IBPBII/1/415-380/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-380/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów w ramach Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-380/09/BJ wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 12 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach stosunku pracy ze Stowarzyszeniem wnioskodawczyni realizuje projekt międzynarodowy (Enterprise Europe Network) finansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Framework Program for Competitiveness and lnnovation CIP). 60% wynagrodzenia wnioskodawczyni płatnych jest ze środków pomocowych wypłacanych bezpośrednio z Komisji Europejskiej (z ominięciem budżetu państwa) za pośrednictwem koordynatora projektu (C.), następnie przekazywanych na realizację tego programu dla Stowarzyszenia. Pośrednictwo C. przy rozdziale otrzymanych środków jest jedynie czynnością techniczną, ponieważ rozdzielanie środków miało miejsce na etapie zawarcia umowy. Wnioskodawczyni jest osobą bezpośrednio realizującą cel programu. Stowarzyszenie jako płatnik, mimo zaistniałej sytuacji, tj. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych części wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących od instytucji wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy nalicza i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 10 czerwca 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawczyni wyjaśniła, iż kwestię kto jest bezpośrednim beneficjentem środków przekazanych z Komisji Europejskiej regulują dwie umowy:

1.

wielostronna umowa ramowa o współpracy - podpisana między Komisją Wspólnot Europejskich, Uczelnią - która jest koordynatorem projektu oraz "współpartnerami", do których należy Stowarzyszenie,

2.

szczegółowa umowa o dotację - podpisana między Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (działa na podstawie pełnomocnictwa wydanego przez Komisję Wspólnot Europejskich), a Uczelnią - Koordynatorem oraz Partnerami, do których należy Stowarzyszenie.

Zgodnie z ich postanowieniami beneficjentem środków unijnych jest Stowarzyszenie, natomiast płatność odbywa się za pośrednictwem konta koordynatora projektu, którym jest Uczelnia (co jest jedynie czynnością techniczną, ułatwiającą przekazywanie środków oraz określającą sposób ich przepływu).

Umowa ramowa w artykule 1.7.3 stanowi: "W terminie 30 dni kalendarzowych od daty uznania rachunku bankowego, określonego w punkcie 1.7.1 (rachunek Uczelni), koordynator dokona przelewu odpowiednich kwot na rachunki bankowe współpartnerów odpowiadających ich udziałowi w realizacji działań, zgodnie z proporcjonalnym udziałem ich szacunkowych kosztów, jak określono w szczegółowej umowie o dotację w przypadku płatności zaliczkowej oraz zgodnie z udziałem ich rzeczywistych kosztów kwalifikowanych w przypadku pozostałych płatności."

Oprócz dwóch wyżej wymienionych umów, których stronami są Uczelnia i Stowarzyszenie zawarta została Umowa o współpracy w ramach konsorcjum w projekcie. Zgodnie z jej postanowieniami Uczelnia pełni funkcję koordynatora projektu, którego jednym z zadań jest przyjęcie transz płatności do projektu przekazywane przez KE na podstawie Szczegółowej umowy o dotację oraz dokonanie ich rozdysponowania między partnerów projektu. Środki finansowe przekazywane są przez Komisję Europejską Koordynatorowi na rzecz partnera - czyli Stowarzyszenia.

Ponadto wnioskodawczyni wskazała, iż jej wynagrodzenie od sierpnia 2008 r. jest finansowane w 60% bezpośrednio ze środków unijnych (zgromadzonych na osobnym rachunku Stowarzyszenia). Natomiast w okresie wcześniejszym - od kwietnia 2008 r. do końca lipca 2008 r. jej wynagrodzenie było finansowane ze środków pracodawcy, które później w całości zrefundowano ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jako płatnik słusznie pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych bezpośrednio ze środków pomocowych Komisji Europejskiej.

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody:

1.

otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

2.

otrzymane przez podatnika, gdy realizuje on bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Środki przeznaczone na realizację projektu pochodzą z redystrybucji podatków europejskiego (polskiego) podatnika. Powtórne opodatkowanie środków pomocowych Komisji Europejskiej jest sprzeczne z zasadami wspólnoty, które wykluczają finansowanie lokalnych budżetów państw członkowskich z bezpośrednich dotacji Wspólnotowych. Wnioskodawczyni stwierdza, iż Stowarzyszenie jako beneficjent pomocy i osoba prawna może realizować projekty angażując do tego osoby fizyczne - swoich pracowników. Jej praca natomiast służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, czyli są to prace o charakterze czysto merytorycznym, zaś wynagrodzenie jest wypłacane ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Podkreślić przy tym należy, iż z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w ramach stosunku pracy ze Stowarzyszeniem (beneficjentem środków unijnych) realizuje projekt międzynarodowy finansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej w ramach Programu Ramowego. 60% jej wynagrodzenia płatne jest ze środków pomocowych wypłacanych bezpośrednio z Komisji Europejskiej (z ominięciem budżetu państwa) i przekazywanych na realizację tego programu za pośrednictwem koordynatora projektu, co jak wskazano jest jedynie czynnością techniczną, ułatwiającą przekazywanie środków oraz określającą sposób ich przepływu. Wnioskodawczyni wskazała ponadto, iż jej wynagrodzenie od sierpnia 2008 r. jest finansowane w 60% bezpośrednio ze środków unijnych (zgromadzonych na osobnym rachunku Stowarzyszenia). Natomiast w okresie wcześniejszym - od kwietnia 2008 r. do końca lipca 2008 r. jej wynagrodzenie było finansowane ze środków pracodawcy, które później w całości zrefundowano ze środków unijnych.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń wnioskodawczyni zatrudnionej przy realizacji ww. projektu uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Wobec powyższego, w okresie od kwietnia 2008 r. do końca lipca 2008 r., w którym wynagrodzenia wnioskodawczyni były finansowane ze środków pracodawcy, a następnie zrefundowane ze środków unijnych, nie zostały spełnione warunki do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ środki finansowe na ich wypłatę pochodziły z innego źródła niż wskazane w tym przepisie. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpiła refundacja tych wydatków ze środków programów ramowych badań. Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, gdyż wypłata wynagrodzeń w momencie wypłaty nie była dokonywana wprost ze środków unijnych.

Natomiast od sierpnia 2008 r., o ile jak wskazała wnioskodawczyni jej wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków unijnych zgromadzonych na osobnym rachunku Stowarzyszenia, tj. ze środków Programu Ramowego, a wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu, to korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika bowiem z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Podkreślenia wymaga, iż zarówno pracodawca jak i wnioskodawczyni zaangażowana w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny, gdyż jak wskazuje przepis, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podsumowując, na podstawie tak przedstawionego stanu faktycznego należy przyznać rację wnioskodawczyni, iż otrzymywane przez nią od sierpnia 2008 r. wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl