IBPBII/1/415-463/10/MK - Skutki podatkowe wypłaty uczniom lub studentom oraz innym osobom przez klub sportowy stypendiów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-463/10/MK Skutki podatkowe wypłaty uczniom lub studentom oraz innym osobom przez klub sportowy stypendiów sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skutków podatkowych wypłaty uczniom lub studentom oraz innym osobom przez Klub Sportowy stypendiów sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty uczniom lub studentom oraz innym osobom przez Klub Sportowy stypendiów sportowych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-463/10/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 6 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klub Sportowy jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, działającym na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o kulturze fizycznej, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie statutu. Statut Klubu zawiera zapis, iż zarząd Klubu dla wyróżniających się sportowców może przyznawać stypendia sportowe. Stypendia przyznawane byłyby za miesiąc w wysokości niższej niż 380 zł. Natomiast wypłata następowałaby albo raz w miesiącu albo raz na kwartał. Wśród stypendystów byłyby osoby posiadające status ucznia lub studenta oraz osoby nie posiadające takiego statusu.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 6 lipca 2010 r. wynika, iż zasady udzielania stypendiów ustalone zostaną w regulaminie zatwierdzonym przez organy stanowiące Klubu. Regulamin będzie dotyczył tylko sportowców zrzeszonych w Klubie i zostanie udostępniony do publicznej wiadomości na stronie internetowej Klubu oraz wywieszony w pomieszczeniach ogólnie dostępnych dla zainteresowanych, tj. w pomieszczeniach obiektów klubowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendia sportowe wypłacane w wysokości do 380 zł za dany miesiąc osobom nie posiadającym statusu ucznia lub studenta korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, stypendia sportowe do wysokości 380 zł za miesiąc wypłacane uczniom lub studentom, którzy złożą oświadczenie, że nie osiągają innych dochodów korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pozostałych osób stypendia sportowe stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. Wobec powyższego Klub jako płatnik zobowiązany jest do pobierania zaliczki na podatek dochodowy stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów najniższą stawkę podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej będzie można zastosować jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy będzie mogło być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe,

* regulaminy zatwierdzone przez organy statutowe udostępnione zostaną do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych (tekst jedn. do wiadomości wszystkich potencjalnie zainteresowanych osób, a nie tylko sportowców zrzeszonych w Klubie) w pomieszczeniach ogólnie dostępnych,

* podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia warunki określone w art. 21 ust. 10 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca (Klub Sportowy) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, działającym na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o kulturze fizycznej, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie statutu. Statut Klubu zawiera zapis, iż zarząd Klubu dla wyróżniających się sportowców może przyznawać stypendia sportowe. Stypendia przyznawane byłyby za miesiąc w wysokości niższej niż 380 zł. Natomiast wypłata następowałaby albo raz w miesiącu albo raz na kwartał. Wśród stypendystów byłyby osoby posiadające status ucznia lub studenta oraz osoby nie posiadające takiego statusu. Natomiast z uzupełnienia wniosku wynika, iż zasady udzielania stypendiów ustalone zostaną w regulaminie zatwierdzonym przez organy stanowiące Klubu. Regulamin będzie dotyczył tylko sportowców zrzeszonych w Klubie i zostanie udostępniony do publicznej wiadomości na stronie internetowej Klubu oraz wywieszony w pomieszczeniach ogólnie dostępnych dla zainteresowanych, tj. w pomieszczeniach obiektów klubowych.

Wobec tego, jeżeli uczniowie i studenci złożą oświadczenia PIT-2C opisane we wniosku stypendia spełniać będą przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy będzie miał obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT - 8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W odniesieniu do stypendiów przyznanych sportowcom Klubu nieposiadającym statusu ucznia lub studenta należy stwierdzić, iż stypendia te należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i zastosować do nich zasady opodatkowania uregulowane w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 42 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Zatem przychody zrzeszonych w Klubie sportowców nieposiadających statusu ucznia lub studenta z tytułu przyznanych im stypendiów należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, natomiast na wnioskodawcy jako płatniku ciążą obowiązki, o których mowa w powołanych powyżej przepisach art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 42 ust. 2 pkt 1.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl