IBPBII/1/415-345/11/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-345/11/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu do Organu - 25 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja i 2 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy przeznaczonego na wymianę źródeł ciepła oraz zakup i montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy przeznaczonego na wymianę źródeł ciepła oraz zakup i montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 23 maja 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-345/11/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 30 maja 2011 r. (opłata) i w dniu 2 czerwca 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 24 lutego 2011 r. Rada Miasta przyjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych z budżetu miasta do inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła oraz zakupie i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, realizowanych na terenie miasta. Program ograniczenia niskiej emisji dla miasta (...), stanowi program naprawczy w zakresie ograniczenia emisji pyłu zawieszonego PM10 ze źródeł indywidualnych. Program zakłada realizację zadań polegających na likwidacji źródeł ogrzewania na paliwa stałe, a następnie zastępowaniu ich źródłami ogrzewania na paliwa gazowe lub olejowe, ogrzewaniem z miejskiej sieci ciepłowniczej, bądź zasilanymi energią elektryczną. Program ograniczenia niskiej emisji dla miasta (...) przewiduje udzielanie wsparcia finansowego na ww. zadania jak również na zadania związane z montażem kolektorów słonecznych i pomp ciepła, dlatego w celu jego realizacji w dniu 24 lutego 2011 r. Rada Miasta (...) podjęła ww. uchwałę.

Celem uchwały jest umożliwienie udzielania dotacji celowych od inwestycji służących ochronie powietrza, zrealizowanych przez osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe na terenie miasta. Środki na ten cel pochodzić będą z opłat za korzystanie ze środowiska, zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska. Dofinansowanie z budżetu gminy zostanie przekazane na podstawie zawartej umowy dotacji pomiędzy miastem a dotowanym (osobą fizyczną) i nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji, maksymalnie do kwoty 3.000 zł (w przypadku zmiany sposobu ogrzewania), do kwoty 5.000 zł (w przypadku montażu kolektorów słonecznych) oraz do kwoty 10.000 zł (w przypadku montażu pomp ciepła). Doboru nowego źródła ciepła, odnawialnego źródła energii, wyboru dostawcy, instalatora, wymiany kotła dokonuje na własną odpowiedzialność inwestor, czyli osoba fizyczna wnioskująca o udzielenie dotacji. Inwestor otrzymuje od dostawcy, instalatora faktury wystawione na własne nazwisko. Wnioskodawca zaznacza, że dotacja zostanie udzielona ściśle według zasad określonych regulaminem stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Miasta. Na realizację zadania Urząd Miasta zabezpieczył środki w planie wydatków budżetu miasta na rok 2011 w kwocie 175.000 zł.

W uzupełnieniu wnioskodawca zaznaczył, że dotacje celowe do inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródła ciepła oraz zakupie i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, realizowanych na terenie miasta (...) będą finansowane z budżetu miasta, tj. jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z przyjętym "Planem budżetu miasta (...) na rok 2011" utworzone zostało zadanie "Dofinansowanie do realizacji inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła oraz układów solarnych realizowanych na terenie miasta (...)", w ramach którego będą finansowane przedmiotowe dotacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód osób uprawnionych do otrzymywania dofinansowania z budżetu gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy Urząd Miasta (...) będzie zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dofinansowanie z budżetu gminy do wymiany źródła ciepła na ekologiczne lub montażu odnawialnych źródeł energii.

Zdaniem wnioskodawcy, przychód mieszkańca z tytułu otrzymanej dotacji z budżetu gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Zatem nie istnieje obowiązek sporządzania informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodu z ww. tytułu (PIT-8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego przepisu skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja celowa) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

* z budżetu państwa lub,

* z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł dofinansowanie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W myśl art. 400a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej. Z kolei zaś pkt 21 i 22 ww. artykułu stanowi, iż finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza oraz wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

Stosownie do treści art. 402 ust. 4 ww. ustawy wpływy z tytułu opłat i kar stanowią w 20% dochód budżetu gminy, a w 10% - dochód budżetu powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

Wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów stanowią w całości dochód budżetu gminy, z której terenu usunięto drzewa lub krzewy (ust. 5. cyt. artykułu).

Wpływy z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów stanowią w 50% dochód budżetu gminy, a w 10% - dochód budżetu powiatu, na których obszarze są składowane odpady. Jeżeli składowisko odpadów jest zlokalizowane na obszarze więcej niż jednego powiatu lub więcej niż jednej gminy, dochód podlega podziałowi proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez składowisko na obszarze tych powiatów i gmin (ust. 6 ww. artykułu).

Zgodnie zaś z treścią art. 403 ust. 2 cyt. ustawy do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Ustęp 4 ww. artykułu stanowi, iż finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (ust. 5 art. 403 ustawy - Prawo ochrony środowiska).

Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4. W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej (ust. 6 art. 403 ww. ustawy).

W przedmiotowym wniosku wskazano, iż w dniu 24 lutego 2011 r. Rada Miasta (...) podjęła uchwałę, której celem jest umożliwienie udzielania dotacji celowych od inwestycji służących ochronie powietrza, zrealizowanych przez osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe na terenie miasta. Środki na ten cel pochodzić będą z opłat za korzystanie ze środowiska, zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska. Dofinansowanie z budżetu gminy zostanie przekazane na podstawie zawartej umowy dotacji pomiędzy miastem a dotowanym (osobą fizyczną) i nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji, maksymalnie do kwoty 3.000 zł (w przypadku zmiany sposobu ogrzewania), do kwoty 5.000 zł (w przypadku montażu kolektorów słonecznych) oraz do kwoty 10.000 zł (w przypadku montażu pomp ciepła). Dotacje celowe do inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródła ciepła oraz zakupie i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, realizowanych na terenie miasta (...) będą finansowane z budżetu miasta, tj. jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z przyjętym "Planem budżetu miasta (...) na rok 2011" utworzone zostało zadanie "Dofinansowanie do realizacji inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła oraz układów solarnych realizowanych na terenie miasta (...)", w ramach którego będą finansowane przedmiotowe dotacje.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy, budżet miasta) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ww. ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku udzielenia przez jednostkę samorządu terytorialnego dofinansowania w formie dotacji celowej kosztów wymiany źródła ciepła na ekologiczne lub montażu odnawialnych źródeł energii, dofinansowanie to będzie korzystało ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile będzie ono finansowane bezpośrednio ze środków tej jednostki, tj. będzie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i dotacja ta będzie pochodzić z budżetu miasta. Tym samym, dofinansowanie to nie będzie dla tych osób przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zatem na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji podatkowej PIT-8C dla tych osób.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl