IBPBII/1/415-352/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-352/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwot otrzymanych na pokrycie kosztów wyżywienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwot otrzymanych na pokrycie kosztów wyżywienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest nauczycielem, pracownikiem etatowym. Jej szkoła bierze udział w realizacji programu L., który jest częścią Programu "...". Jest to program umożliwiający organizowanie praktyk zawodowych dla uczniów szkół zawodowych i finansuje organizację praktyk zagranicznych z funduszy europejskich (decyzja nr 1720/2006 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie). W ramach realizacji Programu L. w roku podatkowym 2009 wnioskodawczyni dwukrotnie, przez okres dwóch tygodni, uczestniczyła w zagranicznych stażach jako opiekun uczniów biorących udział w praktykach (stażach). Uczniowie odbywali staże w Irlandii. Pieniądze przekazane na realizację staży były z funduszy Programu L. Program "...". Zostały one przekazane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w W. w kilku transzach na konto firmy, w której pracuje wnioskodawczyni, a która z tych pieniędzy opłaciła jej i uczniów pobyt za granicą, podróż i ubezpieczenie. Z tych pieniędzy zostało wypłacone wnioskodawczyni kieszonkowe na wyżywienie (ponieważ organizator stażu nie zapewniał wyżywienia wnioskodawczyni musiała zakupić je sama ale z pieniędzy, które otrzymała na ten cel). Odbiór pieniędzy pokwitowała własnym podpisem. Pieniądze z kieszonkowego zostały więc przeznaczone bezpośrednio na realizację programu finansowanego z funduszy europejskich. Jedna kwota kieszonkowego na wyżywienie wypłacona w marcu 2009 r. została opodatkowana, a kwoty wypłaconej w listopadzie 2009 r. nie opodatkowano. Druga kwota kieszonkowego (staż odbył się na przełomie listopada i grudnia 2009 r., a kieszonkowe wypłacone zostało wnioskodawczyni w listopadzie 2009.) została jej doliczona do dochodu w PIT-11. Kwota pierwszego kieszonkowego została wpisana w PIT-11 w pozycji "inne" jako dochód, od którego pobrano jej zaliczkę na poczet podatku. Wnioskodawczyni dodała, iż nie wymagano od niej rachunków i faktur potwierdzających wydatkowanie pieniędzy, a jedynym dokumentem wymaganym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w W. było pokwitowanie odbioru kwoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do wyżej opisanej sytuacji ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazane jej kwoty kieszonkowego na wyżywienie z programu "..." Programu L. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni jest nauczycielem, pracownikiem etatowym. Jej szkoła bierze udział w realizacji programu L., który jest częścią Programu "...". W ramach realizacji tego programu w roku podatkowym 2009 wnioskodawczyni dwukrotnie, przez okres dwóch tygodni, uczestniczyła w zagranicznych stażach jako opiekun uczniów biorących udział w praktykach (stażach).

Program L. jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej "..." - ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej. Krajowa Agencja Programu administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Krajową Agencją Programu a Komisją Europejską. Krajowa Agencja Programu przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską.

Uwzględniając powyższe należy uznać, że przychody wnioskodawczyni pokryte z funduszy programu L. spełniają warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do zastosowania ww. zwolnienia z opodatkowania konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Z wniosku wynika, iż pieniądze na realizację staży z funduszy Programu L. - Program "..." zostały przekazane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w W. na konto firmy, w której pracuje wnioskodawczyni, a która z tych pieniędzy opłaciła jej i uczniów pobyt za granicą, podróż i ubezpieczenie.

Powyższe wskazuje, iż bezpośrednim beneficjentem środków Programu L. był pracodawca, który z tych środków opłacił pobyt wnioskodawczyni za granicą. Zatem wnioskodawczyni nie spełniła warunku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Wobec powyższego, otrzymane przez wnioskodawczynię jako opiekuna uczniów biorących udział w praktykach (stażach) odbywanych w związku z realizacją Programu L. środki na pokrycie kosztów wyżywienia mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.), o ile wyjazdy na staże odbywały się w ramach podróży służbowej.

W świetle powyższego zajęte przez wnioskodawczynię stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl