IBPBII/1/415-565/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-565/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowania (dotacji) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowania (dotacji).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach realizacji zadań z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina udziela dotacji do kosztów zmiany systemów grzewczych. Dotacje były przyznawane zgodnie z regulaminem udzielania dofinansowania z GFOŚiGW przyjętego uchwałą Rady Gminy.

Wysokość dofinansowania była uzależniona od rodzaju zastosowanego systemu grzewczego i kształtowała się następująco:

* 1200 zł dla kotłów opalanych olejem opałowym, gazem, energią elektryczną, drewnem i innymi odnawialnymi źródłami energii oraz biomasą,

* 800 zł dla kotłów opalanych paliwem stałym z automatycznym dozowaniem paliwa, posiadających odpowiedni atest energetyczno-ekologiczny,

* 500 zł dla kotłów opalanych paliwem stałym bez automatycznego dozowania paliwa posiadających odpowiedni atest energetyczno-ekologiczny.

O dofinansowanie mogą ubiegać się właściciele budynków oraz najemcy mieszkań w budynkach położonych na terenie Gminy, którzy dokonali po dniu 1 stycznia 2002 r. w budynku lub mieszkaniu wymiany istniejącego ogrzewania na instalację ekologicznego ogrzewania. Dofinansowanie było przyznawane po zrealizowaniu inwestycji i przedstawieniu odpowiednich dokumentów potwierdzających dokonanie wydatku, zabudowę urządzenia we wskazanym miejscu oraz po podpisaniu stosownej umowy pomiędzy wnioskodawcą a Gminą.

W okresie obowiązywania powyższej uchwały przyznano dofinansowanie 160 osobom fizycznym, które zwróciły się z wnioskiem o dofinansowanie.

Dnia 30 października 2008 r. podjęto uchwałę Rady Gminy zmieniającą zasady przyznawania dotacji do kosztów modernizacji ogrzewania. Uchwała weszła w życie dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z powyższą uchwałą przyjęto, iż ogólna kwota dofinansowania wynosi:

* 2000 zł - dla kotłów opalanych olejem opałowym, gazem, energią elektryczną, drewnem i innymi odnawialnymi źródłami energii oraz biomasą,

* 1500 zł - dla kotłów opalanych paliwem stałym, jednopaleniskowych, z automatycznym dozowaniem paliwa, posiadających odpowiedni atest energetyczno-ekologiczny.

Pozostałe zapisy uchwały w odniesieniu do uchwały Rady Gminy z dnia 30 czerwca 2006 r. nie uległy zmianie.

W 2009 r. wpłynęło do Urzędu Gminy 12 wniosków o dofinansowanie systemów grzewczych. Do chwili obecnej jednostka nie sporządzała rocznych informacji - PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnym stanie prawno-majątkowym jednostka samorządu terytorialnego dokonująca wypłat dotacji w ramach Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rzecz osób fizycznych i prawnych zobowiązana jest do sporządzania rocznych informacji podatkowych o wypłaconych dotacjach według ustalonego wzoru PIT-8C.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 165 ustawy o finansach publicznych budżet jednostki jest uchwalany w postaci uchwały budżetowej na rok budżetowy a plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi składową powyższej uchwały, w związku z czym fundusz celowy należy zaliczyć do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, co powoduje, iż dochody z tytułu udzielonych dotacji nie podlegają opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

W ocenie wnioskodawcy, dofinansowania wypłacane z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na wstępie koniecznym jest podkreślenie, że Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest funduszem celowym. Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami". Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi oraz przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza. Z kolei jak wynika z art. 408 tej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Zgodnie z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Zapis tegoż przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz powiatowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności samorządowych funduszy celowych. Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego jest dotacją celową.

Należy jeszcze raz podkreślić, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z przepisami art. 29 powyższej ustawy funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym.

Elementem wspólnym dla budżetu gminy i gminnego funduszu celowego jest uchwała budżetowa. Zarówno budżet jak i plan przychodów i wydatków tego funduszu ustalane są w uchwale budżetowej rady gminy. Nadto organem odpowiedzialnym za wykonanie budżetu gminy i planu funduszu jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Reasumując - dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią co prawda dotacje celowe w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można ich uznać za dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem są udzielane z funduszu celowego, a nie z budżetu gminy. Zatem nie spełniają one warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zatem osobom, którym przyznano dotację w ramach Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl