IBPBII/1/415-360/09/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-360/09/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Organu - 17 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej najemcy lokalu będącego własnością Agencji Mieszkaniowej tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej najemcy lokalu będącego własnością Agencji Mieszkaniowej tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest najemcą lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji z dnia 27 czerwca 2008 r. Zgodnie z umową z dnia 23 lipca 2008 r. o wykonanie napraw w lokalu mieszkalnym, zawartą pomiędzy wnioskodawcą a Agencją Mieszkaniową, w przedmiotowym lokalu wnioskodawca przeprowadził remont. Prace, które wykonał oraz urządzenia gospodarstwa domowego, które zakupił nie są jego własnością, lecz stanowią własność Agencji Mieszkaniowej. Agencja Mieszkaniowa dokonała zwrotu kosztów na rzecz wnioskodawcy. Na kwotę zwrotu składał się ryczałt remontowy w wysokości 3924,02 zł, od której to kwoty została pobrana zaliczka na podatek dochodowy oraz kwota 7173,73 zł stanowiąca zwrot kosztu napraw z uwzględnieniem podatku VAT, od której to kwoty nie został pobrany podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota, którą wnioskodawca otrzymał na podstawie ww. umowy, a która w całości przeznaczył na wykonanie napraw i zakup urządzeń gospodarstwa domowego, stanowi jego "przychód z innych źródeł" i czy w związku z tym wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od tej kwoty.

Wnioskodawca twierdzi, iż kwota którą otrzymał zgodnie z umową, a którą w całości przeznaczył na wykonanie napraw i zakup urządzeń gospodarstwa domowego w wynajmowanym lokalu nie stanowi jego "przychodu z innych źródeł" i w związku z tym wnioskodawca nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku od przedmiotowej kwoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca podpisał z Agencją umowę o wykonanie robót remontowych obciążających Agencję Mieszkaniową.

Wnioskodawca otrzymał kwotę ryczałtu remontowego, od której to kwoty została pobrana zaliczka na podatek dochodowy oraz powinna zostać wystawiona Informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz otrzymał kwotę stanowiącą zwrot kosztów napraw z uwzględnieniem podatku VAT, od której to kwoty nie został pobrany podatek.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4 oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością wnioskodawcy.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem

Reasumując, w związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem "z innych źródeł" dla wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl