IBPBII/1/415-584/09/HK - Obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-584/09/HK Obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

* w zakresie obowiązku sporządzenia rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40) i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) - jest prawidłowe,

* w zakresie obowiązku sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40), informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) i deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 6 sierpnia 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-584/09/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności Bank - wnioskodawca oferuje produkt bankowy "Renty zagraniczne". W ramach tego produktu Bank realizuje renty/emerytury zagraniczne przychodzące w formie przelewów z zagranicy oraz skupuje czeki rentowe zagranicznych instytucji emerytalno-rentowych. W związku z tym, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Bank pełni rolę płatnika odpowiednio podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W obecnej strukturze Banku funkcje płatników podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu rent i emerytur zagranicznych pełnią oddziały Banku na terenie całego kraju wypłacające takie świadczenia, zarejestrowane jako płatnicy i posiadające własne numery NIP. Oddziały posiadają te numery wyłącznie dla potrzeb rozliczania rent i emerytur zagranicznych, gdyż pozostała działalność Banku jako płatnika m.in. w zakresie wynagrodzeń pracowników oddziałów Banku jest realizowana centralnie przy wykorzystaniu numeru NIP Banku.

Z dniem 1 lipca 2009 r. Bank planuje zmienić wewnętrzną strukturę organizacyjno-funkcjonalną, w wyniku której zamierza scentralizować obsługę podatkowo-ubezpieczeniową rent i emerytur zagranicznych. W wyniku tej zmiany świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane począwszy od 1 lipca 2009 r. realizowane będą w stosunku do Klientów nadal - w identyczny sposób jak do tej pory - w oddziałach, natomiast do Centrali Banku zostanie przeniesiona funkcja rozliczania świadczeń polegająca na obliczaniu i przekazywaniu zaliczek na podatek i składek na ubezpieczenie zdrowotne, wypełnianiu i przekazywaniu stosownych deklaracji ZUS i podatkowych, rozliczaniu rocznym Klientów-podatników (tekst jedn. obliczaniu podatku za rok podatkowy w deklaracji PIT-40 bądź sporządzaniu informacji podatkowej PIT-11). Funkcja ta realizowana będzie przez Departament Rozliczeń w Centrali Banku. Rozliczenia te dokonywane będą przy wykorzystaniu numeru NIP Banku. Numery NIP oddziałów zostaną prawdopodobnie po pewnym czasie zlikwidowane. Przy tym, oddziały zobowiązane będą w pełni rozliczyć na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego renty i emerytury zagraniczne wypłacone do 30 czerwca 2009 r. włącznie (zobowiązane będą do odprowadzenia wszelkich składek i zaliczek oraz wykonania wszelkich czynności związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi wypłaconymi do 30 czerwca br.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy klienci Banku korzystający z usługi wypłaty rent i emerytur zagranicznych przez Bank uprawnieni będą do skorzystania z możliwości rocznego obliczenia podatku przez Bank za 2009 r....

2.

W jakim trybie Bank oraz oddziały Banku powinny sporządzić i przekazać informacje podatkowe PIT-11.

3.

W jakim trybie Bank oraz oddziały Banku powinny wykazać kwoty przekazanych zaliczek w 2009 r. w deklaracji PIT-4R.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Bank pełni rolę płatnika zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych przez Bank emerytur i rent.

Na gruncie art. 37 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Bank jest zobowiązany sporządzić na wniosek podatnika wyrażony w oświadczeniu PIT-12 roczne obliczenie podatku. Podatek wynikający z obliczenia rocznego przez płatnika jest traktowany zasadniczo jako podatek dochodowy należny od podatnika za dany rok. Podatników, za których podatek obliczy w ten sposób płatnik, nie dotyczy obowiązek złożenia do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym zeznania rocznego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (art. 45 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Narzędzie jakie udostępnia ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na obliczeniu podatku przez płatnika stanowi istotne ułatwienie dla podatników i jest wykorzystywane przez Klientów Banku korzystających z produktu "Renty zagraniczne" - najczęściej osoby starsze i schorowane.

Jednym z warunków skorzystania z takiego sposobu rozliczenia podatku rocznego jest by podatnik nie uzyskał w ciągu roku podatkowego dochodów innych (z wyjątkami wskazanymi w art. 37 ust. 1 pkt 1) poza dochodami uzyskanymi od płatnika. Zdaniem wnioskodawcy, warunek ten pozostaje spełniony również w sytuacji, gdy klient Banku korzystający z oferowanego przez Bank produktu "Renty zagraniczne" uzyska w ciągu roku wyłącznie świadczenia emerytalno-rentowe (z wyjątkami wskazanymi w art. 37 ust. 1 pkt 1) za pośrednictwem Banku niezależnie od faktu, że świadczenia te wypłacane przez oddział w 2009 r. - do 30 czerwca 2009 r. rozliczone będą dla celów podatkowych przez płatnika - oddział wypłacający świadczenie o numerze NIP przyznanym temu oddziałowi, a począwszy od 1 lipca 2009 r. te same świadczenia, wypłacane przez te same oddziały i w ten sam sposób rozliczone będą przez płatnika - Bank (Centralę). Innymi słowy, w opinii Banku, dochody uzyskane w 2009 r. przez Klientów Banku z tytułu rent i emerytur zagranicznych - pomimo, iż zostaną rozliczone dla celów podatkowych przez dwie różne jednostki organizacyjne tego samego podmiotu o różnych numerach NIP - stanowią dochody uzyskiwane od jednego płatnika. W stanie faktycznym, którego dotyczy zapytanie obliczenia rocznego podatku na formularzu PIT-40 dokonałby Departament Rozliczeń Centrali Banku w oparciu o dane o wysokości świadczeń oraz pobranych zaliczek w ciągu 2009 r. (dotyczące świadczeń wypłaconych do 30 czerwca i od 1 lipca 2009 r.). Zdaniem Banku, na możliwość skorzystania przez Klientów Banku z przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych rozwiązania polegającego na obliczeniu podatku rocznego przez płatnika nie może wpływać wyłącznie fakt wewnętrznej reorganizacji podmiotu wypłacającego rentę/emeryturę zagraniczną przyznaną przez zagraniczną instytucję emerytalno-rentową. Istotą zapisu art. 37 jest umożliwienie przerzucenia przez podatnika czynności obliczenia podatku rocznego na podmiot wypłacający świadczenia w sytuacji, gdy podmiot ten, w oparciu o oświadczenie podatnika wyrażone w deklaracji PIT-12 (traktowanej jako zeznanie podatnika) ma pełną wiedzę o dochodach uzyskanych przez podatnika. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Ad.2)

Zdaniem Banku, na analogicznych zasadach Departament Rozliczeń Centrali Banku powinien także sporządzić i przekazać podatnikom informacje PIT-11, w sytuacji gdy podatnicy nie złożą do 10 stycznia 2010 r. deklaracji PIT-12 z wnioskiem o obliczenie podatku rocznego przez płatnika. Jednocześnie, w opinii wnioskodawcy, w stanie faktycznym nie znajduje zastosowania art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3)

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 35 są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przy tym, na gruncie ust. 1b, w razie zaprzestania przez płatników prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie stosuje się art. 38 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opinii wnioskodawcy nie dochodzi bowiem do zaprzestania prowadzenia działalności przez płatników - oddziały Banku, a przeciwnie - oddziały te będą w dalszym ciągu wypłacać emerytury i renty zagraniczne, tyle tylko, że funkcję płatnika z tytułu tych świadczeń przejmie Centrala Banku. W konsekwencji, oddziały Banku powinny sporządzić i przekazać deklaracje PIT-4R w terminie do końca stycznia 2010 r. w zakresie świadczeń wypłaconych do dnia 30 czerwca 2009 r. Zaliczki pobrane od świadczeń wypłaconych od 1 lipca do 31 grudnia 2009 r. zostaną wykazane w PIT-4R sporządzanym przez Centralę Banku, w której to deklaracji Bank ujmuje także zaliczki pobierane przez Bank z innych tytułów w 2009 r. (przede wszystkim z tytułu wynagrodzeń pracowniczych).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są m.in. obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 37 ust. 1 ww. ustawy jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

4.

(uchylony),

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru (PIT-40), roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Bank planuje zmienić wewnętrzną strukturę organizacyjno-funkcjonalną, w wyniku której zamierza scentralizować obsługę podatkowo-ubezpieczeniową rent i emerytur zagranicznych. W wyniku tej zmiany świadczenia emerytalno-rentowe realizowane będą w stosunku do Klientów nadal w oddziałach Banku, natomiast do Centrali Banku zostanie przeniesiona funkcja rozliczania świadczeń polegająca na obliczaniu i przekazywaniu zaliczek na podatek i składek na ubezpieczenie zdrowotne, wypełnianiu i przekazywaniu stosownych deklaracji ZUS i podatkowych, rozliczaniu rocznym Klientów-podatników (tekst jedn. obliczaniu podatku za rok podatkowy w deklaracji P1T-40 bądź sporządzaniu informacji podatkowej PIT-11). Zatem Centrala Banku przejmie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tym samym przejmie obowiązki w zakresie sporządzania rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika (emeryta, rencisty) w roku podatkowym (PIT-40) oraz informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) osób otrzymujących za pośrednictwem Banku emerytury lub renty zagraniczne.

Powyższe oznacza, że w części dotyczącej obowiązku sporządzenia rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40), informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności (art. 38 ust. 1b cyt. ustawy).

Skoro - jak wcześniej wykazano - z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w wyniku zmiany wewnętrznej struktury organizacyjno-funkcjonalnej Centrala Banku przejmie obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tym samym przejmie również obowiązki w zakresie sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), dotyczącej osób otrzymujących za pośrednictwem Banku emerytury lub renty zagraniczne, która powinna zawierać wykaz zaliczek na podatek dochodowy za poszczególne miesiące roku podatkowego (od stycznia do grudnia), a więc również te pobrane przez poszczególne oddziały Banku za okres do 30 czerwca 2009 r. To oznacza, że poszczególne oddziały Banku nie będą zobowiązane do złożenia deklaracji PIT-4R.

Powyższe oznacza, że w części dotyczącej obowiązku sporządzenia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl