IBPBII/1/415-332/14/BJ - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, otrzymanej przez studenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-332/14/BJ Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, otrzymanej przez studenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu do Biura - 15 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 5 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 27 maja 2014 r. znak: IBPB II/1/415-332/14/BJ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 5 czerwca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2010 r. Wnioskodawczyni jest studentką uczelni artystycznej opisanej w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572). Jako studentka, zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty, w listopadzie 2013 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do rektora uczelni o nagrodę motywacyjną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej, przeznaczoną dla studentów uczelni artystycznych. Wniosek został wstępnie zaopiniowany przez przewodniczącego rady programowej jednostki organizacyjnej uczelni i po podpisaniu przez rektora uczelni złożony w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że aby otrzymać ww. nagrodę, zgodnie z jej regulaminem, należy spełnić określone warunki: "Nagrodę może otrzymać student, który spełnia łącznie następujące warunki:

* zaliczył kolejny rok studiów;

* nie powtarzał roku studiów w okresie zaliczonych lat studiów, chyba że niezaliczenie roku studiów wynikało z przyczyn zdrowotnych lub z powodu urodzenia dziecka;

* uzyskał w okresie zaliczonych lat studiów średnią ocen nie niższą niż:

* 4,50 jeżeli najwyższą oceną w skali ocen jest 5,00;

* 4,70 jeżeli najwyższa oceną w skali ocen jest 5,50;

* 5,00 jeżeli najwyższą oceną w skali ocen jest 6,00;

* został w okresie zaliczonych lat studiów laureatem konkursu ogólnopolskiego lub międzynarodowego lub ma inne znaczące osiągnięcia artystyczne."

W grudniu 2013 r. wypłacono Wnioskodawczyni nagrodę pieniężną. Następnie w lutym 2014 r., otrzymała informację PIT-8C ze wskazaniem tytułu w części D, poz. 34 - "nagroda ministra", a w poz. 35 wykazano kwotę nagrody.

Jako studentka, Wnioskodawczyni w listopadzie 2013 r. złożyła wniosek do rektora, zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 4 ustawy o szkolnictwie wyższym, w którym wnioskowała o uzyskanie nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej przeznaczonej dla studentów uczelni artystycznych.

Dnia 25 listopada 2013 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powiadomił rektora, iż zgodnie z art. 7a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 610) przyznał w roku akademickim 2013-2014 nagrody dla studentów uczelni artystycznych, wśród których Wnioskodawczyni wymieniona została jako osoba nagrodzona.

W piśmie z 4 czerwca 2014 r. (wpływ - 5 czerwca 2014 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:

* Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej została przyznana Wnioskodawczyni na podstawie art. 7a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 610), w związku z czym nie została ona przyznana na podstawie przepisów prawa o szkolnictwie wyższym. Przyznana nagroda ma charakter pomocy materialnej.

* Nagroda ministra nie stanowi stypendium za wyniki w nauce, którego zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

* Regulamin został ustanowiony przez organizatora, tj. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej. Nie są to zasady zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

* Nagroda ta została przyznana z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

* Wypłaty nagrody dokonało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wnioskodawczyni powołała się na dwie interpretacje w podobnym stanie faktycznym dotyczące zwolnienia z podatku przedmiotowej nagrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednorazowo otrzymana ww. nagroda korzysta ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ww. jednorazowa nagroda jest formą pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym, tj. stypendium za wyniki w nauce oraz osiągnięcia artystyczne dla studentów uczelni wyższej, działającej na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, wypłaconej z budżetu państwa, oraz przyznanej w związku z przepisami o systemie oświaty, zatem spełnia wszystkie przesłanki do zwolnienia z opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.) - student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie stypendium ministra za wybitne osiągnięcia.

W myśl art. 178 ust. 1 powyższej ustawy - stypendia ministra za wybitne osiągnięcia przyznaje studentom minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek rektora uczelni zaopiniowany przez radę podstawowej jednostki organizacyjnej, a w przypadku uczelni nieposiadającej podstawowej jednostki organizacyjnej - przez senat uczelni.

Stosownie do art. 178 ust. 2 cyt. ustawy - wniosek o przyznanie stypendium, o którym mowa w ust. 1, dla studentów uczelni wojskowych, służb państwowych, artystycznych, medycznych oraz morskich wymaga opinii odpowiednio ministra wskazanego w art. 33 ust. 2.

W myśl art. 33 ust. 1 ww. ustawy - minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego sprawuje nadzór nad zgodnością działań uczelni z przepisami prawa i statutem oraz z treścią udzielonego pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej, a także nad prawidłowością wydatkowania środków publicznych. (...).

Zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 3 powołanej ustawy - uprawnienia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie nadzoru, o którym mowa w ust. 1, sprawuje - w odniesieniu do uczelni artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Stosownie do art. 7a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz inni ministrowie, w odniesieniu do podległych im ośrodków i instytucji kultury, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a także jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i przyznawać doroczne nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Nagrody mogą być przyznawane osobom fizycznym lub prawnym, a także innym podmiotom na podstawie oceny całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu.

W myśl § 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury z dnia 24 maja 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 610) - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz inni ministrowie, zwani dalej "właściwymi ministrami", mogą przyznawać doroczne nagrody, zwane dalej "nagrodami", biorąc pod uwagę znaczenie i uznanie dorobku, oryginalny charakter osiągnięć lub wspieranie i promocję działalności istotnej dla twórczości artystycznej, upowszechniania lub ochrony kultury. Nagrody mogą być przyznawane jako indywidualne lub zbiorowe.

Nagrody mogą mieć charakter pieniężny lub honorowy (§ 1 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W myśl § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia - nagrody mogą być przyznawane w trybie pozakonkursowym z własnej inicjatywy właściwego ministra lub w trybie konkursu ogłaszanego przez właściwego ministra.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest studentką uczelni artystycznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. W listopadzie 2013 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do rektora, zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 4 ustawy o szkolnictwie wyższym, w którym wnioskowała o przyznanie nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyniki w nauce i wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej przeznaczonej dla studentów uczelni artystycznych. Dnia 25 listopada 2013 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powiadomił rektora, że przyznał w roku akademickim 2013-2014 nagrody dla studentów uczelni artystycznych, wśród których Wnioskodawczyni wymieniona została jako osoba nagrodzona. Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego została przyznana Wnioskodawczyni na podstawie art. 7a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Przyznana nagroda ma charakter pomocy materialnej.

Wnioskodawczyni uważa, że przyznana jej jednorazowa nagroda spełnia wszystkie przesłanki do zwolnienia z opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że - zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Z brzmienia powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, że zwolnieniu z podatku podlegają świadczenia pomocy materialnej m.in. dla studentów, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty bądź ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienie stwierdzić należy, że wbrew stanowisku Wnioskodawczyni przyznana jej nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej nie spełnia przesłanek do zwolnienia z opodatkowania, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. We wniosku wskazano wprost, że nagroda została przyznana na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej a nie na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym. Tymczasem zwolnienie z opodatkowania zapewnia przyznanie nagrody na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym a nie na podstawie innych przepisów. Wynika to wprost z treści art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem brak jest podstaw do zwolnienia tej nagrody na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.

Stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników w podobnych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa; tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację indywidualną. Tym bardziej, że Wnioskodawczyni zadeklarowała inny stan faktyczny.

Do wniosku dołączono kserokopie dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl