IBPBII/1/415-53/12/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-53/12/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 29 marca 2012 r. i 3 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego kwot stanowiących diety członków zarządu Kółka Rolniczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego kwot stanowiących diety członków zarządu Kółka Rolniczego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 22 marca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-53/12/HK, IBPB I/2/423-61/12/SD wezwano o jego uzupełnienie.

W dniu 29 marca 2012 r. uiszczono stosowną opłatę. W dniu 3 kwietnia 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po kontroli Urzędu Skarbowego kontrolujący stwierdził, że od diet dla członków zarządu Kółka Rolniczego (Wnioskodawca), tj. prezesa, skarbnika i zastępcy prezesa powinien zostać odprowadzony podatek dochodowy.

Kółko Rolnicze zarejestrowane jest jako organizacja społeczno-zawodowa, wykonuje usługi na terenie wsi, na rzecz lokalnej społeczności, zgodnie ze statutem. Członkowie zarządu pracują społecznie, pobierają diety za prace związane z wykonywaniem obowiązków społeczno-obywatelskich na rzecz lokalnej społeczności, tj. Szkoły Podstawowej, Klubu Sportowego, Koła Gospodyń Wiejskich, Rady Parafialnej i osób indywidualnych - w razie potrzeby.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 marca 2012 r. doprecyzowano zaistniały stan faktyczny informując, że diety członków zarządu nie są przyznawane z tytułu bycia członkiem zarządu, ale za udział w posiedzeniach zarządu Kółka Rolniczego oraz za wykonywanie konkretnych czynności związanych z konserwacją sprzętu, udzielaniem informacji, ustalaniem terminów wykonywania usług, przyjmowaniem zamówień, pisaniem umów, podróżami, dozorowaniem obiektów, sprzątaniem oraz innych, opisanych w Statucie Kółka Rolniczego.

Członkowie Zarządu Kółka Rolniczego nie są pracownikami Kółka Rolniczego, ale wykonują obowiązki społeczno-obywatelskie na rzecz rolników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznym jest zapłacenie podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych diet dla członków Zarządu Kółka Rolniczego.

Uzasadniając swe stanowisko Wnioskodawca wskazuje, iż członkowie zarządu Kółka Rolniczego wykonują czynności związane z działalnością statutową, nie zatrudniają żadnych pracowników, wszystkie czynności związane z konserwacją sprzętu, udzielaniem informacji, ustalaniem terminów wykonywania usług, przyjmowaniem zamówień, pisaniem umów, dozorowaniem obiektów, sprzątaniem, itp. wykonują samodzielnie. Ponadto członkowie zarządu Kółka Rolniczego biorą udział w szkoleniach na rzecz rozwoju i modernizacji wsi, ochrony środowiska i pozyskane informacje przekazują mieszkańcom wsi na organizowanych zebraniach. W związku z tym diety są też przyznawane jako rekompensata za utracony czas. Wykonując czynności statutowe i obywatelskie członkowie zarządu Kółka Rolniczego wraz z młodzieżą szkolną zbierają co roku paszę i w okresie zimowym dokarmiają zwierzynę w lesie. W okresie jesieni zbierane były płody rolne wraz z grupą charytatywną dla jadłodajni Brata Alberta. W roku 2010 wysokość diety dla członków zarządu Kółka Rolniczego wynosiła około 240 zł.

W ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że wydatki poniesione przez Kółko Rolnicze w postaci wypłacanych diet bezpośrednio wiążą się z realizacją celów statutowych, tak więc dochód może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Kółko Rolnicze jest organizacją społeczno-zawodową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, diety członków zarządu Kółka Rolniczego, wykonujących obowiązki społeczno-obywatelskie na rzecz rolników, nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a wyżej cytowanej ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Oznacza to, iż ponoszone przez Związek wydatki na zwrot kosztów podróży i "diety (wynagrodzenie za utracony czas)" na rzecz osób pełniących funkcje w Związku, ale nie będących jego pracownikami, nie stanowią dla ww. jednostki kosztów uzyskania przychodów. Należy jednakże uznać, że wydatki te bezpośrednio wiążą się z realizacją celów statutowych, tak więc dochód może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Kółko Rolnicze po zaleceniach pokontrolnych Urzędu Skarbowego zapłaciło naliczony podatek od diet członków Zarządu Kółka Rolniczego za 2010 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii możliwości zwolnienia z podatku dochodowego kwot stanowiących diety członków zarządu Kółka Rolniczego. Niniejszą interpretacją Organ nie bada zatem czy w wyniku przeprowadzonej kontroli Urząd Skarbowy zażądał słusznie zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych diet dla członków Zarządu Kółka Rolniczego; nie jest bowiem uprawniony do takiego działania.

Ponadto wskazać należy, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Jak stanowi art. 13 pkt 5 ww. ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście, są przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wg art. 13 pkt 7 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

Należy podkreślić, że zwolnienie określone w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy dotyczy przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 tej ustawy. Tymczasem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 wyodrębnia i różnicuje przychody z działalności wykonywanej osobiście w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7) nie może być utożsamiane z wyodrębnionym w punkcie 5 tego przepisu wynagrodzeniem otrzymywanym przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zakresy pojęciowe obu tych przepisów (pkt 7 i 5) wzajemnie się wyłączają. A zatem przychody otrzymywane przez osoby z tytułu uczestnictwa w organach osób prawnych nie mogą być zakwalifikowane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, a tylko takie przychody objęte są zwolnieniem określonym w treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Kółkiem Rolniczym wykonującym usługi na terenie wsi na rzecz lokalnej społeczności, zgodnie ze statutem. Członkowie zarządu pracują społecznie, pobierają diety za prace związane z wykonywaniem obowiązków społeczno-obywatelskich na rzecz lokalnej społeczności.

Diety członków zarządu nie są przyznawane z tytułu bycia członkiem zarządu, ale za udział w posiedzeniach zarządu Kółka Rolniczego oraz za wykonywanie konkretnych czynności związanych z konserwacją sprzętu, udzielaniem informacji, ustalaniem terminów wykonywania usług, przyjmowaniem zamówień, pisaniem umów, podróżami, dozorowaniem obiektów, sprzątaniem oraz innych opisanych w Statucie Kółka Rolniczego.

Członkowie Zarządu Kółka Rolniczego nie są pracownikami Kółka Rolniczego, ale wykonują obowiązki społeczno-obywatelskie na rzecz rolników.

Kółko Rolnicze jest organizacją społeczno-zawodową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.).

Stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, kółko rolnicze podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanym dalej "rejestrem". Z chwilą dokonania rejestracji, o której mowa w ust. 1, kółko rolnicze nabywa osobowość prawną (art. 18 ust. 3 ww. ustawy).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należności otrzymywane w związku z uczestnictwem w organach Kółka Rolniczego należy zatem zakwalifikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyłącza zastosowanie do nich zwolnienia przewidzianego w treści art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy. Wobec zakwalifikowania otrzymywanych przez osoby pełniące funkcje w organach Kółka Rolniczego przychodów za przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za zbędne należy uznać rozważania, czy w istocie osoby te pełnią obowiązki społeczne i obywatelskie.

Jednakże na marginesie należy wskazać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. sygn. akt U. 6/97, który rozstrzyga zakres pojęciowy zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny stwierdził m.in., iż do uznania określonego świadczenia za "dietę" bądź "kwotę stanowiącą zwrot kosztów" nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia. Natomiast "obowiązki" w rozumieniu wykładanego przepisu muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, iż chodzi o obowiązki o charakterze "obywatelskim" bądź "społecznym" wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo - obywatel państwa albo społeczność - członek tej społeczności. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić na podstawie wyboru, w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.

Konsekwencją zaliczenia przedmiotowych diet do przychodu, o którym mowa w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym braku zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17, jest spoczywający na Wnioskodawcy obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ww. przepisem art. 41 ust. 1 przedmiotowej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. 18%.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1a ustawy podatkowej w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Reasumując diety otrzymywane przez członków zarządu Kółka Rolniczego nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co oznacza, że Wnioskodawca jako płatnik jest - co do zasady - obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy z tytułu ww. świadczenia oraz do przekazania ww. zaliczki na podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl