IBPBII/1/415-568/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-568/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 7 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania należności wypłacanych biegłym, tłumaczom, kuratorom i adwokatom występujących w postępowaniu przygotowawczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania należności wypłacanych biegłym, tłumaczom, kuratorom i adwokatom występujących w postępowaniu przygotowawczym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prokuratura Okręgowa wykonując obowiązki płatnika podatku wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) rozlicza należności biegłych, tłumaczy, kuratorów i adwokatów powoływanych przez prokuratorów w postępowaniu przygotowawczym.

Po wprowadzeniu od 1 stycznia 2009 r. zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5 ustawy) zrodziła się wątpliwość czy ryczałt powinien mieć zastosowanie w stosunku do ww. osób.

Prokuratura Okręgowa wypłaca należności na podstawie postanowień wydawanych przez prokuratorów (jedno lub kilka postanowień w ciągu miesiąca do różnych spaw, w kwotach niższych, równych lub wyższych niż 200 zł), nie zawierając umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy 18% zryczałtowany podatek dochodowy ma zastosowanie do należności biegłych tłumaczy, kuratorów i adwokatów występujących w postępowaniu przygotowawczym, którym prokurator zlecił wykonanie określonych czynności (art. 13 pkt 6 ustawy) jeżeli w ciągu jednego miesiąca kwota ich należności nie przekroczy 200 zł.

Zdaniem wnioskodawcy, art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie powinien mieć zastosowania do należności biegłych, tłumaczy, kuratorów i adwokatów występujących w postępowaniu przygotowawczym, ponieważ należności dla nich nie można określić z góry, bo nie można przewidzieć czy należność w danym miesiącu (suma należności) nie przekroczy 200 zł miesięcznie. Wszystkim ww. powinno się potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych niezależnie od wysokości kwot wypłacanych każdego miesiąca. Podatek zryczałtowany nie powinien mieć zastosowanie do tej grupy podatników, gdyż prokuratura nie zawiera w postępowaniu przygotowawczym umów cywilnoprawnych, a wydaje postanowienie o powołaniu biegłych, tłumaczy, kuratorów i adwokatów na podstawie kodeksu postępowania karnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 6 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również przychody, o których mowa w pkt 6 w art. 13 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca - Prokuratura Okręgowa - wykonując obowiązki płatnika na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozlicza należności biegłych, tłumaczy, kuratorów i adwokatów powoływanych przez prokuratorów w postępowaniu przygotowawczym.

Należności wypłaca na podstawie postanowień wydawanych przez prokuratorów (jedno lub kilka postanowień w ciągu miesiąca do różnych spaw, w kwotach niższych równych lub wyższych niż 200 zł), nie zawierając umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle przytoczonych przepisów, pomimo faktu, że wnioskodawca nie zawiera z biegłymi, tłumaczami, kuratorami i adwokatami występującymi w postępowaniu przygotowawczym, żadnych umów cywilnoprawnych, to jednak zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia - wbrew twierdzeniom wnioskodawcy - ww. przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący opodatkowania w sposób ryczałtowy ma zastosowanie do przychodów otrzymywanych przez ww. osoby.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie wynika należność za miesiąc, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności z tego tytułu. Należy zauważyć, że ww. osoby otrzymują należności za czynności wykonane w postępowaniu przygotowawczym na podstawie każdorazowo wydanego postanowienia przez prokuratora. Zatem jedynie z tych powodów, że w takim stanie faktycznym nie jest ustalona miesięczna należność dla ww. osób - otrzymywany przez nich przychód nie może być opodatkowany podatkiem zryczałtowanym. Tym samym, wyłącznie z tych względów płatnik - Prokuratura powinna pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl