IBPBII/1/415-34/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-34/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzenia konserwatorów sprzętu bojowego na podstawie umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzenia konserwatorów sprzętu bojowego na podstawie umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Z dniem 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania ryczałtem małych kwot otrzymanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście (dot. to m.in. umów zlecenia, o dzieło). Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, jeżeli miesięczny przychód od tego samego płatnika z umów zlecenia i o dzieło nie przekroczy 200 zł brutto, to płatnik pobierze 18% podatek bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5a i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przy takiej formie opodatkowania podstawa opodatkowania nie podlega zmniejszeniu o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. Odliczeniu od zryczałtowanego podatku nie podlega także składka na ubezpieczenie zdrowotne dla obliczenia, której podstawą jest przychód pomniejszony o składki ZUS. Zgodnie z art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. W związku z powyższym zawierane są ze strażakami OSP umowy zlecenia na konserwację sprzętu bojowego. Wynagrodzenie za ww. pracę jest płatne miesięcznie. Wysokość wynagrodzenia kształtuje się, podobnie jak we wcześniejszym przypadku około 200 zł brutto w zależności od rodzaju konserwowanego samochodu bojowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniższe obliczenie wynagrodzenia konserwatorów sprzętu bojowego jest poprawne.

wynagrodzenie brutto - 200, 00 zł

składki ZUS (13,71%) - 27, 42 zł

podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego - 172, 58 zł

ubezpieczenie zdrowotne (9%) - 15, 53 zł

należny podatek - 36, 00 zł

wynagrodzenie netto - 121, 05 zł

Zdaniem wnioskodawcy przedstawione wyliczenie wynagrodzenia dla konserwatorów sprzętu bojowego jest poprawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu uzyskiwanego z tytułu umów zlecenia konserwatorów sprzętu bojowego. W części dotyczącej wysokości obliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne z tytułu wynagrodzenia konserwatorów sprzętu bojowego i związanej z tym wysokości wynagrodzenia netto wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 6 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 6 w art. 13 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wynagrodzenie konserwatorów sprzętu bojowego otrzymywane na podstawie umowy zlecenia płatne jest miesięcznie. Wysokość wynagrodzenia kształtuje się około 200 zł brutto w zależności od rodzaju konserwowanego samochodu bojowego.

W związku z powyższym, w przypadku wypłaty wynagrodzenia konserwatorom sprzętu bojowego nie przekraczającego miesięcznie kwoty 200 zł brutto należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, o ile w umowie zlecenia została określona miesięczna kwota należności z tego tytułu. Natomiast w przypadku gdy określona miesięczna kwota wynagrodzenia przekracza wskazaną kwotę 200 zł należy przy jego obliczaniu uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy zryczałtowany podatek dochodowy określony tymże przepisem, pobiera się od przychodu, a zatem bez pomniejszania podstawy opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne. Kwota pobranego zgodnie z powyższym przepisem podatku również nie podlega obniżeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż w myśl art. 27b ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne podlega podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

W związku z tym stanowisko wnioskodawcy można uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl