IBPBII/1/415-33/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-33/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzenia inkasentów za inkaso należności pieniężnych od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia inkasentów za inkaso należności pieniężnych od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Z dniem 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania ryczałtem małych kwot otrzymanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście (dot. to m.in. umów zlecenia, o dzieło). Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, jeżeli miesięczny przychód od tego samego płatnika z umów zlecenia i o dzieło nie przekroczy 200 zł brutto, to płatnik pobierze 18% podatek bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5a i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przy takiej formie opodatkowania podstawa opodatkowania nie podlega zmniejszeniu o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne. Odliczeniu od zryczałtowanego podatku nie podlega także składka na ubezpieczenie zdrowotne dla obliczenia, której podstawą jest przychód pomniejszony o składki ZUS. W Urzędzie Gminy są wypłacane m.in. wynagrodzenia inkasentów za inkaso należności pieniężnych od osób fizycznych z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu Gminy. Zgodnie ze stanowiskiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wśród tytułów do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego nie zostały wymienione osoby pełniące obowiązki inkasentów a więc nie podlegają temu ubezpieczeniu (obowiązek ubezpieczenia w stosunku do inkasenta może powstać dopiero po zawarciu z taką osobą umowy zlecenia na wykonanie tych obowiązków). Wynagrodzenie to wypłacane jest na podstawie Uchwały Rady Gminy. Wynagrodzenie inkasentów jest wypłacane miesięcznie. Jego wysokość w poszczególnych miesiącach jest różna. Kształtuje się w granicach 200 zł tj. poniżej lub powyżej tej wielkości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wypłaty wynagrodzenia inkasentom z tytułu poboru inkasa o wartości poniżej 200 zł brutto należy potrącić od kwoty wartości brutto tylko zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% a w przypadku wynagrodzenia powyżej wskazanej kwoty należy przy jego obliczaniu uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku wypłaty wynagrodzenia inkasentom z tytułu poboru inkasa o wartości poniżej 200 zł brutto należy potrącić od kwoty wartości brutto tylko zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% a w przypadku wynagrodzenia powyżej wskazanej kwoty należy przy jego obliczaniu uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 6 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 6 w art. 13 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wynagrodzenie inkasentów za inkaso należności pieniężnych od osób fizycznych z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu Gminy wypłacane jest miesięcznie na podstawie Uchwały Rady Gminy. Wysokość wypłacanego wynagrodzenia w poszczególnych miesiącach jest różna. Kształtuje się w granicach 200 zł tj. poniżej lub powyżej tej wielkości. A zatem pomimo, iż Urząd Gminy nie zawiera umowy zlecenia z inkasentami, to jednak otrzymują oni wynagrodzenie wypłacane na podstawie Uchwały Rady Gminy i to właśnie Urząd zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia ww. przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy dotyczący opodatkowania ryczałtem może mieć zastosowanie w analizowanym przypadku. Przy czym, aby przepis ten mógł mieć zastosowanie do wynagrodzenia wypłacanego inkasentom - z uchwały, na podstawie której wypłacane jest ich wynagrodzenie lub też innego aktu na podstawie którego Urząd Gminy zleca inkasentom wykonywanie czynności inkasa - winna wynikać kwota należności przysługująca miesięcznie.

W związku z powyższym, w przypadku wypłaty wynagrodzenia inkasentom z tytułu poboru inkasa nie przekraczającego miesięcznie kwoty 200 zł brutto należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, o ile w odpowiednim akcie (np. Uchwale Rady Gminy) została określona miesięczna kwota należności z tego tytułu. Natomiast w przypadku, gdy określona miesięczna kwota wynagrodzenia przekracza wskazaną kwotę 200 zł, należy przy jego obliczaniu uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

W związku z tym stanowisko wnioskodawcy można uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl