IBPBII/1/415-436/10/ŚS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-436/10/ŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Organu - 14 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2010 r. oraz w dniu 17 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za pracę przy bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach 7 Programu Ramowego Badań Innowacyjności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za pracę przy bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach 7 Programu Ramowego Badań Innowacyjności.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II /1/ 415-436/ 10/ŚS, wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 14 czerwca 2010 r. (faksem) oraz w dniu 17 czerwca 2010 r. (za pośrednictwem Poczty Polskiej) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od kwietnia 2010 r. przez kolejne 36 miesięcy Uniwersytet będzie partnerem w badawczym projekcie konsorcyjnym w ramach 7 Programu Ramowego Badań Innowacyjności (numer projektu..., oznaczenie przedmiotu linii finansowania: SSH 2009-3.2.1). Celem projektu o nazwie... jak wskazuje wnioskodawczyni jest analiza odczuć konsumentów odnośnie prywatności w usługach treści generowanych przez użytkowników (UGC) w gospodarce cyfrowej. Projekt będzie finansowany z bezzwrotnych środków programowych - ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni będzie uczestniczyła w projekcie jako administrator wykonawczy, będzie więc osobą odpowiedzialną za część administracyjną realizacji celu programu, poprzez prowadzenie obsługi administracyjnej wszystkich prac badawczych i koordynacji wszystkich działań przekazywanych w ramach projektu Uniwersytetowi. Bez wkładu wnioskodawczyni cel nie może być zrealizowany.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni stwierdziła, iż bezpośrednim beneficjentem środków jest Uniwersytet, który jest jednym z partnerów w ramach projektu..., środki zostały przekazane na podstawie kontraktu przez Komisję Europejską. Wnioskodawczyni wskazała, iż Uniwersytet jako jednostka naukowa nie jest podwykonawcą - jest partnerem w ramach projektu. Wnioskodawczyni wykonuje czynności w zakresie obsługi projektu na podstawie umowy zlecenia. Środki finansowe otrzymywane przez wnioskodawczynię będą pochodzić pośrednio ze środków pomocowych tj. będą finansowane ze środków Uniwersytetu, a następnie refundowane z narzutów projektu, czyli ze środków pomocowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód wnioskodawczyni z tytułu prowadzenia prac badawczych i administrowania projektem finansowanym z bezzwrotnych środków Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie zwolnienia zawartego w art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni uważa, iż w omawianym przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód otrzymany przez wnioskodawczynię pochodzić będzie ze środków Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej (7 Program Ramowy), wnioskodawczyni będzie bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jako administrator projektu. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż w tego rodzaju projektach nie ma osoby fizycznej, która bardziej bezpośrednio realizowałaby cele programu. Interpretacja, zgodnie z którą administratorowi projektu nie przysługuje wskazane zwolnienie zdaniem wnioskodawczyni, byłaby nieracjonalna, ponieważ żadna osoba fizyczna nie byłaby w stanie spełnić warunku, o którym mowa w art. 21 ust. 46 pkt b). Zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 46 wskazanej ustawy nigdy nie znalazłoby zastosowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zwrócić uwagę, że tylko te wynagrodzenia, które zostaną bezpośrednio sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Nie mogą zatem ze zwolnienia korzystać wynagrodzenia wypłacane ze środków własnych Uniwersytetu i następnie refundowane ze środków pomocowych.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż bezpośrednim beneficjentem środków, które będą przekazane w związku z realizacją projektu... w ramach 7 Programu Ramowego Badań Innowacyjności jest Uniwersytet. Wnioskodawczyni będzie uczestniczyła w projekcie jako administrator wykonawczy. Będzie odpowiedzialna za część administracyjną realizacji celu programu, poprzez prowadzenie obsługi administracyjnej wszystkich prac badawczych i koordynacji wszystkich działań przekazanych w ramach projektu uniwersytetu. Środki finansowe otrzymywane przez wnioskodawczynię będą pochodzić pośrednio ze środków pomocowych tj. będą finansowane ze środków Uniwersytetu, a następnie refundowane z narzutów projektu, czyli ze środków pomocowych.

Wobec powyższego, iż wynagrodzenie, które wnioskodawczyni otrzyma będzie finansowane ze środków Uniwersytetu, a następnie refundowane ze środków pomocowych, a nie wprost ze środków unijnych to wynagrodzenie to nie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości określonej w treści art. 27 ww. ustawy.

Podkreślić bowiem należy, iż refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez wnioskodawczynię pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl