IBPBII/1/415-466/12/MK - PIT w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-466/12/MK PIT w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik jest pełnomocnikiem wspólnika - Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra Skarbu Państwa w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa, czyli Wnioskodawcy. Pełnomocnik wspólnika nie jest organem Spółki ale jest upełnomocniony przez wspólnika do wykonywania prawa kontroli. O powołaniu konkretnej osoby do wykonywania czynności pełnomocnika decyduje Minister Skarbu Państwa poprzez podpisanie personalnej decyzji w tej sprawie. Ta decyzja Ministra jest warunkiem niezbędnym do podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników. Wynagrodzenie pełnomocnika jest ustalone decyzją Ministra Skarbu Państwa w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników, a pełnomocnik wspólnika wykonuje określone czynności zlecone przez Ministra Skarbu Państwa. Obowiązki pełnomocnika zostały częściowo określone w umowie Spółki - Wnioskodawcy a częściowo w drodze wytycznych i pisemnych poleceń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji są przychodami osiąganymi w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego wspólnika w spółce ze 100% udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymywane przez pełnomocnika z tytułu pełnionej funkcji powinny być traktowane jako przychody opisane w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli jako przychody osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (w tym przypadku - ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności, a nie jako przychody z tytułu zasiadania w organie stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością powstałych w wyniku komercjalizacji można nie ustanawiać rady nadzorczej. Prawo kontroli wykonuje wówczas wspólnik lub osoba przez niego upełnomocniona.

Fakt, iż pełnomocnik wspólnika w jednoosobowej spółce skarbu państwa z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje prawo kontroli w spółce za radę nadzorczą, nie oznacza, że można go utożsamiać z tym organem spółki.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące rady nadzorczej miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika wspólnika.

Pełnomocnik wspólnika jest powoływany przez Ministra Skarbu Państwa, reprezentującego jedynego wspólnika - "Skarb Państwa". Minister Skarbu Państwa, działając jako organ władzy państwowej, zleca pełnomocnikowi określone czynności do wykonania i decyzją w formie uchwały zgromadzenia wspólników ustala jego wynagrodzenie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei z przepisu art. 13 pkt 7 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż o powołaniu konkretnej osoby do wykonywania czynności pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje Minister Skarbu Państwa poprzez podpisanie personalnej decyzji w tej sprawie. Ta decyzja Ministra jest warunkiem niezbędnym do podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników. Wynagrodzenie pełnomocnika jest ustalone decyzją Ministra Skarbu Państwa w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników, a pełnomocnik wspólnika wykonuje określone czynności zlecone przez Ministra Skarbu Państwa. Obowiązki pełnomocnika zostały częściowo określone w umowie Wnioskodawcy a częściowo w drodze wytycznych i pisemnych poleceń.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji są przychodami, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego wspólnika w spółce ze 100% udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności.

Nie są to natomiast przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Pełnomocnik nie wchodzi bowiem w skład organów spółki Wnioskodawcy, a zatem otrzymywane przez pełnomocnika wspólnika wynagrodzenie nie może być kwalifikowane jako przychód osoby należącej do składu organu spółki.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl