IBPBII/1/415-58/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-58/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 stycznia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dofinansowania bądź finansowania w całości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wartości czesnego oraz udziału w kursach, szkoleniach, zajęciach wyrównawczych i stażu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dofinansowania bądź finansowania w całości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wartości czesnego oraz udziału w kursach, szkoleniach, zajęciach wyrównawczych i stażu.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 lutego 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-58/09/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 2 marca 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (nr....) pod nazwą "Uczelnia dla biznesu - wsparcie Informatyki w M, jako kluczowego kierunku studiów dla budowy gospodarki opartej na wiedzy". Instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ramach tego projektu wnioskodawca uruchomił kursy i wykłady specjalistyczne na kierunku: Informatyka. Roczne czesne studenta w okresie uczestnictwa w projekcie będzie obniżone o 2976,52 zł (średnia wysokość dofinansowania). Kwota ta przypada na każdego studenta na rok. Ponadto wnioskodawca w ramach tego projektu przeprowadzać będzie kursy, szkolenia, zajęcia wyrównawcze, staże, których koszty przeprowadzenia pokryte będą ze środków otrzymanych z projektu, dlatego wszystkie te zajęcia będą nieodpłatne dla studentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy kwota obniżki - 2976,52 zł i wartość kursów, szkoleń, zajęć wyrównawczych, stażu, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób (studentów) biorących udział w tym projekcie.

Wnioskodawca podnosi, iż jest uczelnią niepubliczną, samofinansującą się. Ustalenie zasad odpłatności za czesne jest sprawą wewnętrzną Uczelni, w tym wypadku jest to całkowite lub częściowe obniżenie ceny. Jego zdaniem, udział studentów w programie "Uczelnia dla biznesu..." nie może być dla nich "karą" w postaci obciążenia ich podatkiem dochodowym od osób fizycznych i zmuszeniem ich do jego zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym użycie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Środki pozyskane do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki niewątpliwie należą do źródeł finansowania, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zarówno wartość obniżenia rocznego czesnego studenta jak również wartość kursów, szkoleń, zajęć wyrównawczych oraz stażu stanowić będzie przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 powołanej ustawy. Jednakże przychód ten jako świadczenie o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl