IBPBII/1/415-508/09/AŻ - Opodatkowanie nagród pieniężnych przyznanych uczestnikom konkursu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-508/09/AŻ Opodatkowanie nagród pieniężnych przyznanych uczestnikom konkursu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych przyznanych uczestnikom konkursu:

*

w części dotyczącej nagród pieniężnych przyznanych osobom reprezentującym Polskę - jest prawidłowe

*

w części dotyczącej nagród przyznanych osobom zagranicznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych przyznanych uczestnikom konkursu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2009 Muzeum, jako samorządowa instytucja kultury, w ramach swojej działalności statutowej organizuje konkurs. Celem konkursu jest prezentacja polskiej, czeskiej, słowackiej i ukraińskiej sztuki ludowej.

Konkurs kierowany jest do twórców ludowych oraz osób, które ukończyły 18 lat i działają w jednej lub kilku dziedzinach tradycyjnej sztuki ludowej: garncarstwo, rzeźba ceramiczna, tkactwo, hafciarstwo, koronkarstwo i krawiectwo strojów ludowych. Konkurs ma charakter zamknięty - wyboru uczestników dokonuje organizator po wcześniejszych konsultacjach z instytucjami kultury. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w drugiej połowie czerwca 2009 r. a ogłoszenie jego wyników i wręczenie nagród we wrześniu.

Przewiduje się przyznanie dwóch nagród Grand Prix w wysokości po 3000 zł każda. Prace uhonorowane nagrodą Grand Prix staną się własnością organizatora konkursu.

Ponadto planuje się przyznanie trzech nagród za zajęcie pierwszego miejsca po 2.000 zł każda, 4 nagród za zajęcie drugiego miejsca po 1.000 zł każda, czterech nagród za zajęcie trzeciego miejsca po 500 zł każda oraz 10 wyróżnień po 300 zł każde.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Na jakich zasadach należy opodatkować nagrody pieniężne, które zostaną przyznane uczestnikom konkursu.

Zdaniem wnioskodawcy opodatkowanie nagród przyznanych uczestnikom konkursu powinno być następujące:

1.

Nagrody Grand Prix w wysokości 3.000 zł w związku z przeniesieniem przez laureatów konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy na organizatora konkursu - podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych z zastosowaniem 50 % kosztów uzyskania przychodu.

2.

Nagrody pieniężne i wyróżnienia do wysokości 760 zł każda są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł i jednocześnie otrzymały je osoby, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiadają statusu artysty, twórcy) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % wartości nagrody.

4.

Nagrody których wartość przekracza kwotę 760 zł i jednocześnie otrzymały je osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (posiadają status artysty, twórcy) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych z zastosowaniem 20 % kosztów uzyskania przychodu.

5.

Nagrody i wyróżnienia przyznane osobom zagranicznym (obywatelom Litwy, Czech, Słowacji i Ukrainy) bez względu na ich wysokość podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20 % wartości nagrody.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, a w pkt 9 - inne źródła.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, że brak jest definicji ustawowej słowa "nagroda", wobec powyższego należy odnieść się do definicji słownikowej. Nagroda - w myśl Współczesnego Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Langenscheidt Polska, pod redakcją prof. dr hab. Bogusława Dunaj - wydanie z 2007 r.. tom I str. 906 - to wartościowy przedmiot, suma pieniężna itp., będące wyróżnieniem za jakieś osiągnięcie, zwycięstwo (np. w zawodach sportowych, konkursie) lub wynagrodzenie, zapłata za wyrządzone szkody, doznane krzywdy, poniesione straty; rekompensata, odszkodowanie.

W ujęciu przedmiotowym konkurs stanowi szczególny przypadek przyrzeczenia publicznego, uregulowanego w art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W przyrzeczeniu publicznym przyrzekający kieruje do nieokreślonego adresata oświadczenie woli, w którym zobowiązuje się on do zapłaty określonej nagrody temu podmiotowi, który jako pierwszy podejmie konkretne działanie (wykona konkretną czynność). W przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi być ich co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było możliwe).

Organizowanie konkursów może wiązać się z trojakiego rodzaju przychodami osób fizycznych: przychodami członków komisji konkursowych, nagrodami uzyskanymi przez uczestników konkursów, przychodami z tytułu praw autorskich do prac konkursowych.

U uczestników konkursu przychody powstają tylko w przypadku konkursów o charakterze przedmiotowym. Bowiem w przypadku konkursów podmiotowych (personalnych) efektem ich przeprowadzania jest powołanie najlepszego z kandydatów na określone stanowisko z czym bezpośrednio nie łączy się osiągnięcie przez niego żadnego przychodu.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów z nich uzyskanych.

Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej (o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20 % stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym. Natomiast płatnicy, tj. organizatorzy konkursów od tak obliczonego dochodu są zobowiązani - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % (przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy).

Druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przepis art. 13 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście - m.in. do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, w tym (przychodów) z tytułu udziału w konkursach z dziedziny (...) kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich. Dlatego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów zwycięzców konkursów z dziedziny kultury i sztuki, którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (organizowanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że:

1. nagrody wypłacone w konkursie z dziedziny sztuki ludowej za najlepsze prace konkursowe są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł,

2. nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł, a które honorują jedynie zwycięstwo w konkursie z dziedziny sztuki ludowej, a nie stanowią wynagrodzenia za przeniesienie na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % wartości nagrody, jeżeli otrzymały je osoby, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiadają statusu artysty, twórcy),

3. nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł, a które honorują zwycięstwo w konkursie z dziedziny sztuki ludowej, a nie są przeniesieniem na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 2 i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (tekst jedn. na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy, tj. w wysokości 20 % uzyskanego przychodu), jeżeli otrzymały je osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (posiadają status artysty, twórcy); natomiast w przypadku, gdy nastąpiłoby przeniesienie przez laureatów na organizatorów tych konkursów majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy wówczas nagrody te należałoby opodatkować z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu określonych w treści art. 22 ust. 9 pkt 3 cyt. ustawy.

Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.). W myśl postanowień art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

*

praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

*

podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50 % koszty uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy dodać, że art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Mając powyższe na względzie, stanowisko wnioskodawcy opisane w pkt 1-4 należy uznać za prawidłowe.

Nie można natomiast zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy zawartym w pkt 5, iż nagrody i wyróżnienia przyznane osobom zagranicznym (obywatelom Litwy, Czech, Słowacji i Ukrainy) bez względu na ich wysokość podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20 % przychodu, albowiem w stosunku do osób zagranicznych również znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, z którego wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach z dziedziny (...) sztuki (...) - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 2a osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jeżeli zatem nagrody przyznane obywatelom Litwy, Czech, Słowacji i Ukrainy związane są z przychodami z działalności wykonywanej osobiście przez osoby, które posiadają status artysty, twórcy, to zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (...) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu.

Stosownie do uregulowań art. 29 ust. 2 powołanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują wprost zasad opodatkowania dochodu z wygranych w konkursach, dlatego też ich kwalifikacji do określonego źródła na gruncie umów (tekst jedn. do dochodów artystów lub do innych dochodów) należy dokonać w zależności od tego czy nagrodę otrzymuje osoba mająca status artysty w związku z wykonywaną przez nią działalnością artystyczna czy też osoba, która artystą nie jest.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 20 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 51, poz. 277 z późn. zm.) bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 3 umowy postanowienia ustępów 1 i 2 nie mają zastosowania do dochodu z działalności artysty lub sportowca, wykonywanej w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest finansowany w całości lub w części z funduszów publicznych drugiego Umawiającego się Państwa lub jego jednostek terytorialnych, lub władz lokalnych. W takim przypadku dochód podlega opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym artysta lub sportowiec ma miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 47, poz. 189), jak również art. 17 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republika Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) oraz art. 17 ust. 1 konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269 z późn. zm.) bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. umów i konwencji bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochód, o którym mowa w tym artykule, będzie zwolniony od opodatkowania w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność artysty lub sportowca jest wykonywana, jeżeli ta działalność jest finansowana w istotnym stopniu z funduszy publicznych tego Państwa lub drugiego Państwa lub jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej, zawartego między Umawiającymi się Państwami.

Należy jednak wyjaśnić, że zgodnie z Komentarzem do art. 17 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, ustęp 1 odnosi się do artystów i sportowców. W oparciu o ten ustęp nie jest jednak możliwe ustalenie definicji określenia "artysta", zawiera on bowiem przykłady osób, które mogą być za artystów uważane. Wymienione przykłady nie stanowią wyczerpującej listy. W takich przypadkach należy dokładnie określić, czy rzeczywiście osoba uzyskująca nagrodę w dziedzinie sztuki ludowej posiada w istocie status artysty, twórcy w tej dziedzinie, jeśli tak, wówczas znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1, a zatem osoby mające miejsce zamieszkania na terenie Litwy, Czech, Słowacji i Ukrainy, jeśli osiągną dochód w Polsce z działalności artystycznej wykonywanej w Polsce, to dochód ten opodatkowany będzie w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, a zatem analizując art. 17 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej należy stwierdzić, iż jeśli pobyt artysty - obywatela Litwy będzie finansowany w całości lub w części z funduszu jednostek terytorialnych, wówczas osiągnięty przez niego dochód będzie podlegał opodatkowaniu tylko w Państwie, w którym artysta ma miejsce zamieszkania. Powyższa zasada nie będzie miała zastosowania w przypadku obywateli Czech, Słowacji, Ukrainy, z uwagi na to, iż art. 17 ust. 3 wspomnianych umów dotyczy finansowania nagród z funduszy publicznych; nie obejmuje zatem funduszy jednostek samorządowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż jeśli nagrody w dziedzinie sztuki ludowej uzyskają osoby zagraniczne, posiadające w istocie status artysty, twórcy w tej dziedzinie, to znajdzie zastosowanie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli zaś nagrody uzyskają osoby zagraniczne, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej, w tej dziedzinie, w której przyznawane są nagrody (nie posiadają statusu twórcy, artysty w tej dziedzinie) wówczas znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach (...) z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody. Zgodnie zaś z art. 30 ust. 9 cyt. ustawy przepis ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

W tym przypadku zastosowanie będą miały przepisy umów międzynarodowych w zakresie tzw. innych dochodów, które nie zostały wymienione wprost w pozostałych przepisach umowy. I tak, zgodnie z art. 23 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej - części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Podobnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 powołanej umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej, jak również art. 22 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republika Słowacką oraz art. 21 ust. 1 ww. konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy - części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy (konwencji), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

A zatem w powyższym przypadku, nagrody otrzymane przez zagraniczne osoby fizyczne nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, o ile ich miejsce zamieszkania będzie udokumentowane stosownym certyfikatem rezydencji.

Mając powyższe na względzie w zakresie pkt 5 stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl