IBPBII/1/415-369/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-369/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki Akcyjnej w związku z przyznaniem przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową zapomogi pracownikowi Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł kwoty zapomogi wypłaconej przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową pracownikowi Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W marcu 2010 r. Pracownicza Kasa zapomogowo-Pożyczkowa przy Spółce Akcyjnej przyznała zapomogę w kwocie 200 zł pracownikowi Spółki z uwagi na poważną chorobę. Pracownik nie przedstawił zaświadczenia lekarskiego, że choroba jest długotrwała.

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna - nadmienia, że fundusz zapomogowy powstaje z odpisów funduszu rezerwowego, powstającego z wpłat wpisowego wnoszonych przez członków wstępujących do PKZP, z niepodjętych zwrotów wkładów członkowskich, z odsetek od lokat terminowych i odsetek zasądzonych przez sąd, subwencji i darowizn oraz dobrowolnych wpłat członków i innych wpływów określonych w statucie PKZP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznana zapomoga z Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej przy Spółce Akcyjnej korzysta ze zwolnienia od podatku na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kogo dotyczy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C z tytułu wypłaconych zapomóg z PKZP nieobjętych zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, zapomoga przyznana przez PKZP w kwocie 200 zł stanowi przychód dla pracownika, który winien być traktowany jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie nie korzysta ze zwolnienia od podatku na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 tej ustawy z uwagi na fakt, że pracownik nie dostarczył stosownego zaświadczenia, z którego jednoznacznie wynikałoby, że choroba jest długotrwała.

PKZP przy Spółce Akcyjnej nie posiada numeru identyfikacji podatkowej i nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wypłacona przez PKZP zapomoga nie stanowi dla pracownika zakładu pracy przychodu ze stosunku pracy, ponieważ nie jest wypłacana przez pracodawcę w związku z pozostawaniem w stosunku pracy; zakład pracy nie występuje w roli płatnika i nie ma obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy i wystawiania stosownych informacji.

Ponadto wnioskodawca uważa, że z tytułu zapomogi wypłaconej, nieobjętej zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, na PKZP ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. W naszej Spółce umowa pomiędzy PKZP nie określa wykonywania ww. obowiązków przez zakład pracy.

W związku z powyższym uważa, że PKZP powinna wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki Akcyjnej w związku z przyznaniem przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową zapomogi pracownikowi Spółki.

W pozostałym zakresie, tj. w zakresie opodatkowania zapomogi przyznanej z tytułu choroby oraz obowiązków Zakładowej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej w związku z przyznaniem tej zapomogi a także w zakresie wystąpienia przez Zakładową Kasę Zapomogowo-Pożyczkową do właściwego urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP, dokonano odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Zgodnie z art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż marcu 2010 r. Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa przy Spółce Akcyjnej (wnioskodawcy) przyznała zapomogę w kwocie 200 zł pracownikowi Spółki z uwagi na poważną chorobę.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przyznana przez Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową przy Spółce Akcyjnej zapomoga nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy. Zapomoga ta nie została bowiem wypłacona przez wnioskodawcę - Spółkę Akcyjną, dlatego też na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 31 ustawy, tj. obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy od ww. zapomogi. Spółka Akcyjna w tym przypadku nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zauważyć, iż kwota ww. zapomogi jako wypłacona przez Zakładową Kasę Zapomogowo-Pożyczkową stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Należy jeszcze raz podkreślić, iż wnioskodawca jako pracodawca jest płatnikiem tylko i wyłącznie od dokonanych zatrudnionym na podstawie stosunku pracy osobom (pracownikom) wypłat pieniężnych, wartości pieniężnych świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów, świadczeń lub świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika, innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl