IBPBII/1/415-404/11/AŻ - Ustalenie skutków podatkowych zawarcia umowy o dzieło z międzynarodową organizacją z siedzibą we Francji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-404/11/AŻ Ustalenie skutków podatkowych zawarcia umowy o dzieło z międzynarodową organizacją z siedzibą we Francji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy o dzieło z międzynarodową organizacją z siedzibą we Francji:

* w części dotyczącej przeliczenia przychodu osiągniętego w walucie obcej - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy o dzieło z międzynarodową organizacją z siedzibą we Francji.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 18 maja 2011 r. wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W marcu 2011 r. wnioskodawca zawarł umowę o dzieło z międzynarodową organizacją UIC-ETF (Międzynarodowy Związek Kolei - Kolejowe Publikacje Techniczne) z siedzibą w Paryżu. Zgodnie z tą umową wnioskodawca wykonuje pracę (w 3-osobowym zespole) przy sporządzaniu ekspertyzy nowej aparatury sterującej hamulcami kolejowymi. Honorarium wnioskodawcy za pracę dla UIC-ETF wynosi 8.000 EUR. Umowa przewiduje, że wynagrodzenie zostanie wypłacone wnioskodawcy w dwóch ratach po 4.000 EUR, a pierwszy rachunek wnioskodawca ma wystawić po podpisaniu umowy przez obydwie strony. Umowa jest już przez obydwie strony podpisana, lecz rachunek nie został jeszcze wystawiony. Koszty podróży służbowych związane z tą pracą mają być zwrócone.

W uzupełnieniu wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej w związku z czym umowa nie została zawarta w ramach działalności. Zgodnie z umową (wg tłumaczenia z języka niemieckiego) wnioskodawca będzie wykonywał swoje czynności w miejscu zamieszkania, w miejscu lokalizacji stanowiska badawczego oraz w miejscach odbywania narad. Praca wykonywana jest zarówno w Polsce jak i poza jej granicami, ale nie w miejscu gdzie jest siedziba zleceniodawcy. Zleceniodawca nie płaci podatku związanego z tą umową ani we Francji, ani w innym kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy istnieje jakiś wzór, zgodnie z którym wnioskodawca powinien sporządzać rachunki dla zleceniodawcy.

2.

Jakich dokumentów wnioskodawca powinien żądać od zleceniodawcy, aby mieć później podstawy do sporządzenia formularza PIT do urzędu skarbowego za 2011 r..

3.

Czy po otrzymaniu wynagrodzenia (każdej z dwóch części) wnioskodawca powinien wpłacić do urzędu skarbowego pewną kwotę na poczet podatku, w jaki sposób to zrobić, czy jest gotowy formularz.

4.

Czy koszty podróży służbowych związane z tą pracą podlegają również opodatkowaniu, jeśli tak, to jak obliczyć i jak przekazać urzędowi skarbowemu podatek.

Ad. 1

Wnioskodawca wystawi zleceniodawcy rachunki zawierające niezbędne dane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie odliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 65, poz. 1373 z późn. zm.).

Ad. 2

Kopie rachunków będą podstawą do zamieszczenia odpowiednich wpisów w formularzu PIT przy obliczaniu podatku za 2011 r.

Ad.3

Po otrzymaniu od zleceniodawcy wynagrodzenia zgodnie z wystawionym rachunkiem wnioskodawca wpłaci do właściwego - ze względu na miejsce zamieszkania - urzędu skarbowego zaliczkę na poczet podatku dochodowego w wysokości 18% po uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% od wpłaconej przez zleceniodawcę kwoty. Wpłata dokonana zostanie w terminie do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym otrzymał wynagrodzenie. Przeliczenia wynagrodzenia wpłaconego w EURO na PLN wnioskodawca dokona według kursu banku, w którym ma konto osobiste, w dniu wpływu wynagrodzenia.

Ad. 4

Koszty podróży służbowych zwrócone zgodnie z umową (diety + koszty przejazdów), zdaniem wnioskodawcy, nie stanowią dla niego dochodu podlegającego opodatkowaniu bowiem rekompensują wcześniej poniesione nakłady.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a cyt. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane wyżej przepisy - w myśl art. 4a ww. ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w marcu 2011 r. wnioskodawca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) zawarł umowę o dzieło z międzynarodową organizacją UIC-ETF (Międzynarodowy Związek Kolei - Kolejowe Publikacje Techniczne) z siedzibą w Paryżu. Zgodnie z tą umową wnioskodawca wykonuje pracę (w 3-osobowym zespole) przy sporządzaniu ekspertyzy nowej aparatury sterującej hamulcami kolejowymi. Praca wykonywana jest zarówno w Polsce jak i poza jej granicami, ale nie w miejscu gdzie jest siedziba zleceniodawcy.

Jako, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochody rezydenta polskiego uzyskiwane są ze źródeł położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy uwzględnić stosowną umowę międzynarodową w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu. Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5) dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności podobnego rodzaju, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że dla wykonywania swojej działalności w drugim Umawiającym się Państwie dysponuje ona zwykle stałą placówką. Jeżeli rozporządza ona taką stałą placówką, wówczas dochody podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie, jednak tylko o tyle, o ile mogą być przypisane tej stałej placówce.

Określenie "wolny zawód" obejmuje wszystkie rodzaje działalności - inne niż działalność handlowa, przemysłowa lub rolna - wykonywane na własny rachunek w sposób niezależny przez osobę, która osiąga zyski lub ponosi straty w wyniku tych działalności (art. 14 ust. 2 ww. umowy).

Do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

* osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

* właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Wskazany we wniosku przychód wnioskodawcy z tytułu umowy o dzieło powinien być opodatkowany w oparciu o art. 13 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 14 ww. umowy.

W przypadku dochodów osiąganych z tytułu umowy o dzieło i zaliczonych zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy do tzw. wolnych zawodów, dochody te mogą być opodatkowane w państwie, w którym działalność jest wykonywana w takim zakresie, w jakim mogą być przypisane stałej placówce. Faktyczne miejsce świadczenia usług nie ma zatem znaczenia przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Z opisu zdarzenie przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie wykonywał swoje czynności w miejscu zamieszkania, w miejscu lokalizacji stanowiska badawczego oraz w miejscach odbywania narad. Z treści wniosku nie wynika zatem, iżby wnioskodawca dysponował na terenie Francji stałą placówką za pomocą której realizowałby zawartą umowę o dzieło. Tym samym wynagrodzenie wnioskodawcy z tytułu umowy o dzieło zawartej z międzynarodową organizacją mającą siedzibę we Francji będzie opodatkowane w Polsce.

W myśl art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Tym samym nie można się zgodzić ze stanowiskiem wnioskodawcy, w którym wskazuje, iż przeliczenia wynagrodzenia wpłaconego w EURO na PLN dokona według kursu banku, w którym ma konto osobiste (Bank X) z dnia wpływu wynagrodzenia. Treść art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie bowiem wskazuje, iż przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

W tej części zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z przepisu art. 44 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników:

1.

ze stosunku pracy z zagranicy,

2.

z emerytur i rent z zagranicy,

3.

z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1

- są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

W myśl art. 44 ust. 3a ww. ustawy podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika (art. 44 ust. 3c ww. ustawy).

Podatnicy samodzielnie płacący miesięczne zaliczki na podatek dochodowy, nie składają miesięcznych deklaracji. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy podatnicy ci składają zeznanie podatkowe o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-36 w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Odnośnie kwestii udokumentowania przychodów osiąganych z tytułu umowy o dzieło należy wskazać, iż z art. 87 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1373 z późn. zm.) rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej:

* imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;

* datę wystawienia i numer kolejny rachunku;

* określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe;

* ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;

Ustawodawca nałożył zatem na podatników prowadzących działalność gospodarczą obowiązek wystawienia na żądanie kupującego lub usługobiorcy rachunku.

Zatem wnioskodawca uzyskując przychody z działalności wykonywanej osobiście nie ma obowiązku wystawiania rachunku. Jeżeli jednak wnioskodawca uzna za właściwe wystawienie dla zleceniodawcy takiego rachunku i zamierza na tej podstawie wypełniać zeznanie za rok 2011 r. to ustawa mu tego nie zabrania. Dowodem potwierdzającym wysokość uzyskanego przychodu mogą być również wyciągi bankowe, z których będzie wynikać wysokość przelanej kwoty i tytuł z jakiego wnioskodawca ją uzyskał.

Z kolei stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 13 ww. ustawy zwolnienie to stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów (...).

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Jeżeli zatem oprócz wynagrodzenia wypłaconego wnioskodawcy z tytułu zawartej umowy o dzieło zostaną wnioskodawcy zwrócone również koszty podróży i świadczenie te będą mieścić się w pojęciu diet i innych należności, to korzystać będą ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy do wysokości określonej w ww. przepisach.

Wobec tego w powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl