora częściowego zwrotu poniesionych kosztów.

Zasadę częściowego zwrotu poniesionych kosztów dla lokatora zarówno w przypadku omówionym w pkt 1 jak i 2 wnioskodawca stosuje jednakowo do mieszkańców posiadających lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania, spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania jak i z ustanowioną odrębną własnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zarówno w przypadku omówionym w pkt 1 jak i pkt 2 dla lokatora powstanie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 przychód zobowiązujący spółdzielnię do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika i wystawienia informacji PIT-8C.

2.

Czy zasadę tą należy stosować jednakowo dla lokatorów posiadających:

a.

lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania,

b.

spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania,

c.

ustanowioną odrębną własność mieszkania.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

W omówionym przypadku, zarówno w pkt 1 i pkt 2, dla lokatora powstanie przychód zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, zobowiązujący spółdzielnię do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika i wystawienia informacji PIT-8C.

2.

Zasadę tę (opodatkowania częściowego zwrotu poniesionych kosztów przez lokatora), zarówno w omówionym pkt 1 jak i pkt 2 należy stosować jednakowo do lokatorów posiadających lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania, spółdzielcze własnościowe prawo jak i z ustanowioną odrębną własnością.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy zajętego w przedstawionym stanie faktycznym dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych przez lokatorów na wymianę instalacji gazowych. W zakresie skutków podatkowych wypłaty przez Spółdzielnię Mieszkaniową rekompensaty za szkody w związku z poniesionymi przez lokatorów szkodami wodno-kanalizacyjnym wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe, mające określony wymiar finansowy.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) dokonuje w swoich zasobach - w razie konieczności - wymiany instalacji gazowej. Źródło finansowania wydatków wymiany instalacji gazowej w lokalach mieszkalnych stanowi fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, tworzony zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Lokatorzy, którzy we własnym zakresie dokonali wymiany instalacji gazowej otrzymują ze spółdzielni częściowy zwrotu poniesionych kosztów. Wnioskodawca dokonuje częściowego zwrotu ww. wydatków zarówno dla lokatorów posiadających lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania, spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania jak i dysponujących odrębną własnością. Kwoty te w ocenie wnioskodawcy dla ww. lokatorów stanowią przychód i zobowiązują spółdzielnię do sporządzenia informacji PIT-8C.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zważywszy, iż w ww. ustawie brak jest przepisów wyjaśniających, jak konkretnie to uczestniczenie miałoby się przejawiać, jego zakres (uczestnictwa) należy określić poprzez art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych odsyłający do ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). W sprawach dotyczących własności lokali, które nie są uregulowane w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, należy przyjąć, iż opłaty związane z pokrywaniem kosztów eksploatacji i utrzymania lokali stanowiących odrębną własność mają być takie same, jak w świetle ustawy o własności lokali.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a ponadto każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są z mocy prawa do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie mają osoby użytkujące lokal mieszkalny nie na podstawie prawa odrębnej własności. Tym samym wydatki poniesione, przez osoby posiadające odrębną własność lokali obciążają te osoby w myśl przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Nie ma zatem podstaw aby uznać, że wydatki te musi ponosić za właścicieli lokali Spółdzielnia. Skoro tak, to zwracanie kosztów osobom posiadającym odrębną własność lokali - w sytuacji, kiedy te osoby zgodnie z prawem winny partycypować w tychże kosztach, bezwzględnie powoduje powstanie po ich stronie przychodu. Osoby te otrzymują bowiem zwrot kwoty, którą słusznie winny były ponieść na utrzymanie nieruchomości. Oznacza to, że choć były obowiązane ponieść koszt, czyli uszczuplić swój majątek, to kosztu w ostatecznym rozrachunku nie poniosły, bo Spółdzielnia odpowiednie kwoty im zwróciła. Bez znaczenia pozostaje zatem, że pieniądze na tenże zwrot pochodziły z funduszu remontowego. Ich wypłata spowodowała, że osoby posiadające odrębną własność lokali nie partycypowały wbrew obowiązkowi w kosztach utrzymania i eksploatacji nieruchomości.

Należy wyjaśnić, iż wpłaty na fundusz remontowy pochodzące m.in. od członków spółdzielni są gromadzone przez spółdzielnię, uprawnioną do tworzenia i zarządzania tym funduszem. Stanowią zatem przychód spółdzielni. Stąd też zwracanych przez spółdzielnię kwot, nie należy traktować jako własnych środków osób wcześniej dokonujących wpłaty na ten fundusz, lecz jako środki należące do spółdzielni.

Jak z powyższego wynika w sytuacji częściowego zwrotu właścicielowi lokalu mieszkalnego poniesionych wydatków na wymianę instalacji gazowej w lokalu, po jego stronie powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi co do zasady przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przy czym przychód ten powstanie po stronie właściciela lokalu, który w chwili ponoszenia wydatków na wymianę instalacji gazowej był osobą posiadającą tytuł odrębnej własności lokali. Dla osób posiadających odrębną własność lokali Spółdzielnia jest obowiązana sporządzić informację PIT-C.

Natomiast z uwagi na to, że w świetle wyżej przytoczonych przepisów, prawa i obowiązki osób dysponujących spółdzielczym prawem do lokali są inne niż osób posiadających odrębną własność lokali, to w przypadku częściowego zwrotu wydatków przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, która posiada spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu nie powstaje po stronie tej osoby przysporzenie majątkowe. Zatem na Spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę instalacji gazowej osobom posiadającym odrębną własność lokali mieszkalnych należało uznać za prawidłowe.

Natomiast za nieprawidłowe należy uznać stanowisko wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych zwrotu ww. wydatków osobom mającym spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl