IBPBII/1/415-518/11/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-518/11/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej oraz prawa do złożenia korekty zeznania rocznego za poprzednie lata w celu uwzględnienia ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 lipca 2008 r. Sąd Rejonowy wydał zarządzenie opiekuńcze odnośnie syna wnioskodawcy i postanowił ograniczyć wnioskodawcy wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem poprzez powierzenie małoletniego pod pieczę matki. Sprawa rozwodowa jest w trakcie i toczy się w Sądzie Okręgowym. Zatem wnioskodawca nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej. Wnioskodawca zabiera syna na weekendy, syn przebywa u niego w każdą środę i w drugi dzień świąt, każdego roku w lipcu wnioskodawca wyjeżdża z synem na wakacje. Regularnie płaci alimenty na syna. Opłaca: całkowite koszty związane z przedszkolem oraz zajęcia dodatkowe, leczenie stomatologiczne, kupuje również odzież dla syna i pomoce edukacyjne. Władzę rodzicielską nadal sprawuje, choć w ograniczonym zakresie, bowiem naturalną konsekwencją wydawania zarządzeń opiekuńczych jest powierzenie tejże władzy jednemu z rodziców i w pewnym zakresie ograniczenie drugiemu, lecz nie jest to pozbawienie władzy rodzicielskiej. Z "jeszcze" małżonką wnioskodawca nie ma możliwości porozumienia w żadnej praktycznie kwestii i nie jest możliwe wspólne ustalenie proporcji w jakiej oboje korzystają z ulgi prorodzinnej. Małżonka wnioskodawcy twierdzi, że skoro dziecko jej powierzono, to jej należy się wszystko.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wnioskodawca może skorzystać z ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania dziecka.

2.

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego (braku porozumienia z matką dziecka) wnioskodawca ma prawo do skorzystanie ulgi w wysokości 50%.

3.

Jeżeli na pytanie nr 1 tj. o prawie wnioskodawcy do odliczenia ulgi odpowiedź jest twierdząca, to czy w związku z tym, iż w rozliczeniach za poprzednie lata nie korzystał z tej ulgi przysługuje mu prawo do wniesienia korekt do zeznań podatkowych mające na celu uwzględnienie tej ulgi.

Wnioskodawca stwierdził, że:

Ad.1

Nie został pozbawiony władzy rodzicielskiej i w związku z faktem, iż nadal ją wykonuje (zabiera syna na weekendy; syn przebywa u niego w każdą środę i w drugi dzień świąt; każdego roku w lipcu wyjeżdża z synem na wakacje; regularnie płaci alimenty na syna; opłaca: całkowite koszty związane z przedszkolem oraz zajęcia dodatkowe, leczenie stomatologiczne, kupuje również odzież dla syna i pomoce edukacyjne) - ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dziecka.

Ad. 2

W sytuacji nie wypracowania porozumienia z byłą małżonką w kwestii ustalenia proporcji skorzystania z cytowanej ulgi, ma prawo do odliczenia od podatku ulgi w wysokości 50% rocznego limit ulgi, tj.50% z kwoty 1.112,04 zł.

Ad. 3

Posiada prawo złożenia korekty za poprzednie lata w celu uwzględnienia ulgi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy zajętego w przedstawionym stanie faktycznym dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pytanie nr 1 i nr 3. W zakresie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. - od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Natomiast stosownie do art. 27f ust. 3 ww. ustawy odliczenie kwoty, stanowiącej iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, dotyczy łącznie obojga rodziców, z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

W przypadku rodziców, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja, odliczenie przysługuje jednemu z nich, u którego dzieci faktycznie zamieszkują, o ile spełnione są warunki określone w ust. 1 - art. 27f ust. 4 ww. ustawy.

Zgodnie zaś z treścią art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. - od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W tym miejscu należy zauważyć, że dziecko pozostaje aż do osiągnięcia pełnoletności pod władzą rodzicielską. Władza ta przysługuje obojgu rodzicom.

Władza rodzicielska przysługuje tylko jednemu z rodziców jedynie w przypadkach, gdy:

1.

jedno z rodziców nie żyje,

2.

jedno z rodziców nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych,

3.

jedno z rodziców zostało pozbawione władzy rodzicielskiej,

4.

władza rodzicielska jednego z rodziców została zawieszona.

Przy czym władza rodzicielska obejmuje w szczególności:

1.

obowiązek i prawo do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka,

2.

wychowywanie dziecka,

3.

kierowanie dzieckiem,

4.

obowiązek troszczenia się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka,

5.

przygotowywanie dziecka do życia w społeczeństwie odpowiednio do jego uzdolnień.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27f ust. 3 powyższej ustawy w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Artykuł 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Zgodnie z art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka;

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 ww. ustawy).

Zatem zgodnie z ogólną zasadą wynikająca z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obojgu rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie. Władza rodzicielska - zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.) - przysługuje obojgu rodzicom, a - stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy - jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania. Ograniczenie tej władzy wynikające z orzeczenia sądowego powierzającego jednemu z rodziców wykonywanie władzy rodzicielskiej nie wpływa na możliwość korzystania z ulgi, ponieważ drugiemu z rodziców również przysługuje władza rodzicielska, nawet jeżeli została ograniczona. Tak więc ulga ta przysługuje także rodzicowi, który ma ograniczoną władzę rodzicielską. Z odliczenia nie może natomiast skorzystać ten z rodziców, który na skutek interwencji sądu opiekuńczego został pozbawiony tej władzy, jak również rodzic, w stosunku do którego została ona zawieszona.

Przy czym podkreślić należy, iż limit ulgi prorodzinnej, jest wspólny dla obojga rodziców. To oznacza, że jeżeli obydwoje rodzice korzystają z niej w danym roku podatkowym łączna kwota odliczenia dokonana przez nich nie może przekroczyć kwoty limitu określonej ustawą.

Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej oraz prawo do złożenia korekty zeznania rocznego za poprzednie lata w celu uwzględnienia ulgi prorodzinnej.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl