IBPBII/1/415-329/09/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-329/09/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez obywatela Belgii z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z o.o. w Polsce oraz dodatkowych świadczeń nie związanych bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków służbowych w zakresie:

* sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł na druku PlT-8C - jest prawidłowe,

* sporządzania ww. informacji na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe,

* obowiązków płatnika z tytułu wypłaconego wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez obywatela Belgii z tytułu pełnienia funkcji w członka zarządu spółki z o.o. w Polsce oraz dodatkowych świadczeń nie związanych bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków służbowych. W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 28 maja 2009 r. Znak wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników polskiej spółki oraz umowy podpisanej z dotychczasowym pracodawcą, w okresie od 1 marca 2009 r. do 30 czerwca 2012 r. obywatel Belgii będzie wykonywał stałą działalność kierowniczą oraz będzie członkiem w organach zarządu spółki z siedzibą w Polsce będącej wnioskodawcą. W tym okresie ww. pozostanie pracownikiem spółki X z siedzibą w Belgii, gdzie był i pozostanie nadal zatrudniony na umowę o pracę. W ramach tej umowy będzie wykonywał działalność kierowniczą będąc czasowo oddelegowanym do pracy w Polsce. W związku z wykonywaniem działalności w Polsce, obywatel Belgii czasowo sam zamieszkał w Polsce. Od stycznia 2010 r. w Polsce zamieszka również jego rodzina. Obydwie spółki należą do grupy XY z siedzibą w Belgii.

Wnioskodawca będzie wypłacał obywatelowi Belgii wynagrodzenie wynikające z faktu zasiadania w organie spółki tj. w zarządzie spółki. Podstawą tego wynagrodzenia jest uchwała wspólników spółki polskiej. Spółka polska będzie również pokrywać koszty wynagrodzenia wypłacanego obywatelowi Belgii przez belgijskiego pracodawcę.

Od należnych w euro wynagrodzeń potrącane będą składki na ubezpieczenia społeczne - zgodnie z obowiązującym prawem belgijskim.

Pracodawca w Belgii w związku z wykonywaniem przez ww. pracownika z dniem 1 marca 2009 r. pracy na terenie Polski odstąpił od naliczania podatku dochodowego od osób fizycznych stojąc na stanowisku, że obowiązek podatkowy występuje w Polsce, bez względu na ewentualny krótszy niż 183 dni okres przebywania w Polsce.

Spółka będąca wnioskodawcą, w której obywatel Belgii sprawuje swoje obowiązki pokrywać będzie następujące koszty:

* wynajem mieszkania,

* wynajem samochodu służbowego,

* świadczenia medyczne,

* zwrot kosztów podróży do Belgii.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy właściwe będzie wykazanie do opodatkowania przez spółkę będącą wnioskodawcą za rok 2009 świadczeń otrzymanych przez obywatela Belgii nie związanych bezpośrednio z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych (PIT -8C).

Zdaniem wnioskodawcy, świadczenia nie związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków służbowych będą objęte informacją o przychodach z innych źródeł na druku PlT-8C sporządzoną przez wnioskodawcę - zgodnie z art. 39. ust. 3 ustawy o podatkach dochodowych od osób fizycznych. Wykazany przychód według PIT-8C będzie podstawą do rocznego rozliczenia podatku łącznie z zaliczkami podatku, regulowanymi miesięcznie. Natomiast przyznane wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu będzie opodatkowane na zasadach ogólnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zasad opodatkowania należności otrzymywanych przez obywatela Belgii z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z o.o. w Polsce oraz świadczeń nie związanych bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków służbowych i stanowi odpowiedź na pytanie 2 wniosku.

W sprawie zagadnienia objętego pytaniem nr 1 dotyczącym sposobu opodatkowania osiągniętych przez obywatela Belgii dochodów zostało wydane odrębne postanowienie z dnia 8 lipca 2009 r. Znak:

Stosownie do art. 16 ust. 1 Konwencji miedzy Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) honoraria, wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Belgii) otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów lub w radzie nadzorczej albo w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (w Polsce).

Powyższe postanowienie stosuje się również do wypłat otrzymywanych z tytułu wykonywania funkcji, które zgodnie z ustawodawstwem Umawiającego się Państwa, w którym spółka ma swoją siedzibę, są traktowane jako funkcje o podobnym charakterze do funkcji wykonywanych przez osobę wymienioną w powyższym postanowieniu.

W odniesieniu do powyższego przepisu należy podkreślić, że sformułowanie "mogą być opodatkowane" nie oznacza, że umowa pozostawia decyzję o tym czy opodatkowywać wynagrodzenie w drugim umawiającym się państwie, czy też nie podatnikowi lub płatnikowi. Sformułowanie "mogą być opodatkowane" oznacza, że wypłacone wynagrodzenie zawsze będzie opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, o ile ustawodawstwo podatkowe tego Państwa przewiduje opodatkowanie przychodów z tego tytułu (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przewiduje opodatkowanie przychodów z tytułu pełnienia funkcji zarządzania przez osoby należące do składu zarządów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów przez osoby posiadające ograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust. 2a ustawy) należące m.in. do składów zarządów i świadczące usługi zarządzania pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W związku z wypłacaniem przez płatnika wynagrodzenia rezydentowi belgijskiemu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce polskiej płatnik jest obowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Podkreślić w tym miejscu należy, że w przypadku przekazywania osobom podlegającym ograniczonemu opodatkowaniu wynagrodzenia z tytułu pełnienia przez nich funkcji członka zarządu, wnioskodawca jest zawsze zobowiązany - zgodnie z powyższymi przepisami - do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego. O dalszym sposobie rozliczenia z tego rodzaju przychodów zadecydować może wyłącznie sam podatnik. Bez względu na jego decyzję, spółka wypłacająca wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu ma obowiązek pobrać zryczałtowany 20% podatek dochodowy, a nie jak wskazuje wnioskodawca zaliczkę miesięczną. Z uwagi na fakt, że z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka zarządu wnioskodawca nie będzie odprowadzał zaliczek na podatek, lecz zryczałtowany podatek dochodowy w tym zakresie stanowisko wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 42 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ponadto w myśl postanowień art. 42 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informację w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1/IFT-1R).

Jeżeli natomiast rezydent belgijski otrzymuje od polskiej spółki świadczenia nie związane bezpośrednio z wykonywaniem funkcji członka zarządu, po jego stronie należy rozpoznać przychód z tytułu innych źródeł.

Zgodnie bowiem z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem w sytuacji, gdy wnioskodawca dokonuje świadczeń na rzecz obywatela Belgii będącego członkiem zarządu spółki polskiej nie związanych bezpośrednio z wykonywanie przez niego obowiązków członka zarządu spółki, jest zobowiązany, zgodnie z ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł na druku PlT-8C.

Wobec powyższego biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczenia nie związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków służbowych będą objęte informacją o przychodach z innych źródeł na druku PlT-8C- jest prawidłowe.

Natomiast stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym spółka sporządza PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatkach dochodowych od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl