IBPBII/1/415-347/11/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-347/11/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ojciec wnioskodawczyni, prowadzi samodzielną działalność gospodarczą w branży urządzeń elektrycznych. W skład przedsiębiorstwa wchodzą m.in. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, inne składniki majątku oraz pracownicy. Aby umożliwić sukcesję prowadzonego przez ojca przedsiębiorstwa oraz jego dalszy rozwój, planowana jest jego restrukturyzacja i przekazanie go na współwłasność jego córkom - wnioskodawczyni oraz jej siostrze - w drodze zawartej w formie aktu notarialnego umowy darowizny. Obdarowane, w celu stworzenia ram prawnych dla zarządzania otrzymanym przedsiębiorstwem zamierzają utworzyć spółkę cywilną i w przyszłości prowadzić działalność gospodarczą w tej formie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy darowizna podlegała będzie zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn, czynność ta zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie wnioskodawczyni, darowizna przedsiębiorstwa nie będzie podlegać przepisom ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy jej art. 2 ust. 1 pkt 3, z treści którego wynika, iż przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy od spadków i darowizn.

Zdaniem wnioskodawczyni, opisane zdarzenie przyszłe (przekazanie w całości przedsiębiorstwa osobie wskazanej w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków o darowizn w drodze darowizny oraz zwolnienie takiego nabycia z podatku od spadków i darowizn) podlega przepisom ustawy o podatku od spadków o darowizn. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy dany przychód faktycznie zostanie opodatkowany podatkiem od spadków i darowizn czy też podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania.

W cenie wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, iż opisane zdarzenie przyszłe będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od spadków o darowizn (będzie zwolnione z tego podatku na podstawie art. 4a tej ustawy) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdują w tym wypadku zastosowania.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 czerwca 2008 r. Znak: IBPB1/415-272/08/WRz oraz fragment komentarza do art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Adama Bartosiewicza oraz Ryszarda Kubackiego (PIT Komentarz, Lex 2010, wyd. II).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W pozostałym zakresie wniosku, tj. w zakresie podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż ponieważ do nabycia przez wnioskodawczynię w drodze darowizny przedsiębiorstwa zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, to w odniesieniu do takiego zdarzenia przyszłego nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która odnosi się do opodatkowania wszelkiego rodzaju dochodów. W przypadku darowizny obdarowany nie uzyskuje bowiem dochodu lecz nieodpłatne przysporzenie kosztem majątku darczyńcy.

Oznacza to, że nabycie przez wnioskodawczynię (jako obdarowaną) w drodze darowizny przedsiębiorstwa nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl