IBPBII/1/415-407/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-407/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zakupu przez Fundację biletów lotniczych wolontariuszom będącym w podróży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zakupu przez Fundację biletów lotniczych wolontariuszom będącym w podróży.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-407/10/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Celem wnioskodawcy - Fundacji jest:

a.

wspieranie działań związanych z ochroną zdrowia,

b.

rozwój medycyny molekularnej,

c.

popieranie współpracy przyrodników, którzy zajmują się naukami medycznymi w placówkach naukowych podległych różnym resortom,

d.

stworzenie warunków dla interdyscyplinarnego rozwiązywania wybranych problemów medycznych,

e.

promowanie rozwoju młodych pracowników nauki,

f.

stworzenie odpowiednich warunków dla funkcjonowania i rozwoju medycyny molekularnej oraz dyscyplin pokrewnych ze szczególnym uwzględnieniem farmakologii molekularnej oraz dyscyplin pokrewnych

Fundacja realizuje swe cele przez:

a.

organizowanie prelekcji, konferencji, sympozjów, warsztatów naukowych, seminariów, pokazów audiowizualnych, spotkań dyskusyjnych i wystaw poświęconych naukom medycznym,

b.

promocję odkryć naukowych,

c.

prowadzenie badań klinicznych, szczególnie eksperymentalnych, związanych z celami Fundacji oraz jej pracami, a także rozpowszechnianie wyników tych badań,

d.

udzielanie stypendiów krajowych i zagranicznych,

e.

prowadzenie badań biorównoważności leków,

f.

prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej,

g.

prowadzenie działalności szkoleniowej,

h.

współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi działającymi w zakresie objętym celami fundacji oraz wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji,

i.

propagowanie celów i działalności Fundacji za pośrednictwem współczesnych środków przekazu,

j.

prowadzenie i wspieranie działań związanych z remontami i pracami konserwatorskimi w placówkach Medycznych, zajmujących się medycyną molekularną i dyscyplinami pokrewnymi.

Powyższe cele Fundacji realizowane są m.in. przez:

1.

organizowanie prelekcji, konferencji, sympozjów, warsztatów naukowych, seminariów, pokazów audiowizualnych, spotkań dyskusyjnych i wystaw poświęconych naukom medycznym,

2.

promocja odkryć naukowych,

3.

prowadzenie działalności naukowej.

Fundacja realizując swoje cele statutowe organizuje konferencje i warsztaty naukowe, w których uczestniczą lekarze z Polski i ze świata. Konferencje i warsztaty są organizowane wspólnie przez Szpitale Uniwersyteckie, które odpowiadają za część naukową oraz Fundację, która odpowiada za część organizacyjną i finansową. Podczas takich konferencji prowadzone są pionierskie operacje medyczne, które za pomocą tele-łączy są transmitowane do jej uczestników zgromadzonych w miejscu organizacji takiej konferencji. Pokazowe operacje oraz wykłady naukowe prowadzone są przez światowej sławy specjalistów z różnych dziedzin medycyny. W celu zapewnienia udziału ww. specjalistów w organizowanych przez Fundację konferencjach, korzysta ona z pomocy wolontariuszy, którymi są polscy lekarze. Wolontariusze ci, dobrowolnie i bezpłatnie, oferują swą pomoc w pozyskaniu światowej sławy lekarzy. W tym celu udają się do zagranicznych ośrodków medycznych aby nawiązać tam stosowne kontakty i zorganizować uczestnictwo takich lekarzy w przedmiotowych konferencjach naukowych. Podróże te są wykonane w celu realizacji zadań wynikających ze statutu Fundacji. Osoby te w imieniu Fundacji biorą udział w międzynarodowych konferencjach. W taki sposób nawiązują kontakty, które skutkują udziałem najlepszych profesorów z całego świata w konferencjach przygotowywanych przez Fundację. Fundacja korzystając z pomocy wolontariuszy zapewnia im bilety lotnicze do innych krajów, aby tam świadcząc pomoc Fundacji nawiązali kontakty z lekarzami, którzy następnie będą prowadzić organizowane przez nią prelekcje, konferencje, sympozja, warsztaty naukowe, czy seminaria. Powyższe osoby (działające z jednej strony na zasadach wolontariatu) najczęściej biorą także udział w przygotowaniu strony naukowej warsztatów i konferencji. Po zakończonych warsztatach otrzymują z tego tytułu wynagrodzenie, np. za "opracowanie programu naukowego i sesji warsztatów", "nadzór merytoryczny nad warsztatami oraz opracowanie i wygłoszenie wykładów-". Czynności wykonywane przez powyższe osoby na rzecz Fundacji - w ramach wolontariatu, nie pokrywają się z zakresem czynności, za które uzyskują one honorarium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrot wolontariuszom kosztów zagranicznych podróży służbowych (w postaci zakupu biletów lotniczych) wykonywanych w celu realizacji zadań statutowych Fundacji korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zwrot wolontariuszom kosztów zagranicznych podróży służbowych (w postaci zakupu biletów lotniczych) wykonywanych w celu realizacji zadań statutowych Fundacji korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - dalej jako "ustawa o PIT"). Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu są "inne źródła". Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie - nic jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty. Do tej kategorii można zatem zaliczyć także inne przychody. O przychodzie podatkowym z innych źródeł można mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zdaniem Fundacji, w celu ustalenia czy otrzymywane przez wolontariuszy nieodpłatne świadczenie w postaci zakupu przez Fundację biletów lotniczych będzie opodatkowane podatkiem dochodowym - należy przede wszystkim określić, czy nie korzysta ono ze zwolnienia z tego podatku. Fundacja uważa, źe w przedstawionym stanie faktycznym zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietna 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. - dalej jako "ustawa o wolontariacie") pod pojęciem "wolontariusza" należy rozumieć osobę, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie. Stosownie zaś do przepisu art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o wolontariacie, wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w mniejszym rozdziale, świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego.

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o wolontariacie do organizacji pożytku publicznego zostały zaliczone m.in. fundacje. Zgodnie z ww. artykułem organizacjami pozarządowymi są: niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Mając na uwadze powyższe wnioskodawca stwierdza, że Fundacja (jako organizacja pozarządowa) w ramach prowadzonej działalności statutowej (w przedstawionym stanie faktycznym jest to m.in. wspieranie działań ochrony zdrowia oraz warunków dla interdyscyplinarnego rozwiązywania wybranych problemów medycznych - realizowane przez organizację konferencji czy sympozjów) może korzystać z pomocy wolontariuszy, których świadczenia odpowiadają świadczeniu pracy.

Zdaniem Fundacji, w analizowanym stanie faktycznym nie ma znaczenia okoliczność, że jedna i ta sama osoba może świadczyć na jej rzecz prace nieodpłatnie (jako wolontariusz) oraz wykonywać pewne czynności odpłatnie. Zakres czynności wykonywanych w ramach wolontariatu nie pokrywa się z odpłatnymi czynnościami świadczonymi przez te osoby. Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Okoliczność, że Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego pozostaje bez wpływu na fakt, że wolontariusze mogą świadczyć pracę na jej rzecz - która służy jej działalności statutowej. Ustawodawca wskazuje, przez użycie sformułowania "w szczególności", że działalność statutowa fundacji nie musi wyłącznie spełniać warunków uznania jej za działalność pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o wolontariacie. W myśl ww. artykułu działalnością pożytku publicznego jest bowiem działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Stosownie do przepisu art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy o wolontariacie, korzystający ma obowiązek pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet. Powyższy przepis oznacza, że w przedmiotowym stanie faktycznym na Fundacji (jako korzystającym) ciąży każdorazowo obowiązek pokrywania kosztów podróży służbowych wykonywanych przez wolontariusza w celu realizacji jej zadań statutowych. Fundacja powinna przy tym stosować zasady analogiczne jak przy rozliczaniu kosztów podróży służbowych pracowników. Przepis powyższy bowiem oznacza, że pokrywanie ww. kosztów ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się zawsze na zasadach dotyczących pracowników.

Z uwagi na fakt, że w przedstawionym stanie faktycznym wolontariusze odbywają zagraniczne podróże w celu pozyskania wykładowców na organizowane przez Fundację konferencje czy sympozja - zastosowanie znajdzie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia, z tytułu podróży, odbywanej w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę (tj. podróży poza granicami kraju), pracownikowi przysługują:

1.

diety,

2.

zwrot kosztów:

a.

przejazdów i dojazdów,

b.

noclegów,

c.

innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnianych potrzeb.

W myśl zaś § 8 ust. 1 oraz ust. 2 cytowanego rozporządzenia środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu określonego środka transportu, wraz z opłatami dodatkowymi, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga na dany środek transportu przysługuje.

W przedstawionym stanie faktycznym Fundacja pokrywa koszty przejazdu pracownika niejako "z góry" wręczając mu bilet lotniczy na przelot (Fundacja przewiduje lotniczy środek transportu do odbycia podroży przez wolontariusza). Fakt, że ustawodawca używa w ww. rozporządzeniu słowa "zwrot" nie oznacza, że pracownik (a także i wolontariusz) tylko wtedy nie będzie ostatecznie ponosić ekonomicznego ciężaru podróży (w którą został wysłany przez pracodawcę/fundację) - jeżeli uprzednio sam go poniesie a następnie zostanie mu on zwrócony. Istota tego przepisu sprowadza się do tego, aby ogólnie koszty przejazdu pracownika z tytułu ww. podróży poza granicami kraju obciążały wyłącznie pracodawcę. W analizowanej sytuacji wartość wręczanych wolontariuszom biletów lotniczych powinna być zatem, zdaniem Fundacji, objęta zwolnieniem z opodatkowania wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PTT.

Zgodnie z treścią ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem art. 13.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnienie świadczeń za czas podróży zagranicznej przysługuje nie tylko pracownikom, ale i innym osobom wykonującym czynności m.in. wynikające z wolontariatu, do wysokości limitów określonych w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. W analizowanym stanie faktycznym, Fundacja wysyłając wolontariusza w podróż służbową jest zobowiązana, tak jak już wcześniej wskazano, do pokrycia kosztów takiej podróży - w tym kosztów przejazdu. Zgodnie z ww. rozporządzeniem zwrot powyższych kosztów powinien obejmować cenę biletu określonego środka transportu. Pokrycie ww. kosztów przejazdu przez Fundację wyraża się przez zakup wolontariuszom biletów lotniczych. W związku z powyższym, w analizowanym stanie faktycznym, wartość zakupionego przez Fundację i wręczanego wolontariuszowi biletu lotniczego kwalifikuje się do objęcia zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.

Warunkiem skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT jest spełnienie przesłanek określonych w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyj

ikających ze statutu Fundacji oraz wartość otrzymanych biletów lotniczych nie została zaliczona przez świadczeniobiorców (wolontariuszy) do kosztów uzyskania przychodów.

Konkludując, Fundacja stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym są zatem spełnione wszelkie przesłanki do objęcia zwrotu wolontariuszom kosztów zagranicznych podróży służbowych (w postaci zakupu biletów lotniczych) - wykonywanych w celu realizacji zadań statutowych Fundacji, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT. Według Fundacji prezentowane powyżej stanowisko, że przyznane wolontariuszom bilety lotnicze w celu odbycia przez nich podróży zagranicznych związanych z realizacją statutowej działalności Fundacji nie stanowią dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu (tj. świadczenie takie korzysta ze zwolnienia podatkowego), znajduje potwierdzenie w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 9 lutego 2009 r. (sygn. IPPB4/415-124/08-3/SP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. oraz tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2010 r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały "inne źródła".

Z przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizując swoje cele statutowe organizuje konferencje i warsztaty naukowe, w których uczestniczą lekarze z Polski i ze świata. W celu zapewnienia udziału specjalistów w organizowanych przez Fundację konferencjach, korzysta ona z pomocy wolontariuszy, którymi są polscy lekarze. Wolontariusze ci, dobrowolnie i bezpłatnie, oferują swą pomoc w pozyskaniu światowej sławy lekarzy. W tym celu udają się do zagranicznych ośrodków medycznych aby nawiązać tam stosowne kontakty i zorganizować uczestnictwo takich lekarzy w przedmiotowych konferencjach naukowych. Podróże te są wykonane w celu realizacji zadań wynikających ze statutu Fundacji. Osoby te w imieniu Fundacji biorą udział w międzynarodowych konferencjach. W taki sposób nawiązują kontakty, które skutkują udziałem najlepszych profesorów z całego świata w konferencjach przygotowywanych przez Fundację. Fundacja korzystając z pomocy wolontariuszy zapewnia im bilety lotnicze do innych krajów, aby tam świadcząc pomoc Fundacji nawiązali kontakty z lekarzami, którzy następnie będą prowadzić organizowane przez nią prelekcje, konferencje, sympozja, warsztaty naukowe, czy seminaria. Powyższe osoby (działające z jednej strony na zasadach wolontariatu) najczęściej biorą także udział w przygotowaniu strony naukowej warsztatów i konferencji. Po zakończonych warsztatach otrzymują z tego tytułu wynagrodzenie, np. za "opracowanie programu naukowego i sesji warsztatów", "nadzór merytoryczny nad warsztatami oraz opracowanie i wygłoszenie wykładów". Czynności wykonywane przez powyższe osoby na rzecz Fundacji - w ramach wolontariatu, nie pokrywają się z zakresem czynności, za które uzyskują one honorarium.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietna 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) wolontariuszem jest osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jak stanowi art. 42 ust. 1 ww. ustawy, wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia na rzecz:

1.

organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

2.

organów administracji publicznej, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,

3.

jednostek organizacyjnych podległych organom administracji publicznej lub nadzorowanych przez te organy, z wyłączeniem prowadzonej przez te jednostki działalności gospodarczej

- zwanych dalej "korzystającymi".

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy korzystający ma obowiązek:

1.

informować wolontariusza o ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;

2.

zapewnić wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem - odpowiednie środki ochrony indywidualnej;

3.

pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet.

Korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego (art. 45 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wynika zatem, iż korzystający (Fundacja) ma obowiązek pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, m.in. koszty podróży służbowych wolontariuszy.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż zastosowanie w sprawie ma rozporządzenie w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia z tytułu podróży, odbywanej w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1.

diety;

2.

zwrot kosztów:

a.

przejazdów i dojazdów,

b.

noclegów,

c.

innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Z § 8 ww. rozporządzenia wynika, iż środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca.

Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny wniosku oraz treść art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wartość biletów lotniczych do innych krajów, które zapewnia Fundacja będącym w podróży wolontariuszom realizującym zadania statutowe Fundacji, zwolniona jest z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, iż zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługiwało do biletów lotniczych, które Fundacja zapewniła wolontariuszom do dnia 11 marca 2010 r. Natomiast do biletów zapewnionych od dnia 12 marca 2010 r. zastosowanie znajduje przepis art. 21 ust. 1 pkt 113 ww. ustawy. Od dnia 12 marca 2010 r. zmieniony został bowiem - poprzez art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 146) - przepis art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy, który stanowił, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy od organizacji pozarządowych, organów administracji publicznej, podmiotów, jednostek organizacyjnych, wymienionych w art. 42 ustawy o działalności pożytku publicznego, z tytułu szkoleń, badań lekarskich, wyżywienia, wyposażenia w środki ochrony osobistej, składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków opłacanych na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Od dnia 12 marca 2010 r. z przepisu tego wynika natomiast, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Przepisem tym jest art. 45 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl