IBPBII/1/415-458/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-458/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wartości świadczeń rzeczowych otrzymanych przez osoby fizyczne pełniące funkcję rodziny zastępczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wartości świadczeń rzeczowych otrzymanych przez osoby fizyczne pełniące funkcję rodziny zastępczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat X (wnioskodawca) złożył wniosek w konkursie ogłoszonym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej p.n. "...". W ramach tego projektu przewidziane jest przekazanie osobom pełniącym funkcję rodzin zastępczych wsparcia materialnego w postaci sprzętu AGD, do kwoty 1.500 zł dla rodziny. Środki na realizację tego projektu, m.in. zakupu ww. sprzętu AGD, pochodzić będą w części z budżetu państwa, w części z budżetu Powiatu X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z normą art. 11 i 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielenie pomocy w formie rzeczowej - przekazanie sprzętu AGD o wartości do 1.500 zł, stanowi przychód dla otrzymujących tę pomoc. Czy świadczenie to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy pomoc rzeczowa dla osób pełniących funkcję rodzin zastępczych w formie sprzętu AGD do kwoty 1.500 zł stanowi przychód w rozumieniu art. 11 i 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niemniej jednak, mając na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten podlega zwolnieniu przedmiotowemu, albowiem są to świadczenia rzeczowe, które będą finansowane ze środków jednostki samorządu terytorialnego, jak i budżetu państwa w ramach realizacji projektu "...", w ramach konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Zatem ww. otrzymana pomoc nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

1.

podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

2.

świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

3.

świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca uczestniczy w konkursie ogłoszonym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej p.n. "...". W ramach tego projektu przewidziane jest przekazanie osobom pełniącym funkcję rodzin zastępczych wsparcia materialnego w postaci sprzętu AGD, do kwoty 1.500 zł dla rodziny. Środki na realizację tego projektu, m.in. zakupu ww. sprzętu AGD, pochodzić będą w części z budżetu państwa, w części z budżetu Powiatu X (wnioskodawcy).

Jeżeli zatem wnioskodawca wygra powyższy konkurs, to osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terenie Powiatu X, które pełnią funkcję rodzin zastępczych, otrzymają świadczenia rzeczowe (tekst jedn. sprzęt AGD) finansowane w części ze środków budżetu państwa, natomiast w części ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu X). Jednocześnie ww. świadczenia rzeczowe zostaną przekazane w ramach projektu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej p.n. "...".

W związku z powyższym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym świadczenia przekazane osobom fizycznym pełniącym funkcje rodzin zastępczych będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl