IBPBII/1/415-480/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-480/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Biura - 28 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń w postaci zwrotu kosztów za dowóz:

* dzieci, o których mowa w art. 17 ust. 3 i dzieci niepełnosprawnych, o których mowa w art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty - jest prawidłowe,

* dzieci sześcioletnich i ich opiekunów, o których mowa w art. 14a ust. 3 i niepełnosprawnych dzieci sześcioletnich i ich opiekunów, o których mowa w art. 14a ust. 3a ,y o systemie oświaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń w postaci zwrotu kosztów za dowóz dzieci do szkoły oraz do przedszkola.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działając w oparciu o ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nakładający na gminę obowiązek dowozu dzieci i uczniów spełniających kryteria określone w ustawie, wnioskodawca zwraca koszty dowozu stanowiące równowartość kwoty z tytułu przejazdu środkami komunikacji publicznej:

* dziecka i opiekuna - rodzicom, którzy zapewniają dowóz dzieci sześcioletnich do najbliższego przedszkola lub oddziału przeddszkolnego w szkole podstawowej (art. 14a ust. 3 ustawy o systemie oświaty),

* dziecka i opiekuna - rodzicom, którzy zapewniają dowóz niepełnosprawnych dzieci sześcioletnich do przedszkola, oddziału przedszkolnego lub osrodka (art. 14a ust. 4 ustawy o systemie oświaty),

* ucznia - rodzicom, którzy zapewniają dowóz uczniów niepełnosprawnych do szkół i ośrodków (art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty),

* ucznia - rodzicom, którzy zapewniają dowóz uczniów do szkół (art. 17 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy we wszystkich tych przypadkach należy stosować zwolnienie podatkowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo, że w treści tego punktu przywołane zostały tylko art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty.

2.

Czy w przypadku refundacji wynikającej z art. 14a ustawy o systemie oświaty (dotyczy dowozu dzieci sześcioletnich) wnioskodawca winien stosować inną podstawę zwolnienia, tj. art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż we wszystkich tych przypadkach opisanych w części F wniosku winien stosować zwolnienie podatkowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kierując się zasadą analogii, z której można skorzystać w przypadku ewidentnej luki prawnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40c) ww. ustawy wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.11)).

Przepis art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) stanowi, iż jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3a powołanej ustawy obowiązkiem gminy jest:

1.

zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21 roku życia;

2.

zapewnienie dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka umożliwiającego tym dzieciom i młodzieży realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia;

3.

zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w pkt 1 i 2, oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka, wymienionych w pkt 1 i 2, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi ucznia, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowi prawni.

Stosownie do art. 14a ust. 3 ww. ustawy o systemie oświaty, jeżeli droga dziecka sześcioletniego z domu do najbliższego publicznego przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

W myśl natomiast art. 14a ust. 4 tej ustawy obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom sześcioletnim bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub ośrodka umożliwiającego dzieciom, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Należy pokreślić, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Dyspozycją powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnienie z opodatkowania świadczeń w postaci zwrotu kosztów przejazdu, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty.

Z cytowanego przepisu wynika więc, że nie każdy zwrot kosztów przejazdu dzieci i młodzieży jest wolny od podatku dochodowego, ale tylko zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w wyszczególnionych w tym artykule przepisach ustawy o systemie oświaty, tj. w art. 17 ust. 3 i 3a tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że zwrot kosztów dowozu dzieci, o których mowa w art. 17 ust. 3 ww. ustawy oraz dzieci niepełnosprawnych, o których mowa w art. 17 ust. 3a tej ustawy do szkoły, dokonywany stosownie do postanowień ustawy o systemie oświaty korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do zwrotu kosztów przejazdu dzieci sześcioletnich i ich opiekunów ww. zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 40c nie może mieć zastosowania.

Z kolei odnośnie zwolnienia z opodatkowania refundacji kosztów dowozu dzieci na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia się, iż zgodnie z treścią tego przepisu wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Powołany przepis zwalnia z opodatkowania świadczenia pomocy materialnej przyznane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Przepisy te wyraźnie określają co do tej pomocy należy. W rozdziale 8a ustawy o systemie oświaty - "Pomoc materialna dla uczniów" ustawodawca wymienia świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym.

Zgodnie z art. 90c ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

1.

stypendium szkolne;

2.

zasiłek szkolny.

W myśl natomiast art. 90c ust. 3 tej ustawy świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:

1.

stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;

2.

stypendium Prezesa Rady Ministrów;

3.

stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

4.

stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Zaliczenie refundacji kosztów dowozu dzieci do świadczeń pomocy materialnej dla uczniów przyznanych na podstawie przepisów o systemie oświaty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi rozszerzenie wykładni gramatycznej tego przepisu. W związku z tym w przypadkach opisanych przez wnioskodawcę zwolnienie to w ogóle nie będzie miało zastosowania.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy co do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do zwrotu kosztów dowozu:

* dzieci, o których mowa w art. 17 ust. 3 i dzieci niepełnosprawnych, o których mowa w art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty - jest prawidłowe,

* dzieci sześcioletnich i ich opiekunów, o których mowa w art. 14a ust. 3 i niepełnosprawnych dzieci sześcioletnich i ich opiekunów, o których mowa w art. 14a ust. 3a ustawy o systemie oświaty - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl