IBPBII/1/415-405/10/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-405/10/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej we Włoszech przez osobę fizyczną zamieszkałą w Polsce - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej we Włoszech przez osobę fizyczną zamieszkałą w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

We wrześniu 2009 r. wnioskodawca otrzymał we Włoszech nagrodę naukową Fundacji, przyznawaną przez tę Fundację oraz władze regionu Sycylii. Jest to nagroda za całokształt pracy naukowej i zawodowej jako lekarza-chirurga leczącego oparzenia u dzieci w Polsce. Wysokość nagrody brutto wynosiła 20 658,28 Euro. Na miejscu, przed wypłatą został potrącony podatek w wysokości 6197,48 Euro, co daje wysokość nagrody do wypłaty 14 460,80 Euro. Podczas wypełniania PIT- 36 za rok 2009 wnioskodawca napotkał na trudność interpretacyjną związaną z otrzymaną nagrodą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z otrzymaniem i odebraniem nagrody powstało jakiekolwiek zobowiązanie podatkowe wobec polskiego urzędu skarbowego.

Jeżeli tak, to jakiego jest ono rodzaju, jakiej wysokości, w jaki sposób jest obliczane (podstawa prawna) i w jaki sposób ma ono być odprowadzone do Skarbu Państwa.

Zadaniem wnioskodawcy, nie zachodzi potrzeba wykazywania powyższej sumy jako kwoty do opodatkowania, w związku z zapłaceniem już wcześniej, we Włoszech, podatku od całej kwoty brutto. Wnioskodawca podkreśla, że nie można płacić podatku dwukrotnie za to samo.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się - w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy - osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymał nagrodę naukową we Włoszech. Ze względu na to, że wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymana nagroda została wypłacona przez włoską fundację, zastosowanie w tej sprawie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Włochami.

Zgodnie z art. art. 22 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania sporządzonej w Rzymie w dniu 21 czerwca 1985 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374), części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

Jak z powyższego wynika, przepis ten ma zastosowanie do dochodów nie sklasyfikowanych w innych przepisach ww. umowy. Ponieważ po analizie treści artykułów od 1 do 22 należy stwierdzić, że polsko-włoska umowa nie zawiera przepisu, odnoszącego się wprost do nagród, zatem w myśl art. 22 tej umowy należy zakwalifikować jako tzw. "inny dochód". Zatem uzyskany przez wnioskodawcę przychód (dochód) z tytułu nagrody naukowej otrzymanej we Włoszech przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

To oznacza, że zgodnie z treścią umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania strona włoska w ogóle nie była uprawniona do potrącania podatku od wypłaconej nagrody. Użycie w art. 22 słowa "tylko" przesądza o tym, że prawo do opodatkowania nagrody ma umawiające się Państwo w którym osoba otrzymująca dochód ma miejsce zamieszkania, czyli Polska. Tym samym nie dochodzi do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, bo dochód powinien być opodatkowany wyłącznie raz, w Polsce.Włochy do potrącania podatku w ogóle

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy. jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są inne źródła. Przychodami z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jak z powyższego wynika, nagroda naukowa otrzymana we Włoszech, przez osobę mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski, co do zasady stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zgodnie z jej przepisami i przepisami umowy polsko-włoskiej podlega opodatkowaniu w Polsce.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymał w 2009 r.we Włoszech nagrodę naukową w wysokości 20 658,28 Euro. Od tej nagrody przed wypłatą został potrącony we Włoszech podatek w wysokości 6.197,48 Euro.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy więc zastosować określoną w umowie polsko-włoskiej metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 23 tej umowy podwójne opodatkowanie będzie eliminowane w następujący sposób:

a.

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany we Włoszech, to Polska będzie, z zastrzeżeniem postanowień litery b) i c) niniejszego artykułu, zwalniać taki dochód od opodatkowania.

b.

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany we Włoszech, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu we Włoszech. Takie potrącenie nie może jednakże przekroczyć tej części podatku, wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego we Włoszech.

c.

Jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce, Polska może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu takiej osoby zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie uzyskał takiego zwolnienia.

Zasady stosowania powyższej metody unikania podwójnego opodatkowania, zwanej metodą wyłączenia z progresją, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych reguluje w treści art. 27 ust. 8 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Powyższe oznacza, że w Polsce zwalnia się z opodatkowania dochód osiągnięty w drugim państwie, jednak dla ustalenia podatku należnego od dochodu osiągniętego w Polsce, stosuje się stopę podatku obliczoną dla całego dochodu (łącznie z dochodem osiągniętym w drugim państwie). Zatem do dochodów (określonych zgodnie z art. 26 ustawy) uzyskanych w Polsce, należy dodać dochody uzyskane w obcym państwie (w przedmiotowej sprawie uzyskane we Włoszech) i obliczyć podatek według skali (art. 27 ustawy).Tak obliczony podatek należy podzielić przez łączne dochody i pomnożyć przez 100%, w celu uzyskania stopy procentowej według, której oblicza się podatek dochodowy od dochodów, podlegających opodatkowaniu w Polsce. Tak obliczoną stopę procentową należy pomnożyć przez dochód uzyskany w Polsce. Obliczona kwota stanowi podatek należny za dany rok podatkowy.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8 (druk PIT -36).

Równocześnie należy wskazać, że wnioskodawca ustalając dochód uzyskany za granicą jest obowiązany przeliczając przychód tam uzyskany na złote z uwzględnieniem przepisu art. 11 ust. 3 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody w walutach obcych, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, do przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Reasumując, w świetle powyższego, otrzymana przez wnioskodawcę w 2009 r. nagroda naukowa Fundacji stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wartość otrzymanej nagrody będzie stanowiła przychód wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym za 2009 r. łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w tym roku podatkowym i od którego zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej należy obliczyć należny podatek dochodowy z uwzględnieniem metody unikania podwójnego opodatkowania, wyrażonej w przytoczonym wyżej art. 23 ust. 2 lit. a) ww. umowy polsko-włoskiej. W razie wystąpienia kwoty do zapłaty należy ja wpłacić na konto stosowne dla podatku dochodowego od osób fizycznych we właściwym dla wnioskodawcy urzędzie skarbowym.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl