IBPBII/1/415-35/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-35/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 października 2008 r. wnioskodawczyni nabyła udział (wynoszący #189;) w spadku po ojcu. Nabycie zostało stwierdzone Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 4 maja 2009 r. o stwierdzeniu nabycia spadku.

W skład masy spadkowej wchodził m.in. udział w nieruchomości stanowiącej działkę gruntu o pow. ogólnej 0,5386 ha, wynoszący #188;. Działu spadku nie przeprowadzono. Pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. Gmina wystąpiła z propozycją nabycia udziału w ww. nieruchomości. Mając na uwadze cel planowanego nabycia nieruchomości i trudności związane z prowadzeniem postępowania wywłaszczeniowego, wnioskodawczyni wyraziła zgodę na sprzedaż udziału w ww. nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej.

W dniu 13 października 2009 r. zbyła nabyty udział (wynoszący 1/8) w ww. nieruchomości na rzecz Gminy (akt notarialny) za kwotę 107.500,- zł (brutto), zaś nabycie nastąpiło w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, do gminnych zasobów nieruchomości z przeznaczeniem pod komunikację i infrastrukturę w rejonie jednej z ulic.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym przychód, uzyskany z tytułu zbycia udziału w nieruchomości gruntowej niezabudowanej nabytej nieodpłatnie (w drodze spadku), objęty jest zwolnieniem przedmiotowym od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, przychód uzyskany z tytułu zbycia udziału w opisanej we wniosku nieruchomości jest objęty zwolnieniem przedmiotowym od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni przywołuje treść art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym celem publicznym jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji. Zdaniem wnioskodawczyni powyższe pozwala stwierdzić, że zgodnie z oświadczeniem nabywcy, który jako cel nabycia wskazał "komunikację i infrastrukturę" - wskazując jednocześnie, że są to cele o których mowa w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami, przedmiotowa nieruchomość została zbyta na cel, który uzasadniałby jej wywłaszczenie, gdyby podatnik nie dokonał jej zbycia dobrowolnie. Za dobrowolnym zbyciem udziału w nieruchomości ponadto przemawiały względy praktyczne, szybkość postępowania i jego koszty. Nadto zaznaczyć należy, że z propozycją zawarcia przedmiotowej umowy wystąpiła Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania mocą art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci spadkodawcy (spadkodawców) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nabycie przez wnioskodawczynię udziału w spadku nastąpiło w 2008 r., przy czym nie przeprowadzono działu spadku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w stosunku do zbycia przedmiotowej działki zastosowanie znajdą przepisy ustawy w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008 r.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, tylko wówczas nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W przedmiotowej sprawie bezspornym jest, że sprzedaż nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Ww. sprzedaż nieruchomości będzie zatem stanowić źródło przychodu.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Jak wynika z powyższego, zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy wymienione warunki - dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny nabycia - będą spełnione łącznie. W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z nich albo żaden z nich, wówczas zwolnienie będzie podatnikowi przysługiwało.

Cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 29 w swej treści posługuje się sformułowaniem "właściciel nieruchomości nabył jej własność".

Termin "nabycie" oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości, jednostronnej czynności na podstawie aktu prawnego w tym na podstawie spadku. Tak więc jednym ze sposobów nabycia na własność nieruchomości, jej części lub udziału w niej jest nabycie w drodze spadku.

W analizowanym stanie faktycznym odpłatne zbycie udziału w nieruchomości nastąpiło przed upływem 2 lat od nabycia tego udziału.

W związku z tym, iż w przedmiotowej sprawie nie przeprowadzono działu spadku, a nabycie udziału przez wnioskodawczynię było nieodpłatne należy stwierdzić, że istotnie nie powstanie u wnioskodawczyni zobowiązanie podatkowe, ponieważ nie wystąpi sytuacja w której cena nabycia nieruchomości będzie niższa niż 50% ceny zbycia. Oznacza to, że nie jest spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

Reasumując, w sytuacji kiedy Gmina kupiła od wnioskodawczyni udział w nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego udziału w nieruchomości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych. W takim przypadku podatek od sprzedaży ww. udziału w nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie należny.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl