IBPBII/1/415-526/10/MZ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu gminy przeznaczonych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, instalacji solarnych oraz montaż kotłów grzewczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-526/10/MZ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji z budżetu gminy przeznaczonych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, instalacji solarnych oraz montaż kotłów grzewczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z budżetu gminy przeznaczonych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, instalacji solarnych oraz montaż kotłów grzewczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji z budżetu gminy przeznaczonych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, instalacji solarnych oraz montaż kotłów grzewczych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-526/10/MZ wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 7 lipca 2010 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (wnioskodawca) przystępuje do realizacji programów pod nazwą "..." i "Program budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy". Regulaminy określające zasady przyznawania dotacji z budżetu w ramach realizacji tych programów osobom, które przystąpiły do programów zostały przyjęte Zarządzeniami Wójta Gminy z dnia 14 maja 2010 r. Na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 25 marca 2010 r. przyjęto zasady i tryb udzielania dotacji dla osób fizycznych ze środków budżetu Gminy pochodzących z wpływów z tytułu pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wysokość dotacji wynosi 50% nakładów inwestycyjnych poniesionych przez właściciela obiektu, jednak nie więcej niż 5.000 zł w przypadku budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oraz instalacji solarnych i w oraz nie więcej niż 4.938,88 zł w przypadku montażu kotłów grzewczych. W § 4 regulaminu "..." i w § 6 regulaminu "Program budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy"- warunki finansowania zadania - środki publiczne nazwano dotacją. Zgodnie z definicją zawartą w art. 221 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje to wydatki z budżetu podlegające szczególnym zasadom rozliczenia. Przyjęty tryb uruchamiania środków nastąpi w oparciu o zawartą umowę pomiędzy Gminą a wnioskodawcą. Po końcowym odbiorze i kontroli zrealizowanej inwestycji następuje wydatkowanie środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód podatnika - inwestora osiągnięty z tytułu wydatkowanych z budżetu Gminy środków jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy wydatkowane środki mają charakter dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. w ocenie wnioskodawcy przychód podatnika z tego tytułu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku od osób fizycznych jest wolny od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1 (art. 400 ust. 2 ww. ustawy).

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca zamierza udzielić dotacji dla osób fizycznych, ze środków budżetu gminy pochodzących z wpływów z tytułu pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w związku z realizacją programów pod nazwą "..." i "Program budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy".

Jeżeli zatem dotacja, o której mowa we wniosku jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i będzie wypłacana z budżetu Gminy, należy stwierdzić, iż dotacja ta będzie się mieścić w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. To oznacza, iż na podstawie powołanego przepisu zwolnione z opodatkowania będzie dofinansowanie pochodzące z budżetu Gminy, udzielone w postaci zwrotu osobom fizycznym kosztów poniesionych przez te osoby na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, instalacji solarnych oraz montaż kotłów grzewczych.

Podkreślenia wymaga fakt, że dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych Gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jeżeli zatem dotacja nie była udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lecz z budżetu Gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, należy stwierdzić, iż dotacja ta mieściła się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl