IBPBII/1/415-35/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-35/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia inkasentów za inkaso należności pieniężnych od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Z dniem 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania ryczałtem małych kwot otrzymanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście (dot. to m.in. umów zlecenia, o dzieło). Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, jeżeli miesięczny przychód od tego samego płatnika z umów zlecenia i o dzieło nie przekroczy 200 zł brutto, to płatnik pobierze 18% podatek bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5a i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przy takiej formie opodatkowania podstawa opodatkowania nie podlega zmniejszeniu o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. Odliczeniu od zryczałtowanego podatku nie podlega także składka na ubezpieczenie zdrowotne dla obliczenia, której podstawą jest przychód pomniejszony o składki ZUS. W Urzędzie Gminy są wypłacane m.in. wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wysokość wynagrodzeń członków komisji została określona Uchwałą Rady Gminy i wynosi 10% minimalnego wynagrodzenia za jedno posiedzenie. Częstotliwość posiedzenia komisji jest uzależniona od potrzeb (średnio 1-2 razy w miesiącu i wypłacana jest w dniu posiedzenia komisji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy wyliczyć wynagrodzenie przysługujące członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w przypadku, gdy z góry nie jest znana liczba posiedzeń komisji w ciągu miesiąca a unormowania wewnętrzne mówią o wypłacie wynagrodzenia niezwłocznie po posiedzeniu komisji (jedno posiedzenie komisji - wartość wynagrodzenia 127, 60 zł, dwa posiedzenia w ciągu miesiąca - łączna wartość wynagrodzenia 255, 20 zł).

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku wystąpienia kilku posiedzeń Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy wyliczaniu kwoty każdego jednego wynagrodzenia nie należy uwzględniać kosztów uzyskania przychodu nawet pomimo tego, że łączna kwota wynagrodzenia jest wyższa niż 200 zł brutto. Przesłanką do takiego poglądu jest fakt, że na dany moment jednostka nie jest w stanie określić częstotliwości posiedzeń komisji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 6 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 6 w art. 13 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wysokość wynagrodzeń członków Gminnej Komisji Problemów Alkoholowych została określona Uchwałą Rady Gminy i wynosi 10% minimalnego wynagrodzenia za jedno posiedzenie. Częstotliwość posiedzenia komisji jest uzależniona od potrzeb (średnio 1-2 razy w miesiącu i wypłacana jest w dniu posiedzenia komisji). Z góry nie da się ustalić miesięcznej kwoty przychodu, gdyż jest ona uzależniona od liczby posiedzeń w danym miesiącu.

W związku z powyższym mimo, iż Urząd Gminy nie zawiera umowy zlecenia z członkami Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, to jednak otrzymują oni wynagrodzenie wypłacane na podstawie Uchwały Rady Gminy. Zatem Urząd zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie w analizowanym przypadku. Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie wynika jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu.

W przypadku, gdy zlecenie wykonania określonych czynności nie zawiera określonej miesięcznej kwoty nieprzekraczającej 200 zł, to płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl