IBPBII/1/415-404/10/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-404/10/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do Organu 7 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania wymiany kotła c.o. otrzymanego w ramach realizacji "programu ograniczania niskiej emisji...":

* w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania wymiany kotła c.o. otrzymanego w ramach realizacji "programu ograniczania niskiej emisji...." wypłaconego z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-404/10/MCZ, wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 7 czerwca 2010 r. poprzez wniesienie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy trójstronnej zawartej w dniu 29 maja 2009 r. wnioskodawca otrzymał w 2009 r. - zgodnie z § 1, ust. 2, pkt 2 tej umowy - dotację w wysokości 8.050,00 zł na wymianę źródła ciepła (kotła węglowego C.O.). Umowę - jako inwestor - podpisał z wykonawcą działającym w imieniu gminy (na podstawie umowy z dnia 27 marca 2009 r.) operatorem - przedsiębiorstwem X. W § 2, ust. 2 pkt 2 ww. umowy zapisano co następuje:

"kwotę 8.050,00 zł dotuje gmina, z tego kwota 6.900,00 zł pożyczka środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i kwota 1.150,00 zł ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej"

Po zakończeniu roku podatkowego wnioskodawca otrzymał od urzędu miasta PIT - 8C z wykazaną w rubryce 35 i 42 kwotą 8.050,00 zł jako dochodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 22 lutego 2010 r. wnioskodawca zwrócił urzędowi gminy PIT - 8C, uznając, że dotacja nie stanowi dla niego dochodu podlegającego opodatkowaniu. Urząd miasta, w odpowiedzi z dnia 1 marca 2010 r. wskazał, iż obowiązek zapłaty przez wnioskodawcę podatku dochodowego od przyznanej mu i wypłaconej dotacji wynika z "regulaminu programu ograniczenia niskiej emisji...", którego akceptacja została zapisana w § 1 ust. 4, umowy trójstronnej. § 5 ust. 15 "regulaminu" mówi, iż "inwestor zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonuje rozliczenia finansowego związanego z udziałem w programie". Według urzędu miasta jest to równoznaczne ze zobowiązaniem wnioskodawcy do potraktowania dotacji jako dochodu do opodatkowania i rozliczenia zobowiązania podatkowego z tego tytułu.

Program ograniczenia niskiej emisji dla gminy został przyjęty uchwałą rady miejskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r., a środki na jego realizację zostały zapisane w budżecie miasta na 2009 r. (uchwała rady miejskiej z dnia 23 grudnia 2008 r.) - załącznik nr 8 poz. B1 § 3030 - dotacja do modernizacji systemów grzewczych realizowanych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja, przeznaczona na pokrycie części kosztów inwestycji realizowanej w ramach programu ograniczenia niskiej emisji, stanowi przychód (dochód) osoby fizycznej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja, o której mowa we wniosku, jest dotacją w rozumieniu ustawy (przepisów) o finansach publicznych, zatem korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 123 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisie wynika zatem, że musza zostać spełnione łącznie dwa warunki:

* źródłem finansowania tej dotacji musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego,

* wypłacona dotacja musi być dotacją, o której mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Z treści wniosku wynika, że w 2009 r. - zgodnie z zawartą umową - wnioskodawca dokonał wymiany pieca centralnego ogrzewania w ramach programu "Program Ograniczenia Niskiej Emisji..." i otrzymał dotację w wysokości 8.050,00 zł Z umowy wynika, że część środków pochodzi z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (kwota 1.150,00 zł.), a część z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki (kwota 6.900,00 zł.). Po zakończeniu roku podatkowego wnioskodawca otrzymał od urzędu miasta PIT - 8C z wykazaną kwotą dotacji.

Na wstępie koniecznym jest podkreślenie, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 r. - wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".

Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6) ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Z kolei jak wynika z art. 408 tej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Zgodnie z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tekst jedn. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.

Zapis tegoż przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz powiatowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności samorządowych funduszy celowych.

Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego jest dotacją celową.

Należy jeszcze raz podkreślić, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z przepisami art. 29 powyższej ustawy funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym. Elementem wspólnym dla budżetu gminy i gminnego funduszu celowego jest uchwała budżetowa. Zarówno budżet jak i plan przychodów i wydatków tego funduszu ustalane są w uchwale budżetowej rady gminy. Nadto organem odpowiedzialnym za wykonanie budżetu gminy i planu funduszu jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Reasumując, należy stwierdzić, że dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Dofinansowanie przeznaczone na wymianę pieca c.o. z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi co prawda dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem jest udzielana z funduszu celowego, a nie z budżetu gminy. Dlatego nie spełnia ona warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego wypłacona z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacja na dofinansowanie wymiany pieca c.o. podlega opodatkowaniu, co nakłada na płatnika obowiązek wystawienia informacji PIT-8C - stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego, w części dotyczącej dofinansowania ze środków pochodzących z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do części środków przeznaczonych na dofinansowanie wymiany pieca centralnego ogrzewania pochodzących z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - w świetle przytoczonych wyżej przepisów - należy stwierdzić, że źródłem finansowania tej części dotacji był budżet jednostki samorządu terytorialnego, pomimo iż środki te nie pochodziły ze środków własnych gminy. Jednakże, dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zatem dotacja udzielona z budżetu gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mieści się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielenie bowiem gminie pożyczki z funduszu celowego nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji z funduszu celowego.

Wobec powyższego, w części dotyczącej dofinansowania pochodzącego z pożyczki zaciągniętej przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl