IBPBII/1/415-37/10/ASz - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wyróżnień starosty przyznanych za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-37/10/ASz Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wyróżnień starosty przyznanych za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 3 marca 2010 r., znak: IBPB II/1/415-37/10/ASz, IBPB II/1/415-38/10/ASz oraz IBPB II/1/415-39/10/ASz, wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 10 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Nagrody te mogą być przyznane za całokształt dorobku lub za konkretną pracę (dzieło). W corocznej edycji przyznaje się nagrody pieniężne w kategoriach: twórca ludowy, działacz-animator kultury, zespół-kapela. Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznane do wysokości 3.000 zł. Kandydatów do nagrody typują gminy oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Wyłonienia kandydatów do nagrody i wyróżnienia dokonuje Kapituła Nagrody. Kapituła wyłaniając laureatów kieruje się następującymi przesłankami: lata działalności i zdobywane miejsca w przeglądach i festiwalach oraz dorobkiem artystycznym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

Wnioskodawca uważa, że w tym przypadku nie zostały spełnione przesłanki "konkursu" wobec tego nagroda, którą otrzymują laureaci będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na płatniku nie ciąży obowiązek pobierania zaliczki na podatek, a jedynie płatnik sporządza informację PIT 8C i przekazuje podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

W zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych zawodnikom wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną, znak: IBPB II/1/415-38/10/ASz, natomiast w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień przyznanych trenerom ww. zawodników wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną, znak: IBPB II/1/415-39/10/ASz.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Nagrody te mogą być przyznane za całokształt dorobku lub za konkretną pracę (dzieło). Wyłonienia kandydatów do nagrody i wyróżnienia dokonuje Kapituła Nagrody. Kapituła wyłaniając laureatów kieruje się następującymi przesłankami: lata działalności, zdobywane miejsca w przeglądach i festiwalach oraz dorobkiem artystycznym.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu. Nagrody przyznawane będą za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu, a kryterium wyboru są lata działalności, zdobywane w przeglądach i festiwalach miejsca oraz dorobek artystyczny. Przesłanki, którymi kierować się będzie Kapituła nie wskazują zatem na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając tym samym jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa. Nie może bowiem o wyborze najlepszego artysty świadczyć tylko ilość lat działalności czy dorobku w tym zakresie. Wobec powyższego ww. nagroda stanowi dla osób wyróżnionych przez wnioskodawcę przychód. Nie będzie to jednak jak chce wnioskodawca - przychód z innych źródeł, lecz z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 2 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W związku z tym na wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl