IBPBII/1/415-518/10/BD - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z tytułu stypendiów wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-518/10/BD Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z tytułu stypendiów wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNAK

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Zgodnie z art. 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytutach rynku pracy do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należą m.in. inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy. Zadania te są wykonywane przez Powiatowe Urzędy Pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej z upoważnienia starosty, który jest organem zatrudnienia. Organy zatrudnienia stosują wobec bezrobotnych różne formy aktywizacji zawodowej w postaci usług rynku pracy i instrumentów rynku pracy, wśród których możemy wyróżnić szkolenia, staże, przygotowanie zawodowe dorosłych, finansowanie dalszej nauki. Wspólną cechą tych form aktywizacji jest to, że w okresie ich stosowania beneficjentom przysługuje stypendium wypłacane z Funduszu Pracy. Stypendium to wypłacane jest w różnej wysokości i jest świadczeniem, w stosunku do którego Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik obowiązany jest pobrać miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Finansowanie tych działań następuje ze środków Funduszu Pracy przyznanych powiatom w ramach algorytmu lub w ramach projektów w zakresie promocji zatrudnienia wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy. Według dotychczasowego stanowiska organów podatkowych na tle poprzedniej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej były, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych były wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynikało z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa były m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumiała w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi"

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych wypłacający osobom bezrobotnym stypendia, które są współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów i czy będzie miał obowiązek w stosunku do osób uzyskujących przychód ze stypendium wystawić PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 148). Dodanie do katalogu zwolnień podatkowych określonego w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz jednoczesna zmiana ustawy o finansach publicznych wskazuje na zmianę charakteru środków, które pochodzą ze źródeł zewnętrznych. Zgodnie z powyższą nowo obowiązująca ustawą o finansach publicznych przez środki europejskie należy rozumieć środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegąjące zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) (art. 5 ust. 1 pkt 2), do których zalicza się; środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b); niepodlegąjące zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy; z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d); oraz środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej. Środki te stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16). Wśród wydatków budżetu państwa środki europejskie stanowią odrębną grupę wydatków (art. 124 ust. 1 pkt 6). Ustawa stanowi również, że dotacje celowe to również środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2). Analiza powyższych przepisów wykazuje, że ustawodawca postanowił podkreślić źródło pochodzenia środków europejskich i niezależnie od tego, że stanowią one część budżetu pańtstwa, na każdym jego etapie można zauważyć ich wyodrębniony charakter. Tym samym dzięki odwołaniu się do środków europejskich w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczenia na rzecz osób fizycznych będą zwolnione z podatku dochodowego pomimo faktu inkorporowania środków europejskich do budżetu partstwa. Realizowane przez Powiatowe Urzędy Pracy programy - projekty systemowe w ramach działania 6.1 podziałania 6.1.3 finansowane są w części ze środków Funduszu Pracy przyznanych powiatom w ramach algorytmu oraz w części ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Jeżeli więc, projekt obejmuje swoim zakresem wypłatę stypendiów, to są one zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ są one finansowane z udziałem środków europejskich. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej nie są zobowiązane do sporządzenia informacji PIT-8C, gdy wypłaciły należności lub zrealizowały świadczenia, które są zwolnione z opodatkowania (na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), albo gdy dotyczy to dochodów, od których zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej. Ponieważ stypendia w niniejszym stanie faktycznym wypłacane są ze źródła finansowanego z udziałem środków europejskich i podlegają zwolnieniu podatkowemu - płatnik nie jest obowiązany do sporządzenia dla świadczeniobiorców informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) rozpoczyna w 2010 r. realizację nowych projektów finansowanych z udziałem środków pozyskiwanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2010-2013. W ramach projektów będą finansowane stypendia stażowe i szkoleniowe dla osób fizycznych zarejestrowanych w tutejszym urzędzie jako osoby bezrobotne lub poszukujące zatrudnienia. Beneficjenci projektów będą uczestniczyli w szkoleniach, spotkaniach z doradcami zawodowymi, pośrednikami pracy, psychologami - otrzymają bezpośrednie wsparcie finansowe w formie wypłacanych stypendiów stażowych i szkoleniowych.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż stypendia otrzymywane przez osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż Powiatowy Urząd pracy jako płatnik nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzenia imiennych informacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl