IBPBII/1/415-349/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-349/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania renty z Serbii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania renty z Serbii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni realizuje w banku rentę zagraniczną z Serbii. Wynosi ona ok. 85 dolarów. Co roku rozlicza się na PIT-37. Ponieważ renta ta jest bardzo niska, wnioskodawczyni otrzymuje wyrównanie do najniższej polskiej renty (Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w W. Centralne Biuro...). Świadczenie to objęte jest podatkiem dochodowym i składką na ubezpieczenie zdrowotne. Ostatnio bank żąda od wnioskodawczyni zapłaty podatku dochodowego w wysokości 18% oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (9%) z realizowanej renty zagranicznej za miesiące styczeń, luty, marzec i za każdy następny miesiąc realizacji tej renty. Świadczenie to w przeliczeniu na polskie złote wynosi ok. 260 zł W wypadku pobrania przez bank dodatkowych opłat suma ta zostałaby pomniejszona dodatkowo o ok. 70 zł. Pobierana jest też prowizja. Wnioskodawczyni uzyskała informację, iż bank w żadnym razie nie powinien pobierać podatku dochodowego oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż nie jest płatnikiem, zwłaszcza, iż opłaty te potrącane są już przy wyrównaniu do najniższej polskiej renty przez ZUS w W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bank zasadnie żąda pobierania zaliczki na podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawczyni, zarówno składka zdrowotna jak i podatek dochodowy nie powinien być pobierany przez bank po raz drugi, a zwłaszcza w takiej wysokości, która obciąża niezmiernie niską już rentę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a tej ustawy, powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 18 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Rządem Federalnej Republiki Jugosławii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 12 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1137) z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. umowy części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej Umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Innymi słowy świadczenie z tytułu renty pochodzące z Serbii a wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że otrzymywana przez wnioskodawczynię renta z Serbii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Powyższe oznacza, że od wypłacanej z Serbii renty nie jest w Serbii potrącany podatek, ponieważ podatek zgodnie z postanowieniami umowy winien być potrącany wyłącznie w Polsce.

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 35 ust. 3 tej ustawy zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Stosownie do art. 35 ust. 3a ustawy podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 3, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 9 ww. ustawy).

W świetle ww. przepisów płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy są osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy. W tym przypadku dochodami, od których odprowadzane są zaliczki na podatek są wypłacane emerytury i renty zagraniczne.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż bank jako płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonywanej wypłaty renty z Serbii zgodnie zasadami wskazanymi w art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni wskazała, iż ponieważ otrzymywana przez nią renta z Serbii jest bardzo niska, otrzymuje wyrównanie do najniższej polskiej renty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w W. Centralne Biuro Obsługi Umów Międzynarodowych. Świadczenie to objęte jest podatkiem dochodowym i składką na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 85 ust. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.) świadczenia ustalone w kwotach niższych niż określone w ust. 1-3, w tym także świadczenia ustalone wraz ze zwiększeniami, o których mowa w art. 56 ust. 3 i 4 oraz w art. 73 ust. 3 i 4, podwyższa się do tych kwot z urzędu, a jeżeli ich wypłata była wstrzymana - po wznowieniu wypłaty.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zatem od pozostałej części świadczenia stanowiącego wyrównanie renty zagranicznej do najniższej polskiej renty wypłaconego przez polski organ rentowy płatnikiem jest ZUS. Zgodnie bowiem z art. 34 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych oraz rent socjalnych.

Z wniosku wynika, że od wypłaconego wyrównania został odprowadzony podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne przez ZUS.

Biorąc pod uwagę powyższe, bezzasadne jest twierdzenie wnioskodawczyni, że pobierając podatek i składkę zdrowotną Bank pobierałby ją po raz drugi. Należy zauważyć, że ZUS pobiera podatek i składkę wyłącznie od kwoty wyrównania, którą sam wypłaca co oznacza, że nie jest pobierana zaliczka na podatek i składka zdrowotna od kwoty renty z Serbii. Tym samym nie jest opodatkowana cała kwota renty jaką otrzymuje wnioskodawczyni co sprzeczne jest zarówno z zapisami umowy międzynarodowej zawartej z Serbią, jak i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia, że łączna kwota renty jaką otrzymuje wnioskodawczyni jest w wysokości najniższej renty polskiej. Gdyby to z ZUS wnioskodawczyni otrzymywała całą wartość najniższej renty musiałaby ona w całości podlegać opodatkowaniu. Brak jest podstaw do twierdzenia, że skoro kwotę renty otrzymuje częściowo z Serbii a częściowo z ZUS, to część otrzymywana z Serbii może nie podlegać opodatkowaniu z uwagi na niewielką wysokość. Kwota wypłacona z Serbii w myśl postanowień umowy z tym krajem musi być opodatkowana w Polsce. Kwota ta nie jest opodatkowana przez ZUS, gdyż to nie on ją wypłaca. ZUS opodatkowuje wyłącznie kwotę wyrównania, dlatego od renty z Serbii zaliczkę na podatek pobierze Bank.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl