IBPBII/1/415-509/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-509/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada prawo własności zamku wraz z otaczającym go parkiem. Park położony jest na szlaku turystycznym. W odległości ok. 2 km od parku znajduje się rezerwat, chroniący wielogatunkowy las gradowy i buczynę karpacką, z pomnikowymi okazami buka i stanowiskiem bociana czarnego. W 1997 r. planowano utworzenie na terenie miejscowości, w której znajduje się zamek zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, obejmującego naturalny krajobraz przyrody, zespół zamkowo-parkowy, park leśny na wzgórzu, odsłonięcia geologiczne i ww. rezerwat. Obecnie na terenie parku wytyczana jest ścieżka dydaktyczna, pokazująca wyjątkowe okazy drzew, krzewów i runa parkowego. Park udostępniony jest społeczności lokalnej i turystom do zwiedzania.

W celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników rozprzestrzeniających się na inne skupiska drzew oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanowano prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby.

Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Uzyskano na ten cel 50% dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011 r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011 r. po przyjęciu rozliczenia końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskana dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja ta powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jako podatnik wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazano, iż źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter otrzymanych środków finansowych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca, w celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanował prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby. Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Wnioskodawca uzyskał na ten cel 50% dotację z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011 r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011 r. po przyjęciu rozliczenia końcowego. Tym samym - jak wynika z wniosku - środki przyznane umową o dotację nie są środkami finansowymi pochodzącymi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; są dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy nie ma zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Nie został bowiem spełniony warunek pochodzenia środków finansowych. Środki te zostały przyznane (i będą otrzymane - po rozliczeniu końcowym) przez samorządową osobę prawną (taką osobą jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w związku z art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2011 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.)).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż przyznana wnioskodawcy dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten nie został wymieniony wśród przychodów (dochodów) zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21, 52, 52a bądź 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto od powyższego dochodu nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Natomiast wskazany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy dotyczy - jak wykazano powyżej - innych sytuacji niż przedstawiona we wniosku.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl