IBPBII/1/415-583/11/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-583/11/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez Spółdzielnię Mieszkaniową rekompensaty za szkody w związku z poniesionymi przez lokatorów szkodami wodno-kanalizacyjnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez Spółdzielnię Mieszkaniową rekompensaty za szkody w związku z poniesionymi przez lokatorów szkodami wodno-kanalizacyjnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie eksploatacji zasobów mieszkaniowych, która dotyczy m.in. utrzymania budynków w należytym stanie technicznym i zapewnienia sprawnego funkcjonowania wszystkich instalacji. Mimo starań z jego strony często dochodzi do różnego rodzaju awarii, głównie wodno - kanalizacyjnych, wynikających m.in. z wieku zasobów jak też i zaniedbań mieszkańców, których nie jest w stanie przewidzieć, a które powodują zniszczenia w lokalach mieszkalnych. W związku z tym, dla zapewnienia odpowiedniej ochrony wnioskodawca zawiera umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ze specjalną klauzulą dotyczącą szkód wodno - kanalizacyjnych określającą warunki wypłaty i maksymalną wysokość jednorazowego odszkodowania w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia. Odszkodowanie wypłacane jest przez ubezpieczyciela bezpośrednio osobie poszkodowanej po ustaleniu przyczyny szkody w oparciu o wycenę dokonaną przez inspektora firmy ubezpieczeniowej do wysokości ustalonej w umowie. Wnioskodawca ma też przypadki, w których wysokość oszacowana przez ubezpieczyciela przewyższa ustalony limit. W związku z tym spółdzielnia, na wniosek lokatora, wypłaca poszkodowanemu różnicę jako rekompensatę poniesionej szkody.

2.

Spółdzielnia, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, który stanowi źródło finansowania wydatków remontowych, do których zaliczana jest między innymi wymiana instalacji gazowych w lokalach mieszkalnych. Dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców spółdzielnia przeprowadza obowiązkowe badania sprawności instalacji gazowej. Wyniki tej kontroli decydują o tym, które budynki objęte będą kompleksową wymianą tych instalacji. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy lokator dokonuje indywidualnie takiej wymiany zwracając się później do spółdzielni o refundację kosztów z tego tytułu. Spółdzielnia dokonuje dla lokatora częściowego zwrotu poniesionych kosztów.

Zasadę częściowego zwrotu poniesionych kosztów dla lokatora zarówno w przypadku omówionym w pkt 1 jak i 2 wnioskodawca stosuje jednakowo do mieszkańców posiadających lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania, spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania jak i z ustanowioną odrębną własnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zarówno w przypadku omówionym w pkt 1 jak i pkt 2 dla lokatora powstanie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 przychód zobowiązujący spółdzielnię do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika i wystawienia informacji PIT-8C.

2.

Czy zasadę tą należy stosować jednakowo dla lokatorów posiadających:

a.

lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania,

b.

spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania,

c.

ustanowioną odrębną własność mieszkania.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

W omówionym przypadku, zarówno w pkt 1 i pkt 2, dla lokatora powstanie przychód zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, zobowiązujący spółdzielnię do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika i wystawienia informacji PIT-8C.

2.

Zasadę tę (opodatkowania częściowego zwrotu poniesionych kosztów przez lokatora), zarówno w omówionym pkt 1 jak i pkt 2 należy stosować jednakowo do lokatorów posiadających lokatorskie prawo spółdzielcze do mieszkania, spółdzielcze własnościowe prawo jak i z ustanowioną odrębną własnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy zajętego w przedstawionym stanie faktycznym dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty przez spółdzielnię Mieszkaniową rekompensaty za szkody w związku z poniesionymi przez lokatorów szkodami wodno-kanalizacyjnymi. W zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę instalacji gazowych wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tejże ustawy O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zawiera z ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ze specjalną klauzulą dotyczącą szkód wodno - kanalizacyjnych określającą warunki wypłaty i maksymalną wysokość jednorazowego odszkodowania w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia. Odszkodowanie wypłacane jest przez ubezpieczyciela bezpośrednio osobie poszkodowanej po ustaleniu przyczyny szkody w oparciu o wycenę dokonaną przez inspektora firmy ubezpieczeniowej do wysokości ustalonej w umowie. Wnioskodawca ma też przypadki, w których wysokość oszacowana przez ubezpieczyciela przewyższa ustalony limit. W związku z tym spółdzielnia, na wniosek lokatora, wypłaca poszkodowanemu różnicę jako rekompensatę poniesionej szkody. Kwoty te w ocenie wnioskodawcy dla lokatora stanowią przychód i zobowiązują spółdzielnię do sporządzenia informacji PIT-8C.

Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz opisany przez wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że kwoty wypłacone przez wnioskodawcę (spółdzielnię mieszkaniową) lokatorom, jako rekompensata stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą wypłaconą przez ubezpieczyciela a wysokością oszacowanej szkody (przewyższające ustalony limit w umowie ubezpieczenia), stanowią podlegający opodatkowaniu przychód w rozumieniu ww. art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z wypłatą tego świadczenia na wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. Powyższy obowiązek wnioskodawca ma w stosunku do wszystkich lokatorów bez względy na status ich mieszkania.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl