IBPBII/1/415-391/11/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-391/11/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 7 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków rady nadzorczej Spółdzielni pełniących funkcje na podstawie powołania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków rady nadzorczej Spółdzielni pełniących funkcje na podstawie powołania.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 23 maja 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-391/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 7 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółdzielnia, osoba prawna dokonuje wypłaty wynagrodzeń dla członków rady nadzorczej za udział w posiedzeniach w kwocie brutto 150 zł za jedno posiedzenie. Walne Zgromadzenie jako najwyższy organ wnioskodawcy powołuje członków do rady nadzorczej. Są to osoby fizyczne niebędące pracownikami Spółdzielni. Walne Zgromadzenie jako właściwy organ ustaliło członkom rady nadzorczej wynagrodzenie w wysokości 150 zł za udział w jednym posiedzeniu, podejmując w tym zakresie stosowną uchwałę. Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia otrzymywane przez członków rady, którzy pełnią swoją funkcję tylko na podstawie powołania, zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których jest mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do końca 2010 r. przychody osób fizycznych, z tytułu opisanego wyżej, opodatkowane były według zasad ogólnych określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia jako płatnik pobierała 18% zaliczkę na podatek dochodowy.

W związku ze zmianą brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzoną od 1 stycznia 2011 r., nasuwa się wątpliwość, czy w takim przypadku przychody te nie powinny być opodatkowane zryczałtowanym 18% podatkiem dochodowym, gdyż uchwała Walnego Zgromadzenia określa wprost kwotę 150 zł za udział w jednym posiedzeniu, a jest to wartość mniejsza niż 200 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy od 1 stycznia 2011 r. opodatkować takie przychody osób fizycznych - członków rad nadzorczych osób prawnych za udział w posiedzeniach - potrącać 18% zaliczkę na podatek dochodowy wg zasad ogólnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy potrącać 18% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawcy w świetle stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. wynagrodzenie osób fizycznych - członków rad nadzorczych osób prawnych (niebędących pracownikami spółdzielni) za udział w posiedzeniu powinno być opodatkowane 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, bez pomniejszania o koszty jego uzyskania.

Wnioskodawca wskazał, iż akt prawny jakim jest uchwała Walnego Zgromadzenia, stanowiąca podstawę do wypłaty, określa wprost kwotę wynagrodzenia w wysokości 150 zł za udział w jednym posiedzeniu. Jest to kwota mniejsza niż 200 zł, wobec czego, zdaniem wnioskodawcy, spełnione są warunki znowelizowanego art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych jako wymienione w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali podatkowej, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z ww. tytułu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Analiza powołanego wyżej przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala stwierdzić, iż opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

* kwota należności jest określona w umowie i nie przekracza ona 200 zł,

* umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że wnioskodawca - Spółdzielnia na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia wypłaca ustalone w tej uchwale wynagrodzenie dla członków rady nadzorczej Spółdzielni, pełniących swoje funkcje na podstawie powołania. Wynagrodzenie to wypłacane jest danej osobie za udział w posiedzeniach, w kwocie brutto 150 zł za jedno posiedzenie. Uchwała Walnego Zgromadzenia określa wprost kwotę wynagrodzenia 150 zł za udział w posiedzeniu. Zdaniem wnioskodawcy w świetle stanu prawnego, obowiązującego od 1 stycznia 2011 r., wynagrodzenie osób fizycznych - członków rad nadzorczych osób prawnych (niebędących pracownikami spółdzielni) za udział w posiedzeniu powinno być opodatkowane 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, bez pomniejszania o koszty jego uzyskania.

W związku z powyższym stwierdza się, że ponieważ wynagrodzenie wypłacane przez wnioskodawcę członkom rady nadzorczej, niebędącym jego pracownikami, za udział w posiedzeniach, w kwocie 150 zł brutto za jedno posiedzenie, określone jest w uchwale Walnego Zgromadzenia, spełnione są przesłanki do jego opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonym w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynności członka rady nadzorczej są wykonywane na podstawie powołania i z umowy (uchwały o powołaniu) wynika kwota należności.

Zatem wnioskodawca jako płatnik wynagrodzenia powinien pobrać od należności wypłacanych na podstawie tej uchwały podatek zryczałtowany w wysokości 18%, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl