IBPBII/1/415-363/09/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-363/09/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2009 r., 3 czerwca 2009 r., 12 i 16 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z wypłacania byłej żonie alimentów zasądzonych wyrokiem sądowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z wypłacania byłej żonie alimentów zasądzonych wyrokiem sadowym.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-363/09/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 i 16 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest emerytem utrzymującym się ze świadczenia emerytalnego, wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioskodawca jest osobą przewlekle chorą z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Otrzymywana przez wnioskodawcę emerytura jest pomniejszona decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zasądzone wyrokiem sądu alimenty dla byłej żony. Alimenty te wynoszą 1470 zł, co stanowi 60% emerytury wnioskodawcy, z której po potrąceniu otrzymuje 554 zł 91 gr.

Osoba otrzymująca alimenty oświadczyła w piśmie sądowym z dnia 17 stycznia 2008 r., że opłaca 19% podatku od otrzymywanych alimentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób wnioskodawca ma dokonać rozliczenia dochodu za 2008 r....

Czy wnioskodawca powinien odliczyć od dochodu brutto potrącane mu przez ZUS alimenty na rzecz byłej żony i rozliczyć się z takiego dochodu.

Wnioskodawca nie znajduje uzasadnienia dla płacenia podatku dochodowego od alimentów płaconych byłej żonie posiadającej własną emeryturę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Jak z powyższych przepisów wynika, podatek dochodowy jest podatkiem osobistym i jego zapłata wiąże się z uzyskaniem przez konkretnego podatnika przychodu ze źródeł przychodu wymienionych w wyżej powołanych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem przewidzianych w nim zwolnień i zaniechań poboru podatku.

Wnioskodawca nabył prawo do świadczenia emerytalnego w określonej kwocie. Zatem podatek dochodowy należny jest od całej kwoty świadczenia emerytalnego jakie zostało mu przyznane. Innymi słowy - jego dochodem do opodatkowania jest pełna wartość emerytury przed potraceniem alimentów. Kwota alimentów pochodzi przecież z emerytury wnioskodawcy. W ustawie o podatku dochodowy od osób fizycznych brak jest jakichkolwiek przepisów, które zwalniałyby z opodatkowania bądź pozwalały na odliczenie od dochodu środków przekazywanych przez podatnika lub jak w tym przypadku potrącanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na alimenty dla byłego współmałżonka. Fakt, iż były współmałżonek również otrzymuje emeryturę pozostaje bez znaczenia. Otrzymując alimenty były współmałżonek opodatkowuje całość dochodów, a więc i emeryturę i alimenty. Z chwilą ich otrzymania były małżonek otrzymuje bowiem dodatkowy dochód. Nie zmienia to jednak faktu, że wnioskodawca nie może o wypłacone alimenty pomniejszyć dochodu do opodatkowania. Wnioskodawca, co istotne nie opodatkowuje alimentów - alimenty opodatkowuje otrzymująca je żona. Wnioskodawca opodatkowuje przychód z emerytury, w pełnej przyznanej mu wysokości. Potrącenie z jego przychodu alimentów jest kwestią nie mającą wpływu na ustalenie podstawy opodatkowania.

Podsumowując, opodatkowanie dochodu, z którego alimenty były potrącone, nie jest więc równoznaczne z opodatkowaniem alimentów, nawet w sytuacji, gdy podstawę do ich ustalenia stanowił dochód pomniejszony o zapłacony podatek. W myśl bowiem przepisów ww. ustawy podatkowej zarówno przychody wnioskodawcy jak i jego byłej małżonki stanowią odrębne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie osób, które taki dochód otrzymują.

Dlatego dochód uzyskany w 2008 r. przez wnioskodawcę z emerytury podlegał w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w tej ustawie.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy, iż nieuzasadnione jest płacenie przez niego podatku dochodowego od alimentów płaconych na podstawie wyroku sadowego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl