IBPBII/1/415-410/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-410/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (wpływ do tut. Biura - 12 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu wpłaconej do ZUS kwoty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu wpłaconej do ZUS kwoty.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-410/13/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 1 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest emerytem na wcześniejszej emeryturze. Ma 50 lat. Ze względu na aktualny wiek i posiadane kwalifikacje ma możliwość wykonywania dodatkowo pracy na podstawie umowy o pracę, jednakże wysokość otrzymywanego wynagrodzenia przyczynia się do osiągnięcia przychodów powyżej określonych w ustawie emerytalnej limitów, które powodują zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia emerytalnego.

Zaświadczeniem wystawionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu 4 marca 2013 r. Wnioskodawca został poinformowany o przekazaniu na rachunek bankowy (7 maja 2012 r.) wyrównania świadczenia za okres 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. z tytułu rozliczenia przychodu za 2011 r.

Rozliczenie to obejmuje:

* kwotę brutto: 22.337,15 zł,

* zaliczkę na podatek dochodowy: 2.243,00 zł,

* składkę na ubezpieczenie zdrowotne: 2.010,34 zł.

Wnioskodawcę poinformowano również, że z wyrównania potrącono wpłatę na FUS w kwocie 9.775,87 zł, tym samym otrzymana przez niego kwota wyniosła 8.307,94 zł.

W związku z tym, że roczne zeznanie podatkowe PIT-37 wypełnia się w oparciu o PIT-40A/11A uzyskany z ZUS oraz PIT-11 otrzymany od pracodawcy, kwota 9.775,87 zł będąca częścią kwoty przychodu (dochodu) 22.337,15 zł potraktowana została przez Wnioskodawcę jako dochód, a tym samym jako podstawa do obliczenia podatku.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 1 lipca 2013 r. wynika, iż:

* wpłatę kwoty 9.775,87 zł. Wnioskodawca dokonał w 2012 r., o czym informuje decyzja o miesięcznym rozliczeniu świadczeń po wpłacie na FUS, z dnia 25 kwietnia 2012 r., wydana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,

* ww. kwota wpłacona na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest składką określoną w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i została zapłacona na ubezpieczenie Wnioskodawcy (wg terminologii ZUS jest to wpłata na FUS).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zeznaniu rocznym PIT-37 można odliczyć od dochodu kwotę wpłaconą na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, tj. 9.775,87 zł.

2.

Czy w przypadku korzystnej interpretacji prawa podatkowego Wnioskodawca powinien uwzględnić, wpłatę na ubezpieczenie społeczne składając korektę PIT-37 za 2011 r., czy PIT-37 za 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna być możliwość pomniejszenia kwoty dochodów w rocznym zeznaniu PIT o kwotę przekazaną do FUS. Otrzymane przez Wnioskodawcę, cytowane wcześniej, zaświadczenie z ZUS wskazuje wyraźnie, iż kwota 9.775,87 zł przekazana na FUS, nie stanowi podstawy opodatkowania, a przecież ujęcie w zeznaniu rocznym kwoty 22.337,15 zł (zawierającej kwotę 9.775,87 zł) spowodowałoby naliczenie podatku dochodowego od tejże kwoty, nota bene od kwoty ubezpieczenia społecznego przekazanego na FUS.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytacza następujące interpretacje:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lipca 2011 r., nr IBPBII/415-444/11/AA,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lipca 2011 r., nr IBPBII/415-827/11 /AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest emerytem na wcześniejszej emeryturze. Ze względu na aktualny wiek i posiadane kwalifikacje ma możliwość wykonywania dodatkowo pracy na podstawie umowy o pracę, jednakże wysokość otrzymywanego wynagrodzenia przyczynia się do osiągnięcia przychodów powyżej określonych w ustawie emerytalnej limitów, które powodują zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia emerytalnego. Zaświadczeniem wystawionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu 4 marca 2013 r. Wnioskodawca został poinformowany o przekazaniu na rachunek bankowy (7 maja 2012 r.) wyrównania świadczenia za okres 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. z tytułu rozliczenia przychodu za 2011 r.

Wnioskodawcę poinformowano również, że z wyrównania potrącono wpłatę na FUS w kwocie 9.775,87 zł, tym samym otrzymana przez niego kwota wyniosła 8.307,94 zł.

W związku z tym, że roczne zeznanie podatkowe PIT-37 wypełnia się w oparciu o PIT-40A/11A uzyskany z ZUS oraz PIT-11 otrzymany od pracodawcy, kwota 9.775,87 zł będąca częścią kwoty przychodu (dochodu) 22.337,15 zł potraktowana została przez Wnioskodawcę jako dochód, a tym samym jako podstawa do obliczenia podatku.

Wpłata kwoty 9.775,87 zł została dokonana w 2012 r. Kwota wpłacona na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest składką określoną w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i została zapłacona na ubezpieczenie Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.) prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 (art. 104 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a.

zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b.

potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż potrącona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z wypłaconego w 2012 r. wyrównania świadczenia za okres 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. (tytułem rozliczenia przychodu za 2011 r.) kwota 9.775,87 zł i przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota ta, jako wpłacona na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawcy, podlega odliczeniu w zeznaniu podatkowym za 2012 r.

Zatem jeżeli nie została uwzględniona w zeznaniu sporządzonym za ten właśnie rok Wnioskodawca winien dokonać korekty w tym zakresie sporządzonego zeznania i uwzględnić wskazaną kwotę do odliczenia od podstawy opodatkowania.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanym w 2012 r. jest kwota przekazana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu 7 maja 2012 r. na rachunek bankowy Wnioskodawcy wyrównania świadczenia za okres 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. z tytułu rozliczenia przychodu za 2011 r. Brak jest zatem podstaw do składania przez Wnioskodawcę korekty zeznania podatkowego za 2011 r. skoro przychód z tytułu ww. rozliczenia powstał w 2012 r. i podlegał opodatkowaniu w zeznaniu za 2012 r. łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w 2012 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych we wniosku przez Wnioskodawcę interpretacji, należy zauważyć, iż interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w określonych stanach faktycznych i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl