IBPBII/1/415-502/09/BJ - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego na skutek wykonania umowy zawartej z Komisją Europejską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-502/09/BJ Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego na skutek wykonania umowy zawartej z Komisją Europejską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z Komisji Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zawarła umowę z Europejską Komisją na okres od 20 stycznia 2009 r. do 14 czerwca 2009 r. w celu świadczenia usług jako asystent Komisji przez okres 6 dni. Jako ekspert przygotowywała opinie i rekomendacje dla komisji oraz uczestniczyła w audycie technicznym projektu. Pracę wykonywała w następujący sposób: jeden dzień uczestniczyła w konferencji sprawozdawczej w Porto (Portugalia), zaś pozostałe 5 dni przygotowywała raport dla komisji. Z tego tytułu otrzymała wynagrodzenie w wysokości 450 EURO za jeden dzień (łącznie 2.700 EURO). Według terminologii unijnej jest to tzw. lump sum. Wnioskodawczyni otrzymała także zwrot kosztów podróży na podstawie przedstawionego biletu lotniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 i 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie wnioskodawczyni za pracę na rzecz Komisji Europejskiej przy ocenie projektów naukowych w 6 Programie Ramowym Unii Europejskiej (akcja 6.A.Sp1) i pochodzące bezpośrednio z Komisji Europejskiej jest zwolnione od podatku dochodowego...

Wnioskodawczyni, opierając się na art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa, że jej dochody są zwolnione z podatku dochodowego, gdyż kwalifikują się jako pochodzące od organizacji międzynarodowej oraz umowa była jednostronną deklaracją. Dochody wnioskodawczyni nie były uzyskane ze środków bezzwrotnej pomocy udzielanej Polsce. Z kolei z art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca zwalnia od podatku niektóre dochody uzyskiwane przez osoby będące funkcjonariuszami międzynarodowymi. Jak wynika z postanowień Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 152 13/07/1967) stanowiącego integralną część traktatów założycielskich wspólnot, wszelkie wynagrodzenia i płatności wypłacane przez wspólnotę jej urzędnikom i innym pracownikom będą wyłączone z opodatkowania w państwie ojczystym. Zatem wnioskodawczyni uważa, iż jej dochody, które uzyskała z tytułu wynagrodzenia za pracę na rzecz Komisji Europejskiej, wykonywaną jako pracownik Unii Europejskiej, zwolnione są z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni powołała się na pismo Min. Finansów z dnia 30 kwietnia 2009 r. Znak PK3/033/LKA/BM19-1731/2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 rozporządzenia opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004 r. Nr 90, poz. 864/4) urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską na okres od 20 stycznia 2009 r. do 14 czerwca 2009 r. przez okres 6 dni, jako ekspert przygotowywała opinie i rekomendacje dla komisji oraz uczestniczyła w audycie technicznym projektu.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, także w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny czy umowa, która stała się dla wnioskodawczyni podstawą wypłaty wynagrodzenia nadaje jej charakter "innego pracownika Wspólnot", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli do wynagrodzenia wnioskodawczyni mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. z późn. zm.), to wynagrodzenie takie spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Jeżeli natomiast do otrzymanego dochodu nie mają zastosowania przepisy powołanego wyżej rozporządzenia, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wyjaśnia się, że powołany przez wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż jak słusznie wskazano we wniosku dochody wnioskodawczyni nie były uzyskane ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w tym przepisie.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl