IBPBII/1/415-490/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-490/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 22 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-490/10/MK wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 30 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w lipcu 2009 r. otrzymała nagrodę główną w konkursie "...". Konkurs został zorganizowany przez Akademię. Wnioskodawczyni przekazano nagrodę pieniężną w wysokości 17500 zł. Kanclerz Akademii zapewnił, że nagroda nie podlega opodatkowaniu. Tymczasem z końcem marca 2010 r. wnioskodawczyni otrzymała PIT-8C, który wskazuje na brak odprowadzenia należnego podatku. Jednocześnie PIT-8C, według wnioskodawczyni, zmusza ją do odprowadzenia podatku w wysokości 18% (3.150 zł), a nie ustawowego 10%. Prośby o wyjaśnienie kierowane do Akademii zakończyły się informacją, że posługując się PIT-36 wnioskodawczyni ma uiścić podatek 10%.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 30 czerwca 2010 r. wnioskodawczyni zacytowała aktualną informację o zasadach przeprowadzania konkursu pobraną ze strony internetowej Akademii....

Z ww. uzupełnienia wynika również, iż w dniu rozstrzygnięcia konkursu wnioskodawczyni posiadała status studenta studiów dziennych magisterskich Akademii... i zajmowała się działalnością artystyczną z racji studiowania dziedziny artystycznej jaką jest malarstwo. Status studenta utrzymywał się do zakończenia roku akademickiego, czyli do końca miesiąca września. Od listopada 2009 r. do teraz, wnioskodawczyni ma status osoby bezrobotnej. W styczniu 2010 została skierowana na staż dla osób bezrobotnych w charakterze pracownika dydaktycznego w Akademii. Staż kończy ostatniego dnia lipca br. Jak wskazuje regulamin "..." jest organizowany wyłącznie dla dyplomantów polskich Akademii. Konkurs ten ocenia prace magisterskie. Jest to konkurs jednocześnie w dziedzinie sztuki i kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wysokość podatku od otrzymanej nagrody to 10%. Czy należy najpierw wpłacić podatek 18% i czekać na zwrot.

2.

Czy wyjaśnienie o zwolnieniu uczniów z odprowadzenia podatku 10% od nagród dotyczy także wnioskodawczyni jako studentki.

3.

Czy wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej albo Ministra Kultury i Sztuki są wolne od podatku niezależnie od kwoty.

Wnioskodawczyni uważa, iż nie powinna ponosić konsekwencji braku kompetencji Akademii....W związku z powyższym powinna wpłacić 10% wartości nagrody (1750 zł) Akademii, która przekaże te pieniądze urzędowi skarbowemu.

Wnioskodawczyni uważa również, iż jest zwolniona od odprowadzenia podatku od otrzymanej nagrody. Konkurs na najlepszy dyplom jest konkursem odbywającym się na szczeblu szkolnictwa wyższego, którego prawa reguluje Minister Kultury, a główna nagroda jest ufundowana przez uczelnie.

Wnioskodawczyni zacytowała treść ogólnodostępnej opinii z gazety prawnej pl., która w jej odczuciu sprawia, że przyznana nagroda, nie podlega rozliczeniom przed US.

"Czy nagroda dla studenta jest zwolniona z PIT. Czy nagrody wypłacane przez uczelnię dla studentów są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych... - Tak - Wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów prawa o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wolne od podatku są także świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, prawa o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W związku z tym nagrody naukowe i stypendia naukowe, jako spełniające przesłanki wskazane w opisanych zwolnieniach, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, a więc na uczelni z tytułu ich wypłacania nie ciążą obowiązki płatnika. Podstawa prawna: Art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)".

Jednocześnie wnioskodawczyni podkreśliła, że ma wątpliwości co do faktu nieodprowadzenia podatku przez Organizatora konkursu jako konkursu w dziedzinie sztuki. Jeśli wedle przepisów nagroda faktycznie podlega opodatkowaniu z racji dziedziny, w której jest przyznawana, organizator konkursu miał obowiązek pobrać zaliczkę w wysokości 10% wartości nagrody przed jej wypłaceniem i odprowadzić podatek

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przy czym przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści art. 30 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast z przepisu ust. 8 tego artykułu wynika, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z przepisu art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Natomiast ust. 1a tego artykułu wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio. Deklaracją, o której mowa w ww. przepisie jest deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. 2007-2010:

* konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,

* nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w lipcu 2009 r. otrzymała nagrodę główną w konkursie "...". Konkurs został zorganizowany przez Akademię Wnioskodawczyni przekazano nagrodę pieniężną w wysokości 17500 zł W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni przekazała aktualną informację o zasadach przeprowadzania konkursu pobraną ze strony internetowej Akademii, z której wynika, iż celem wystawy połączonej z konkursem jest prezentacja prac młodych twórców. Prace na wystawę zgłasza każdy z rektorów siedmiu Akademii. Mogą oni maksymalnie wytypować czterech najlepszych dyplomantów ze swojej uczelni. Zgromadzone na wystawie prace będą następnie oceniane przez jury, w którym zasiądą rektorzy polskich Akademii oraz grono znawców sztuki. Laureaci otrzymają: "..." w wysokości 17500 zł oraz "..." w wysokości 8000 zł."

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymane przez wnioskodawczynię świadczenie pieniężne stanowi nagrodę w konkursie, ponieważ zostały spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników, natomiast od strony formalnej stworzono regulamin konkursu, określający organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody.

Z uwagi na to, że wartość nagrody pieniężnej otrzymanej przez wnioskodawczynię przekracza 760 zł nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 i cała kwota nagrody podlega opodatkowaniu.

Otrzymana nagroda pieniężna podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Na organizatorze konkursu ciążył zatem obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku zgodnie z dyspozycją przywołanego powyżej art. 41 ust. 1 ww. ustawy oraz wystawienia na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Należy jednak podkreślić, iż fakt niepobrania przez organizatora ww. konkursu 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz wystawienia PIT-8C nie oznacza, że na wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek opodatkowania ww. nagrody zryczałtowanym 10% podatkiem.

Zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Przy czym z art. 45 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. W terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników (art. 45 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy).

W świetle powyższego, wnioskodawczyni zobowiązana była w terminie do końca kwietnia 2010 r. złożyć za 2009 r. zeznanie podatkowe od osiągniętych w tym roku podatkowym przychodów (dochodów) na formularzu PIT-36. W części K tego formularza pt. Kwota do zapłaty/nadpłata - w poz. 195 winna była wykazać kwotę 1750 zł, tj. kwotę 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od kwoty 17500 zł ww. nagrody. Poz. 195 i 196 tego formularza dotyczy bowiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika, z wyjątkiem podatku wykazanego w poz. 197-202 oraz w części L. Zatem brak jest jakichkolwiek podstaw do wpłacenia przez wnioskodawczynię organizatorowi konkursu (Akademii...) 10% wartości nagrody.

Ponadto należy zauważyć, iż wartość przedmiotowej nagrody nie może być zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy, wolne pod podatku dochodowego są:

* pkt 39 - stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

* pkt 40 - świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Przyznana nagroda w konkursie nie jest stypendium, stypendium doktoranckim, stypendium naukowym i za wyniki w nauce, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, nie jest również i świadczeniem pomocy materialnej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że w niniejszym przypadku nie ma również zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

W przepisie mowa jest o uczniach oraz o konkursach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty. Tymczasem wnioskodawczyni miała status studenta a nie ucznia i konkurs był organizowany na szczeblu szkolnictwa wyższego, do którego odnoszą się przepisy o szkolnictwie wyższym (ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi. Przepisy o systemie oświaty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 115 to z kolei ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi. Wobec tego nagroda otrzymana przez wnioskodawczynię nie może korzystać również z tego zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl