IBPBII/1/415-332/10/MZ - Zasady wystawienia informacji PIT-8C o wysokości dofinansowania dotyczącego zmiany sposobu ogrzewania na proekologiczne, przyznanego osobie fizycznej będącej współwłaścicielem nieruchomości, w której przeprowadzono inwestycję.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-332/10/MZ Zasady wystawienia informacji PIT-8C o wysokości dofinansowania dotyczącego zmiany sposobu ogrzewania na proekologiczne, przyznanego osobie fizycznej będącej współwłaścicielem nieruchomości, w której przeprowadzono inwestycję.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad wystawiania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconego dofinansowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad wystawiania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach realizacji zadań Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zawierano w 2009 r. umowy z osobami fizycznymi na dofinansowanie zmiany ogrzewania na proekologiczne. Na podstawie jednej z umów przyznano dofinansowanie osobie fizycznej, która zgodnie z przedłożonym wyciągiem z ksiąg wieczystych jest wraz z małżonką współwłaścicielem kamienicy, w której przeprowadzono inwestycję. Natomiast umowę zawarto z małżonkiem i środki pieniężne zostały przekazane na konto tejże osoby. Ponadto zgodnie z podpisaną umową wystawiono osobie fizycznej będącej stroną umowy informację o przychodach z innych źródeł (PIT - 8C). Osoba ta wniosła do wnioskodawcy - Urzędu Miasta pismo z prośbą o wystawienie PIT - 8C również dla małżonki z wnioskiem o podzielenie uzyskanego dochodu na dwie osoby, argumentując, że podatek dochodowy od przychodu/dochodu jest osobistym co oznacza, że podatnikiem jest każda osoba fizyczna osiągająca dochód. Zdaniem podatnika, zasada ta ma również zastosowanie do małżonków, chyba, że wystąpią oni o łączne opodatkowanie ich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem osoby fizycznej jest to przywilej, z którego małżonkowie nie mogą skorzystać ze względu na osiągane przez małżonkę przychody, do którego mają zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów oraz zawartej umowy z inwestorem - osobą fizyczną zasadne jest wystawienie dwóch osobnych informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C) dla każdego małżonków z osobna... Czy zgodnie z podpisaną umową należy uznać dofinansowanie jako przychód strony umowy i wystawić jeden PIT-8C na łączną kwotę dofinansowania...

Wnioskodawca podkreśla, iż, z wnioskiem o dofinansowanie do zmiany systemu ogrzewania na proekologiczne ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwrócił się Pan X. Wobec powyższego została podpisana z nim umowa, na podstawie, której dokonano wypłaty. W związku z uzyskanym przychodem przez ww. inwestora została wystawiona informacja o przychodach z innych źródeł PIT-8C. Inwestor wystąpił z prośbą o wystawienie wspomnianego PIT-u również dla jego żony -osobno, dzieląc ten przychód na dwie osoby. Wnioskodawca zaznacza, iż ww. inwestor w momencie wypłaty dofinansowania osiągnął przychód, a nie jego żona. Dlatego też informacja o uzyskanym przychodzie PIT-8C została wystawiona i przesłana na nazwisko inwestora jako podatnika podatku dochodowego. Zdaniem wnioskodawcy, brak podstaw prawnych do wystawienia dwóch informacji PIT-8C z wykazanym po połowie przychodem z tytułu dofinansowania kosztów zmiany ogrzewania na proekologiczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła. To oznacza, że każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 cyt. ustawy - stanowi dla świadczeniobiorcy przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca -Urząd Miasta w ramach realizacji zadań Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zawarł w 2009 r. umowę z osobą fizyczną na dofinansowanie kosztów zmiany ogrzewania na proekologiczne. Osoba, której przyznano dofinansowanie jest wraz z małżonką współwłaścicielem kamienicy gdzie przeprowadzono inwestycję. Środki pieniężne z tytułu dofinansowania zostały przekazane na konto tejże osoby. Wnioskodawca wystawił otrzymującemu ww. dofinansowanie informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C). Jednak osoba ta zwróciła się do wnioskodawcy z prośbą o wystawienie dwóch informacji PIT-8C - dla siebie i dla małżonki, w których to dokumentach miałby być wykazany po połowie przychód z tytułu otrzymania ww. dofinansowania. Zdaniem wnioskodawcy, brak jest podstaw prawnych do wystawienia dwóch informacji PIT-8C z wykazanym po połowie przychodem z tytułu dofinansowania kosztów zmiany ogrzewania na proekologiczne, gdyż przychód osiągnęła tylko jedna osoba - ta z którą zawarto ww. umowę i przyznano przedmiotowe dofinansowanie. Dlatego też informacja o uzyskanym przychodzie PIT-8C została wystawiona i przesłana na nazwisko tej osoby jako podatnika podatku dochodowego.

W związku z powyższym, stwierdza się, iż stosownie do art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji i informacji (w tym informacji wymienionej w art. 42a) - wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania; rozporządzenie ma na celu umożliwienie identyfikacji podatnika, płatnika i urzędu skarbowego, do którego kierowany jest formularz, oraz poprawnego obliczenia przez płatnika lub podatnika podatku oraz zaliczek na podatek.

Na mocy powołanej wyżej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 74, poz. 445 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. a) tegoż rozporządzenia został określony wzór informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik Nr 9) do rozporządzenia.

W części C formularza PIT-8C zamieszcza się dane podatnika, na które składają się dane identyfikacyjne oraz adres zamieszkania. Z kolei w części D tegoż formularza, dotyczącej informacji o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy (przychodów z innych źródeł) wymieniany jest rodzaj przychodu, kwota przyporządkowana do danego rodzaju przychodu oraz suma kwot przychodu.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C powstaje w sytuacji, gdy dane świadczenie (np. kwotę udzielonego dofinansowania) i uzyskany w ten sposób przychód uzyskuje konkretna osoba - świadczeniobiorca. W przedmiotowej sprawie taką osobą był wyłącznie podatnik, który otrzymał od wnioskodawcy ww. świadczenie. Wnioskodawca z tytułu udzielonego świadczenia wystawił zatem podatnikowi informację PIT-8C, w której wykazał kwotę dofinansowania stanowiącą dla tego podatnika przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w informacji PIT-8C, dotyczącej przychodu z innych źródeł zamieszcza się kwotę tego przychodu w wysokości faktycznie uzyskanej przez podatnika, dla którego informacja jest sporządzana, tj. w wysokości odpowiadającej rzeczywistej kwocie uzyskanego przychodu. Jak bowiem wynika z treści zacytowanego art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeniodawca jest zobowiązany sporządzić informację o dokonanej wypłacie należności lub świadczenia dla podatnika, tj. osoby, której świadczenie zostało przekazane; w przedstawionym stanie faktycznym dla Pana X, który to świadczenie od wnioskodawcy otrzymał. Oznacza to, iż nie jest możliwe rozbicie tego przychodu np. na dwie równe części i umieszczenie go w dwóch odrębnych informacjach PIT-8C, z których jedna miałaby być wystawiona na żonę podatnika. Przepisy podatkowe nie przewidują bowiem takiej możliwości.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym nie ma podstaw prawnych do ewentualnego wystawienia dwóch osobnych informacji PIT-8C (dla podatnika oraz jego małżonki) z wykazanym w nich po połowie przychodem z tytułu dofinansowania udzielonego przez wnioskodawcę. Wnioskodawca postąpił zatem prawidłowo uznając udzielone przez siebie dofinansowanie wyłącznie jako przychód podatnika, któremu kwotę tego dofinansowania wypłacił oraz wystawiając jedynie temu podatnikowi informację PIT-8C ze wskazaną kwotą przekazanego świadczenia.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl